Welke koelvloeistof?

Welke koelvloeistof? 

Onderwerp van Tuwa


Dit onderwerp is gesloten.
door Tuwa zelf op 16 mei 2020 om 22:12:52

Terug naar de lijst
  1. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa
    Mijn dochter heeft nog niet zo lang geleden van een OA'er een Fiat Cinquecento uit 1997 overgenomen.
    Nu is de koelvloeistof helemaal op, het duurde even voordat we er achter kwamen waar het 'rammeltje' vandaan kwam.
    Maar, welke koelvloeistof moet er in?

    Volgens een site moet er groene in, maar ik vraag me af of die nog verkrijgbaar is en zo ja, wat dat per liter kost.
    Mijn dochter had iets gelezen over Coolant -38NF , maar daar kan ik niks specifieks over vinden.
    Kan er niet gewoon rode universele koelvloeistof in?

    En nee, ik heb geen millimeter verstand van automotoren en -techniek en zo.
  2. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Je hebt roze en blauwe koelvloeistof. Deze kun je niet mengen. Meestal kun je aan de tank waar het in zat zien wat voor kleur er in zat. Tot dan zou ik er water in doen, voor je de pomp en de radiateur naar de galemiezen helpt.
  3. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    Verschillende kleuren koelvloeistof moet u nooit mengen. Mengen kan ervoor zorgen dat er een chemische reactie ontstaat waardoor het mengsel gaat verdikken. Deze gelachtige substantie kan er dan voor zorgen dat de kanalen in het koelsysteem verstop raken.
  4. MaNu
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaNu
    quote:
    Dit schreef Dayenne
    Je hebt roze en blauwe koelvloeistof. Deze kun je niet mengen. Meestal kun je aan de tank waar het in zat zien wat voor kleur er in zat. Tot dan zou ik er water in doen, voor je de pomp en de radiateur naar de galemiezen helpt.

    Water is niet handig. Je krijgt roest in het systeem en de koelvloeistof heeft ook een smerende werking voor de waterpomp.

    Welke kleur zit er nu in Tuwa? En anders misschien even vragen bij de Fiat....
  5. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef Dayenne
    Je hebt roze en blauwe koelvloeistof. Deze kun je niet mengen. Meestal kun je aan de tank waar het in zat zien wat voor kleur er in zat. Tot dan zou ik er water in doen, voor je de pomp en de radiateur naar de galemiezen helpt.



    Lief dat je meedenkt, maar we willen het nu graag zeker weten.
  6. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef MaNu

    Water is niet handig. Je krijgt roest in het systeem en de koelvloeistof heeft ook een smerende werking voor de waterpomp.

    Welke kleur zit er nu in Tuwa? En anders misschien even vragen bij de Fiat....



    Onbekend wat er nu in zit, hij is helemaal leeg.
    En de Fiat-garages zijn nu dicht.

    Vandaar mijn vraag over de 'groene' versie en -38NF.
  7. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    >>LINK<<

    Hier kun je je kenteken invullen en krijg je te zien welke kleur er in zou moeten. Nb mijn oude auto had roze en zou volgens de link blauw moeten hebben.
  8. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Tuwa



    Lief dat je meedenkt, maar we willen het nu graag zeker weten.

    Zeg dan gewoon dat je alleen iets wilt horen van deskundigen.... je zult echt in de tank moeten kijken voor de kleur. Het is blauw of roze voor deze auto.

    Deze link legt nog uit hoe het zit met de verschillende soorten. Groen is voor jongere auto's. Wel kan de tank groenig uitgeslagen zijn. Dan heeft er ws blauw in gezeten. >>LINK<<

    Kan de vorige (oa) eigenaar je niet op weg helpen? Overigens beetje dom om met een lege koelvloeistof tank te rijdenSmile
  9. quote:
    Dit schreef Dayenne
    Je hebt roze en blauwe koelvloeistof. Deze kun je niet mengen. Meestal kun je aan de tank waar het in zat zien wat voor kleur er in zat. Tot dan zou ik er water in doen, voor je de pomp en de radiateur naar de galemiezen helpt.

    De roze en blauwe is toch ruitensproeivloeistof? Koelvloeistof heb je ook in andere kleuren.

    Hier kan je het kenteken invoeren: >>LINK<<
  10. MaNu
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaNu
    quote:
    Dit schreef Tuwa



    Onbekend wat er nu in zit, hij is helemaal leeg.
    En de Fiat-garages zijn nu dicht.

    Vandaar mijn vraag over de 'groene' versie en -38NF.

    Ok, ik heb het opgezocht. Er moet G11 in. Staat op de jerrycan en is blauw. 4,3 liter.

    Alleen is het misschien interessanter om te weten waarom hij leeg is. Het is namelijk een gesloten systeem.
  11. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Marlies

    De roze en blauwe is toch ruitensproeivloeistof? Koelvloeistof heb je ook in andere kleuren.

    Hier kan je het kenteken invoeren: >>LINK<<

    Er is ook roze en blauwe ruitenwisser vloeistof. Das een andere tank Smile

  12. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef MaNu


    Alleen is het misschien interessanter om te weten waarom hij leeg is. Het is namelijk een gesloten systeem.

    Idd.
Terug naar de lijst