17 Dingen die je kan invriezen om geld en tijd te besparen

17 Dingen die je kan invriezen om geld en tijd te besparen 

Onderwerp van leeuwin70

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70
    Wist je dat je veel meer kan invriezen dan dat je (hoogstwaarschijnlijk) dacht? Door dingen in te vriezen heb je er niet alleen langer plezier van, want wat denk je van aardbeien in de winter, maar bespaar je je ook geld door in seizoen en in de aanbieding te kopen en het vervolgens te kunnen opslaan voor later gebruik. Die vriezer is echt een uitkomst! Als je nog niet eentje van een redelijk formaat hebt, stel ik voor dat je dat zo snel mogelijk oplost!


    1. Kaas
    Kaas kun je heel goed invriezen. Voordat je het gebruikt, moet je zorgen dat het goed ontdooid is op je keukenblad. Als je kaas wilt raspen om in te vriezen, voeg je een lepel maiszetmeel of gewone meel toe. Dit voorkomt dat de kaas gaat klonteren wanneer het ontdooit.

    Tip: Als je ergens de echte Parmezaanse kaas op de kop kan tikken, rasp je het thuis heel fijn en vries het vervolgens in. Deze kaas kun je dan zo uit de vriezer doseren. Ideaal omdat je van Parmezaanse kaas vaak niet heel veel nodig hebt.

    Tip 2: Roomkaas kun je ook invriezen!

    2. Boter
    Ook boter kun je heel goed invriezen. Dus de volgende keer dat een duur merk flink in de aanbieding is, of bijna over de datum is (wat heel relatief is, maar het wel een stuk goedkoper maakt), sla je flink in en druk je ze direct in de vriezer. Laat wel ontdooien voor gebruik, of gebruik een kaasschaaf!

    3. Melk
    We blijven nog even in de lactose-hoek. Maar melk kun je ook invriezen als je maar genoeg ruimte in de fles laat om het uit te laten zetten.

    4. Sap
    Hetzelfde geldt voor sap. Vriest makkelijk in, als je maar ruimte laat voor het uitzetten. Eigenlijk maak je zo lekkere ijsjes natuurlijk. Gewoon een pak goeie sap verdelen over vormpjes, invriezen en klaar! Maar voor wie bijvoorbeeld sap overheeft van een feest en het zelf erg weinig drinkt, kan dit een oplossing zijn. Gewoon bewaren voor een volgende visite.

    5. Soep, bouillon
    Ik noem het geregeld op mijn blog, maar soep en bouillon laat zich ook heel mooi invriezen. Ontdooien doe ik in een pan op heel laag vuur. Gewoon het doosje even onder de hete kraan houden zodat de soep los komt van de zijkanten en in de pan doen. Af en toe even omroeren en het is klaar voor gebruik.

    Tip: Als je veel soep of bouillon maakt, vries het dan in voor jou handige hoeveelheden in. Ik gebruik in bijna alle recepten 1 liter bouillon. Dus zorg ik dat ik een aantal plastic doosjes van 1 liter heb.

    6. Groenten en fruit
    Niet alle groente en fruit is geschikt. Bananen, rood fruit en druiven vriezen mooi in en ontdooien ook goed. Ik vries ook wel citroen- en limoenparten in, erg lekker in de zomer. Ik denk niet dat je appels en peren zo kan invriezen, dan zou je er eerst puree ofzo van moeten maken denk ik.

    Groenten laten zich ook goed invriezen. Kijk maar naar het vriesvak in de supermarkt om je een idee te geven. Als je twijfels hebt bij de versheid van die producten of gewoon 100% zeker wil zijn van waar de groente vandaan komt, kun je ervoor kiezen je eigen groenten in te vriezen. Snijd de groente in stukken, blancheer ze kort in heet water, snel afkoelen onder een koude kraan, uit laten lekken en dan invriezen. Wederom in hoeveelheden die voor jou het handigst zijn.

    7. Avocado
    Soms komt er gewoon een ontzettend mooi aanbod voor avocado?s voorbij en dan MOET je inslaan. Maar ja, wat dan? Invriezen dus! Haal het vruchtvlees er uit, pureer het met wat citroensap en vries in zip-loc zakken in.

    Tip: Als het nog half bevroren is, maak ?geultjes? in de zak met je hand of een liniaal om zo breekpunten te maken. Handig om te doseren.

    Je schijnt avocado ook in parten te kunnen invriezen, maar avocado ontdooit niet mooi. Denk snot ? sorry. Maar omdat ik avocado?s eigenlijk altijd ergens in verwerk en niet zo opeet, heb ik meer aan puree en dan maakt mij die snot niet uit. Ik ben moeder, ik kan wel wat hebben 😉

    8. Pesto
    Als straks weer overal basilicum, rucola en spinazie te krijgen is, is pesto maken een ontzettend handige en lekkere manier om in de winter toch nog verse en gezonde pesto in huis te hebben. Maak pesto volgens een favoriet recept en vries het in ijsblokvormpjes in. Zo heb je mooie porties.

    Tip: Als je de pesto in de vormpjes verdeelt hebt, laat wat ruimte over en vul het aan met olijfolie. Dit voorkomt uitdrogen in de vriezer.

    9. Kruiden
    Niet alle kruiden zijn zo los in te vriezen. Ik heb menig verkruimeld bosje salie of peterselie op moeten ruimen. Beter is het om de kruiden eerst fijn te snijden en dan in een leeg supplementen potje of iets van dien aard te doen. Dit vries je in en na wat schudden kun je heel eenvoudig verse kruiden doseren.

    Tip: Maak kruidenboter en vries dat in porties in!

    10. Pannenkoekjes, wafels en brood
    Ongeacht welk meel je gebruikt, invriezen gaat altijd goed. Snijd een brood eerst aan plakjes om niet een heel brood te hoeven ontdooien voordat je een boterham kan smeren. Pannenkoekjes en wafels vries ik per twee in. Let wel op: Ze kunnen in stukken breken als ze scheef neergelegd worden en klem komen te zitten in de vriezer. Zal aan de smaak niets afdoen, maar het ziet er dan niet meer zo mooi uit.

    11. Gemarineerd vlees
    Doe je vlees met de gewenste marinade in een zip-loc zak en doe in de vriezer. Wanneer je het uit de vriezer haalt om te laten ontdooien, marineert het vlees goed door zodat het perfect is tegen de tijd dat je toe bent aan bakken.

    12. Tomatenpuree
    Doe hetzelfde als met de pesto. Vries tomatenpuree in porties in zodat je precies datgene gebruikt wat je nodig hebt en niet een halfvol blikje weg hoeft te gooien.

    13. Amandelmeel
    Dat wist je niet h?? Amandelmeel kun je heel goed invriezen zodat je alleen datgene gebruikt dat je op dat moment nodig hebt. Plus het voorkomt mogelijk bederf door schimmel. Dus als je geen goeie plek hebt om amandelmeel (of elk ander notenmeel) te bewaren, overweeg dan eens de vriezer.

    14. Smoothies
    Eigenlijk heel logisch. Je hebt dan ook lekkere ijsjes, maar zo kun je ook meerdere smoothies maken om ?s ochtends mee naar werk te nemen en tijdens de ochtendkoffie op te drinken. Scheelt een hoop bederf.

    15. Koffie
    Gemalen koffie en koffiebonen kun je invriezen. Ik hoorde dit van mijn schoonmoeder die dat deed omdat koffie in Engeland erg duur was. Als je dan een pakje goeie kwaliteit koffie kreeg of kocht, vroor je het in om het langer te bewaren.

    16. Fudge
    Zelfgemaakte fudge van notenpasta, chocola en honing kun je heel goed invriezen. Eigenlijk vries ik al mijn zelfgemaakte snoepjes in om er langer van te kunnen genieten en omdat ze niet allemaal mooi vast van vorm blijven want ja, er zitten geen mooi-maak-toevoegingen in! 😉

    17. Jouw tip
    Er zullen vast nog veel meer voedingsmiddelen zijn waarvan je niet wist die je in kon vriezen. Deel ze hieronder! Als je er een leuk verhaal bij hebt, vertel het!

    >>LINK<<
    10 nov '18 - 11:29:32 / 6 mei '19 - 12:06:22
  2. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    Gied bezig, leeuwin. ThanksSmile
  3. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Smile Altijd leuk om zo bezig te zijn in je rubriek,,Smile
  4. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    De 8 meest gestelde vragen over invriezen


    >>LINK<<
Terug naar de lijst