Alternatief voor hortensia's

Alternatief voor hortensia's 

Onderwerp van Tuwa

BEHEERD DOOR:
indigo

Dit onderwerp is gesloten.
door Tuwa zelf op 8 september 2019 om 21:06:35

Terug naar de lijst
  1. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa
    Ik heb sinds enige tijd hortensia's in de voortuin staan, maar ze hebben zo waanzinnig veel water nodig dat 't bij droge zomers met sproeien amper bij te houden is.
    Zeker niet als je ook nog es op vakantie gaat.
    Ze verdrogen waar ik bij sta en omdat ze zoveel water gebruiken komen de planten er naast ook tekort.

    Ik laat me graag door jullie inspireren als het gaat om leuke alternatieven, van maximaal dezelfde hoogte (niet heel veel kleiner) die minder zuipen.
    Ik heb al Hypericum (Hertshooi) staan, die vind ik erg fraai en blijft lang mooi.

    Alvast bedankt.
  2. Dingetje
    De vaste kracht.

    Toon alleen de berichten van Dingetje
    Veel mensen kijken bij het aanplanten naar wat ze mooi vinden en niet naar wat een plant nodig heeft.

    Door de juiste planten voor de juiste plaats uit te zoeken is de kans van slagen zonder al te veel werk groter. Ik sproei zeer, zeer zelden, tenzij net aangeplant; als het dood gaat stond het simpelweg niet op de juiste plek.

    Dus van belang is op welke windstreek je tuin ligt en of het zeer zonnig, schaduwrijk, iets daar tussen in is en waar de bodem uit bestaat.

  3. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje
    Ik heb zelf een Hibiscus in de voortuin staan. Dat is de zonkant, dus hij staat erg in de zon. Hij staat er al 5 jaar, en doet het nog steeds heel goed.
    Dit voorjaar heb ik hem behoorlijk gesnoeid want ik vond hem te hoog voor mijn tuin, maar nu is ie alweer net zo hoog als eerst en zit nu vol knoppen.
  4. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef EllesB
    Ik heb zelf een Hibiscus in de voortuin staan. Dat is de zonkant, dus hij staat erg in de zon. Hij staat er al 5 jaar, en doet het nog steeds heel goed.
    Dit voorjaar heb ik hem behoorlijk gesnoeid want ik vond hem te hoog voor mijn tuin, maar nu is ie alweer net zo hoog als eerst en zit nu vol knoppen.


    Mijn voortuin is aan de westkant, krijgt vanaf de middag zon.
    Er staat relatief veel wind waardoor er in het verleden veel dingen niet wilden groeien, mogelijk ook omdat er toen nog een boom en hoge coniferen e.d. stonden.
    Hibiscus zou wel es een goed idee kunnen zijn.
    In combinatie met iets anders wellicht.
  5. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje
    Bij ons waait het altijd, doet het elk jaar weer super!
  6. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    Hibiscus doet het hier ook goed. Krijgt nooit extra water. Ook de vlinderstruiken gaan als een speer.
  7. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef kaatje
    Hibiscus doet het hier ook goed. Krijgt nooit extra water. Ook de vlinderstruiken gaan als een speer.


    Vlinderstruiken zijn nogal wat hoger, die staan bij mij wat meer achterin.
  8. Skip
    Kunstenmaker

    Toon alleen de berichten van Skip
    quote:
    Dit schreef Tuwa


    Vlinderstruiken zijn nogal wat hoger, die staan bij mij wat meer achterin.

    Ligt wel aan de struik hoor. Mijn hibiscus is inmiddels ook behoorlijk hoog. Moet echt gesnoeid worden. Ik zie hem soms wel 2,5 m hoog. Die van mij is nu zeker 2 meter.

    De vlinderstruik trouwens ook, die is dit jaar waanzinnig doorgeschoten. (Zelfs na snoeien)
    Vorig jaar bleef ie veel lager. Heeft vast ook te maken met warmte en vocht in het voorjaar.

    Hortensia's moeten echt op het noorden.

    Wil je het liefst een laagblijvende bloeiende struik?
  9. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef Skip

    ..............

    Wil je het liefst een laagblijvende bloeiende struik?


    maximaal een meter of zo, bij voorkeur lang groen c.q. bloeiend
    Snoeien e.d. is overigens geen probleem hoor.
    Het gaat me vooral om het feit dat hortensia's zo snel uitdrogen en volgens mij ook voor andere planten water onttrekken aan de bodem.
  10. Skip
    Kunstenmaker

    Toon alleen de berichten van Skip
    quote:
    Dit schreef Tuwa


    maximaal een meter of zo, bij voorkeur lang groen c.q. bloeiend
    Snoeien e.d. is overigens geen probleem hoor.
    Het gaat me vooral om het feit dat hortensia's zo snel uitdrogen en volgens mij ook voor andere planten water onttrekken aan de bodem.

    Maximaal 1 meter, dan lijkt me zowel een hibiscus als een vlinderstruik geen goed alternatief.

    Misschien is een azalea dan een beter alternatief. Bloeit prachtig in het voorjaar. In talloze kleuren en groenblijvend
    Of een camelia. Bloeit in de winter.

    Beide blijven wel rond de meter.

    Of rozen, of duizendknoop (bloeit nu overal), of herfstanemoon.

  11. Inge
    a little crazy

    Toon alleen de berichten van Inge
    De mirabelis japala is ook een hele makkelijke zomerbloeier. Het is een eenjarige plant die snel flink word en van juni tot september bloeit vanaf een uur of 4 tot de volgende dag een uur of 12.

  12. Inge
    a little crazy

    Toon alleen de berichten van Inge
    Deze zijn in het voorjaar gezaaid en bloeien al anderhalve maand. Vol op het zuiden, veel wind , veel zon. En in dat hoekje vergeten we erg vaak water te geven. Straks uitgebloeid halen we ze eruit en dan komen de gevallen zaadjes volgend jaar weer op.
    Plaatje
    Plaatje
Terug naar de lijst