Gezocht: cursus fotografie

Gezocht: cursus fotografie 

Onderwerp van Pi

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette
    quote:
    Dit schreef Pi


    Daarom vraag ik ook naar ervaringen, ze beweren allemaal ongeveer hetzelfde. Maar kunnen ze dat ook waar maken?
    Dan zal ik eens gaan kijken naar die basiscursus.
    Heb me net aangemeld voor de club. Bedankt voor de tip.


    Ze beweren ongeveer allemaal hetzelfde, omdat de basistechniek om goed te belichten het belangrijkst is. Je bent wiskundedocent, dat geeft je al een aardig voorsprongetje omdat de belichtingsdriehoek niets anders is dan een sommetje waarbij de uitkomst vast staat, maar er 3 variabelen zijn die afhankelijk van welk effect je in de foto wilt, worden afgesteld.

    Als je de volgende basiskennis hebt, dan is de rest en kwestie van oefenen en tips krijgen voor wat betreft compositie en effecten (die veelal ook een wiskundige basis hebben):
    -De lichtmeter moet op een middenkleur (de kleuren van de regenboog) gemeten op 0 uitkomen, de min in betekent te donker, de + in betekent te licht.
    - de 3 variabelen zijn diafragma (lensopening, grootte uitgedrukt in F), sluitertijd (hoe lang de lensopening open staat in seconden) en ISO (lichtgevoeligheid). Elke variabele beinvloed de andere om op 0 uit te komen op je lichtmeter.
    - diafragma: hoe lager het F- getal, hoe groter de opening. Bij hoog F-getal is alles scherp op de foto, bij laag F-getal is het punt wat je scherpstelt scherp, maar de rest onscherp (Is wiskundig logisch, andere hoeken op het brandpunt, afstand is daarom ook nog een factor).
    - sluitertijd: hoe sneller de sluitertijd hoe meer bevriezing van het beeld, hoe langzamer hoe meer beweging (tenzij je een stilstaand onderwerp hebt natuurlijk). Het langzaamste wat je vanuit de hand kunt fotograferen is 1/(lengte lens) seconden. Dus bij een lens van 50mm 1/50 sec. en bij een lens van 300mm 1/300 sec. 1/50 wordt in de regel aangehouden bij kortere lenzen omdat je altijd zelf wat beweegt en bij tijden langzamer dan 1/50e dat zichtbaar kan worden.
    - ISO: hoe lager de ISO (Het vroegere ASA op de rolletjes) hoe zorgvuldiger de pixels met licht worden 'gevuld'. Hoe hoger de ISO hoe slordiger en dit zorgt voor ruis. Ruis is, op uitzonderingen na, iets wat je niet in je foto wilt hebben. Hou deze dan ook altijd zo laag mogelijk.

    Eigenlijk is die nulstand op de lichtmeter dus het meest belangrijk. Hoe je daar gaat komen? ISO zo laag mogelijk houden (met 100 starten), wil je een effect met onscherpte (vanuit scherptediepte)? Eerst diafragma instellen, aanvullen met sluitertijd. Wil je effect met beweging? Eerst sluitertijd instellen, aanvullen met diafragma. Kom je niet uit? Dan wordt het concessies doen op 1 van de 3 (of van alles een beetje), of flitsen, of de foto gewoon niet maken Smile

    Nogmaals, als je dit snapt dan heb je de basiskennis al binnen!
  2. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette
    Overigens is een cursus wel slim, want het is natuurlijk meer dan dit alleen Smile
  3. Jan_
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jan_
    >>LINK<<
    Deze heb ik pas geleden gevolgd. Goede, niet te dure basiscursus.
  4. Marjan9
    vasthouden is loslaten...

    Toon alleen de berichten van Marjan9
  5. Pi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Pi

    Bedankt allemaal voor de reacties.
    Hier kan ik vast iets mee. 😀
Terug naar de lijst