zelf zuurkool maken

zelf zuurkool maken 

Onderwerp van xxxxx

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Joy
    We gaan het zien!

    Toon alleen de berichten van Joy
    quote:
    Dit schreef EvAn


    volgens mij voegen ze karnemelk toe vanwege de melkzuur bacteri?n die er in zitten , het proces wordt dan versneld.

    Ik kook de zuurkool overigens niet, vind hem rauw veel lekkerder.
    Het begint al een beetje zurig te ruiken dus het gaat goed denk ik.
    Ik ga morgen een nieuwe pot maken.
    De eerste zit in een geglazuurde aardewerk pot . En morgen ga ik een wekpot proberen dan kan ik het ook mooi van de binnenkant zien


    Wanneer mogen we aanschuiven? Smile
  2. Margoos
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Margoos
    Smile ja, wat een goede vraag!
  3. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    Lees net in de VK een artikel over hoe 'hip' het is om zelf te fermenteren of te wecken.

    Rode zuurkool:
    1 kilo fijngesneden rode kool mengen met drie schijfjes zoete appels,
    drie gesnipperde uien, 1 eetlepel speculaaskruiden, vier hele laurierblaadjes en 20 gram fijne zeezout.

    Laat dit 10 minuten staan totdat het goed vochtig is.

    Schep het in een grote pot en druk het goed aan. Zorg dat de pot voor slechts 3/4 gevuld is.
    Laat de kool onder het oppervlak van het vocht verdwijnen door er iets zwaars op te leggen, bijvoorbeeld een dichtgeknoopt diepvrieszakje met zout water.
    Dek de pot losjes af met een deksel of stuk kaasdoek.

    Laat de pot bij kamertemperatuur fermenteren. Na drie dagen heb je zuurkool voor salades, als je de kool zuur genoeg vind.
    Voor een stamppot dient de pot zes weken te staan.

    Is de smaak goed, zet de pot dan in de koelkast. Dan stopt het fermentatieproces.

    Je kan vari?ren met specerijen. Bedenk wel dat de smaak hiervan sterker wordt naarmate het fermentatieproces verder gaat.

    ~~~~

    Dit is een recept uit het boek Verrot Lekker van Christian Weij.

    Copyrigt @ Volkskrant
  4. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    20 gram zout.....
    Dat is mij nog het meest bijgebleven van al die ingemaakte groenten, het was zo zout!
Terug naar de lijst