studiefinanciering MBO3/MBO2

studiefinanciering MBO3/MBO2 

Onderwerp van nibo

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo

    quote:
    Dit schreef josien1
    Mijn zoon zit nu in het vierde jaar mbo niveau vier van de laboratoriumschool (microbiologie). Het is vooral een goede opleiding als je de combi hebt van goed zijn in exacte vakken en graag zelf bezig zijn in plaats van alleen maar theorie. Afhankelijk van de uitstroomrichting zit er vooral veel scheikunde en biologie in en heel veel rekenen. Zoon heeft er al twee stageperiodes op zitten en gaat dit jaar zeker afmaken, maar is wel op zoek naar een wat bredere vervolgopleiding. Hij is er door de stageperiodes achter dat er ook wat aspecten zijn die hij minder leuk vindt. Je bent veel alleen aan het werk, hij denkt liever in een team te werken. Je werk wordt bepaald door erg veel regels en protocollen. Hij vindt het exacte en het bezig zijn wel erg leuk. In het eerste jaar was er in zijn klas veel uitval. Voor veel leerlingen toch te exact (of toch verkeerd gekozen). Als je het eerste jaar gioed doorkomt lukt de rest vaak ook wel.

    Overstappen van mbo 3 naar 2 kan alleen in het eerste studiejaar voor 1 februari zonder gevolgen.... Anders gelden de eisen van de prestatiebeurs,


    Dochter mist de exacte vakken zegt ze. In rekenen en wiskunde is ze best goed (bij rekenen doet ze nu een niveau hoger dan gevraagd). Doordat ze speciaal onderwijs heeft gehad heeft ze geen nask2 en dus geen scheikunde gehad.

    Ik vind het best wel eng, want als ze dit niet zou halen kan ze alles terug betalen.

    In januari heeft ze nog wel een meeloopdag. Ik zal iig dit stukje aan haar laten lezenSmile
  2. Lisenna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Lisenna
    quote:
    Dit schreef nibo


    Dochter mist de exacte vakken zegt ze. In rekenen en wiskunde is ze best goed (bij rekenen doet ze nu een niveau hoger dan gevraagd). Doordat ze speciaal onderwijs heeft gehad heeft ze geen nask2 en dus geen scheikunde gehad.

    Ik vind het best wel eng, want als ze dit niet zou halen kan ze alles terug betalen.

    In januari heeft ze nog wel een meeloopdag. Ik zal iig dit stukje aan haar laten lezenSmile


    Ik snap je wel, het is echt een pittige MBO-4 opleiding, mijn zoon had ook interesse maar is het niet gaan doen. Scheikunde is echt nummer een daar heb ik begrepen.
    Als ze echt wil kan ze het komende half jaar alvast beginnen met bijscholing scheikunde. Gaat haar dat gemakkelijk af is wellicht de keuze ook gemakkelijker.
  3. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo

    quote:
    Dit schreef Lisenna


    Ik snap je wel, het is echt een pittige MBO-4 opleiding, mijn zoon had ook interesse maar is het niet gaan doen. Scheikunde is echt nummer een daar heb ik begrepen.
    Als ze echt wil kan ze het komende half jaar alvast beginnen met bijscholing scheikunde. Gaat haar dat gemakkelijk af is wellicht de keuze ook gemakkelijker.


    Die bijscholing wordt lastig denk ik. School vraagt nu al veel van haar (ADHD-kind)

    Maar wie weet als ze verder zou gaan op niveau 2.
  4. Lisenna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Lisenna
    quote:
    Dit schreef nibo


    Die bijscholing wordt lastig denk ik. School vraagt nu al veel van haar (ADHD-kind)

    Maar wie weet als ze verder zou gaan op niveau 2.


    Als school haar nu zwaar valt, dan moet ze goed nadenken. Je dochter is 19 dus eigenlijk heb je er niet veel meer over te zeggen maar het zal een flinke kluif worden dan.
  5. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo

    quote:
    Dit schreef Lisenna


    Als school haar nu zwaar valt, dan moet ze goed nadenken. Je dochter is 19 dus eigenlijk heb je er niet veel meer over te zeggen maar het zal een flinke kluif worden dan.


    Er zit nu ook een stuk reistijd (trein) in, het summa kan ze op de fiets naar toe.

    Dat scheelt enorm in de prikkels op een dag.

    Het ligt niet zo zeer aan de leerstof, maar alles er om heen.
  6. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo

    Ik heb vandaag even het DUO gebeld en vanaf het moment dat ze overstapt naar MBO2 wordt de studiefinanciering een gift. Dat deel dat ze tot nu toe heeft gekregen voor MBO3 blijft een prestatiebeurs.

    Valt toch weer mee.

    Vanmiddag hebben we een gesprek op school. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Terug naar de lijst