Scanner voor grotere negatieven?

Scanner voor grotere negatieven? 

Onderwerp van Loeki

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Loeki
    al sinds de oprichting

    Toon alleen de berichten van Loeki
    Mijn vader fotografeerde veel en vaak. Ik wil graag oude negatieven digitaliseren (al was het maar voor mijn zussen die in het buitenland wonen)
    Het gaat om zowel zwart-wit als kleur-negatieven uit begin jaren zestig.
    Nou heb ik een flatbed scanner van iemand gekregen, maar die kan het formaat van deze negatieven niet aan: slechts een klein rechthoekje wordt belicht.

    Wie heeft een scanner die ook deze grote (5x5cm) negatieven in hun geheel kan scannen?
    En zou ik die scanner misschien een poosje mogen lenen? (Ik heb geen geld om er een te kopen/huren)
  2. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef Loeki
    Mijn vader fotografeerde veel en vaak. Ik wil graag oude negatieven digitaliseren (al was het maar voor mijn zussen die in het buitenland wonen)
    Het gaat om zowel zwart-wit als kleur-negatieven uit begin jaren zestig.
    Nou heb ik een flatbed scanner van iemand gekregen, maar die kan het formaat van deze negatieven niet aan: slechts een klein rechthoekje wordt belicht.

    Wie heeft een scanner die ook deze grote (5x5cm) negatieven in hun geheel kan scannen?
    En zou ik die scanner misschien een poosje mogen lenen? (Ik heb geen geld om er een te kopen/huren)


    Waarschijnlijk begrijp ik je niet dus misschien is dit een domme vraag maar;
    Een flatbedscanner is toch op zijn minst A4 formaat?
  3. Loeki
    al sinds de oprichting

    Toon alleen de berichten van Loeki

    quote:
    Dit schreef EmC
    Waarschijnlijk begrijp ik je niet dus misschien is dit een domme vraag maar;
    Een flatbedscanner is toch op zijn minst A4 formaat?

    Klopt: het deel om papier mee te scannen is A4. Dan wordt er van onderaf belicht.
    Maar om een negatief of een dia te scannen heb je een venstertje met licht dat erdoorheen schijnt, nodig.
    en dat lichtvenstertje bij deze scanner is piepklein, zo klein als ??n normaal formaat negatief of dia.
  4. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef Loeki

    Klopt: het deel om papier mee te scannen is A4. Dan wordt er van onderaf belicht.
    Maar om een negatief of een dia te scannen heb je een venstertje met licht dat erdoorheen schijnt, nodig.
    en dat lichtvenstertje bij deze scanner is piepklein, zo klein als ??n normaal formaat negatief of dia.


    Ah oke :-)
    Ik heb inmiddels gegoogled en snap het probleem!
    Er wordt aangeraden om de Epson V750 Pro te gebruiken (flatbedscanner) maar nog liever een filmscanner zoals de Nikon COOLSCAN LS-5000 ED
    Dan bestaan er ook nog speciale diascanners...
    Ik wist niet dat het zo ingewikkeld was om een paar negatieven of dia's te scannen.
    Hopelijk zit er een hobbiest op OA die er iets mee kan!
  5. Loeki
    al sinds de oprichting

    Toon alleen de berichten van Loeki

    quote:
    Dit schreef EmC
    Hopelijk zit er een hobbiest op OA die er iets mee kan!

    Niemand, dus?
  6. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef Loeki

    Niemand, dus?


    Blijkbaar niet. Is zoiets niet wat?
    >>LINK<<
  7. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    quote:
    Dit schreef EmC


    Ah oke :-)
    Ik heb inmiddels gegoogled en snap het probleem!
    Er wordt aangeraden om de Epson V750 Pro te gebruiken (flatbedscanner) maar nog liever een filmscanner zoals de Nikon COOLSCAN LS-5000 ED
    Dan bestaan er ook nog speciale diascanners...
    Ik wist niet dat het zo ingewikkeld was om een paar negatieven of dia's te scannen.
    Hopelijk zit er een hobbiest op OA die er iets mee kan!


    Niet echt ingewikkeld hoor.
    Ik heb de canon 8800f, kan diverse maten negatieven en dia's scannen.

    Maar een poosje uitlenen zal moeilijk gaan Loeki, hij wordt hier nl. veel gebruikt.


    Plaatje
  8. Frank-en-kids
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Frank-en-kids
    Ik heb me oude grotere negatieven met de flatbed scanner gescand door in een stuk dik zwart papier een venster ter grote van het negatief te snijden en dan belicht laten scannen zoals normaal met de normale formaar film
  9. rdolfijn
    het kan niet beter :-)

    Toon alleen de berichten van rdolfijn
    had ook dat probleem, dan met de glas negatieven van mijn opa.
    uiteindelijk opgelost door ze op een lichtbak te leggen en ze fotograferen .
    even goed afstellen en de camera op statief, maar toch de schoenen doos vol glas negatieven kunnen vereeuwigen.


    mijn vader is de middelste Smile
  10. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    Heb je al een oplossing gevonden?
  11. Loeki
    al sinds de oprichting

    Toon alleen de berichten van Loeki

    quote:
    Dit schreef EmC
    Heb je al een oplossing gevonden?
    Nee, was druk met andere dingen.
    Maar ik kijk hier nog wel af en toe, hoor. Nieuwe apparaten kopen zit er helaas financieel niet in.
    Ik zal eens wat gaan experimenteren met de scanner
Terug naar de lijst