Pensioenregeling na scheiden wordt eenvoudiger 

Onderwerp van OAwereld

BEHEERD DOOR:
bartOAwereldSalome
. Terug naar de lijst
  1. maartje
    Nietvanweegen

Toon alleen de berichten van maartje
    quote:
    Dit schreef nibo

Bij zowel het pensioenfonds van mij als van mijn ex was het bekend zonder dat wij daarvoor iets hebben gedaan. We kregen automatisch bericht.

Wij ook, na jaren automatisch. Ik denk dat ze toen wat systemen aanelkaar gekoppeld hebben.
  2. Singa
    Abonnee

Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef maartje

Wij ook, na jaren automatisch. Ik denk dat ze toen wat systemen aanelkaar gekoppeld hebben.

Wat betekent dat nu eigenlijk? (hier gebeurde dat ook nadat mijn advocaat de echtscheiding ruim anderhalf jaar later had laten inschrijven). Heeft betrekking op dat nabestaandenpensioen?
    Want tzt zal hij zelf een beroep moeten doen/initiatief moeten nemen om zijn deel van mijn pensioen te bemachtigen, toch? (Wij hebben niet verdeeld of überhaupt over pensioen gesproken. En juist dat gaat of is nu veranderd)
  3. maartje
    Nietvanweegen

Toon alleen de berichten van maartje
    quote:
    Dit schreef Singa

Want tzt zal hij zelf een beroep moeten doen/initiatief moeten nemen om zijn deel van mijn pensioen te bemachtigen, toch? (Wij hebben niet verdeeld of überhaupt over pensioen gesproken. En juist dat gaat of is nu veranderd)

Volgens mij gaat dat automatisch. Ik zal de papieren van mijn echtscheiding erbij zoeken, om te kijken of daar nog iets in staat.
  4. Singa
    Abonnee

quote:
    Dit schreef maartje

Volgens mij gaat dat automatisch. Ik zal de papieren van mijn echtscheiding erbij zoeken, om te kijken of daar nog iets in staat.

Lijkt me niet dat dit bij oude gevallen kan, als je er zelf niets over hebt afgesproken?
    Maar ze zullen hem tegen die tijd vast opnieuw een brief sturen.Smile Braaf ABP
    Lijkt me dat hij het dan bij mij zou moeten komen vragen..
  5. jellehl
    opnieuw een jaar..

Toon alleen de berichten van jellehl
    quote:
    Dit schreef Singa

Lijkt me niet dat dit bij oude gevallen kan, als je er zelf niets over hebt afgesproken?
    ..

Het is eigenlijk wat zo mooi heet de default die wijzigt en niet zozeer de rechten als zodanig. Beide partners hebben recht op het huwelijks (of daarmee gelijkgestelde relaties) deel van het opgebouwde pensioen van de partner. Ook als er niets geregeld is. Wat de wet regelt is de basisregel (default) hoe dat gebeurt. Eigenlijk komt het neer op zo min mogelijk invloed van de gewezen partner op dat verdeelde pensioen. De wet verevening was al een belangrijke stap vooruit >>LINK<< maar veronderstelde wel een actieve ingreep binnen twee jaar om die verdeling te effecturen bij de respectievelijke pensioenfondsen. Deze wet wil dat nog simpeler en eenduidiger maken. Na scheiding is het deel dat toegewezen is aan de ex partner eigen pensioenrecht waarop de ander geen enkele invloed meer heeft.

Voor de huidige situatie zie ook.. >>LINK<<
  6. Bericht van jeannetted is op 06-02-2019 om 11:42:59 uur verwijderd door jeannetted.

Reden: Link die Jelle hierboven geeft is duidelijker.

Bericht van jellehl is op 06-02-2019 om 11:45:30 uur verwijderd door jellehl.

Reden: bericht gewijzigd

7. jeannetted
    Abonnee

Toon alleen de berichten van jeannetted
    quote:
    Dit schreef jellehl

Nee, dat is na 2 jaar niet meer mogelijk. Hij moet nu zijn hand ophouden bij de gewezen partner.

Ik had hem na lezen van jouw link al verwijderd.Smile
  8. Singa
    Abonnee

Ah, precies. Dank je wel, Jelle.
    Zijn eigen pensioentjes van destijds - veel verschillende banen - heeft hij afgekocht. Ben benieuwd, mocht ik tegen die tijd wat horen.
Terug naar de lijst