Koffie in de groep gooien.

Koffie in de groep gooien. 

Onderwerp van Zwembandje

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Zwembandje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Zwembandje
    Ik dacht dat wordt een zooitje maar volgens mij kreeg ik zojuist echt het advies om koffie in de groep te gooien.

    Nou ja, koffie zetten dan.

    En ja, ik weet het wel.
    Smaken verschillen, de ene persoon vind snelfilterkoffie lekker, de ander espresso, percolator, koffie toebroek, French press/cafetiere, enz. enz. enz.
    En dan de koffie, Lidl, AH, Douwe Egberts, Kanis en Frunnik, Aldi, Hema huiswerk, enz. enz. enz.

    In Amersfoort zit een restaurant/winkel waar je heerlijke koffie kunt kopen en drinken.
    De koffie die je daar kunt kopen en drinken is van >>LINK<<

    De cappuccino in het restaurant ( >>LINK<< ), ik heb hem nergens/nooit lekkerder gedronken.
    Ik weet niet hoe ze het doen.
    (O ja, melk opschuimen is een dermate "vak apart", daar durf ik me niet meer aan te wagen tenzij ik een magnetron hulpmiddel gebruik (wat trouwens echt fantastisch werkt)).

    Je kunt (kon?) er een cursus "Barista" volgen.
    Ik meen een "eendaags(vlieg)-dingetje" of een serieuze, verdeeld over meerdere avonden o.i.d.
    Ik weet de prijs van de serieuze cursus niet meer maar ik weet nog wel dat ik dacht Fffffff........................*k, da's niet weinig geld.
    Of eigenlijk dacht ik Smile Smile Smile Smile Smile

    Koffiezetten, hoe moeilijk kan het zijn? Smile Smile Smile

    Mijn ouders dronken snelfilterkoffie.
    Gewoon gezet door zo'n machine die ze braaf bij elkaar gespaard hadden door Douwe-Egberts zegeltjes te kopen. (Deze >>LINK<< dus)
    Oorspronkelijk meestal geknipt uit het pak "Douwe Egberts Roodmerk" maar naarmate ze blijkbaar ouder en meer levensgenietend werden, ik meen "Excellent" o.i.d. of "Goudmerk".
    Mijn vader maakte daar later, uit ideologische overwegingen, "Max Havelaar" van en ik moet zeggen dat ik dat prima vond smaken en als ik koffie proef die daar op lijkt, dan "gebeurt er iets". (Iets moois dus.)

    Oké, volgens mij dwaal ik een klein beetje af.
    Ik dacht dus eigenlijk "Barista", hoe moeilijk kan het zijn ??
    Nou, uhhhhhh, moeilijk dus.
    Ik vind het niet zo moeilijk om te bepalen of ik iets lekkere koffie vind of niet maar om 'm zo te maken, da's andere koek/koffie.

    ALLES is tegenwoordig "wetenschap", alles is - of wordt - uitgediept tot muleculair-/nano-niveau.
    O ja, voordat ik het vergeet, ik heb het hier over koffiezetten op de espresso-manier.
    En zo kun je op internet van alles vinden, over de druk, de temperatuur, de hoeveelheid koffie, de hoeveelheid water, de doorlooptijd, de maalgraad, koffie-kopje voorverwarmen en natuurlijk eindeloze verhalen over de verschillende koffiesoorten.
    (Nu weet ik toevallig sinds recent dat DE iets van 230 recepturen (!!) van hun bonenkoffie's kent.)

    Als ik de koffie door de automaat laat zetten, dan bepaalt het koffiemerk in hoge mate de smaak, ik kan dat nog beïnvloeden door een espresso, dubbele espresso of lungo te kiezen (en dat scheelt allemaal best wel) maar dan heb je het gehad.

    Als ik dan zelf ambachtelijk ga prutsen, dan wordt het een heel stuk moeilijker.

    Waar ik dan enorm tegenaan loop zijn de volgende dingen :

    a) Maalgraad van de koffie.
    Die blijkt ENORM belangrijk te zijn.
    Oorspronkelijk dacht ik "des te fijner", des te meer smaak/sterker de koffie (kwam ook voor uit "ons bent zuunig").
    Dat lijkt niet eens waar te zijn, naast de absolute problematiek dat bij "te fijne" koffie er helemaal geen water doorheen komt.
    (En nee, dat betekend niet dat de druk van het apparaat te laag is.)
    O ja, voordat ik het vergeet, ik maal dan ambachtelijk en kan de maalgraad zelf instellen.
    Zo deed Pake het en het voelt (vermoedelijk zeer mede daarom) fijn om het op die manier te doen, het is gewoon "leuk".
    Overigens zag ik recent dit >>LINK<< apparaat en ik moet me enorm beheersen om 'm niet te kopen want ik vind 'm supergaaf.
    (Foto hieronder)
    Het apparaat waarmee ik kan experimenteren is een >>LINK<< , 20 jaar geleden, voor bijzonder weinig geld, tweedehands van de broer van de moeder van mijn dochter gekocht.
    Inmiddels neig ik er heel erg naar om te denken dat de maalgraad van de koffie "allesbepalend" is.
    (Nou ja, hoeveelheid water, temperatuur e.d., speelt nog steeds een rol natuurlijk.)

    b) Hoe zit het met "samendrukken" van de koffie ?
    Ik kan de koffie "aanstampen" als hij droog in de houder zit, moet ik dat hard of "normaal" doen?
    Als ik de koffiehouder behoorlijk vol maak, dan wordt hij ook samengeperst door het apparaat, ik denk dat dat ook de bedoeling is maar dat weet ik niet zeker.
    (Tè fijngemalen koffie, maar zeker in combinatie met hard samendrukken in de machine (voor zover de koffiehouder zich met veel koffie überhaupt nog in de machine laat proppen) leidt absoluut tot blokkade van water.)

    Tsja, "Barista".
    Noem het toeval, het kopje koffie wat ik dronk tijdens het schrijven van dit korte stukje tekst was prima gelukt.
    Bij koffie blijk ik net niet dom genoeg te zijn om volledig te kunnen bouwen op het mechanisme dat geluk met de dommen is.

    Ik ga nog even een bakje koffie zetten.
    'K heb zogezegd de smaak te pakken.






    12 jul '20 - 11:37:13 / 12 jul '20 - 11:56:09
  2. hanss51
    @nd3rs

    Toon alleen de berichten van hanss51
    Ik kende deze rubriek nog niet, nu wel, dankzij jou.
    Je bijdrage was te lang voor mij op zondagochtend, dus niet gelezen.
    Ga straks het airfryer draadje maar eens lezen denk ik.
    Nu eerst koffie (gewoon Senseo, met g'woon padjes, mokka)
    Smile
  3. Zwembandje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Zwembandje

    quote:
    Dit schreef hanss51
    Ik kende deze rubriek nog niet, nu wel, dankzij jou.
    Je bijdrage was te lang voor mij op zondagochtend, dus niet gelezen.
    Ga straks het airfryer draadje maar eens lezen denk ik.
    Nu eerst koffie (gewoon Senseo, met g'woon padjes, mokka)
    Smile

    Mijn moeder gebruikte voor de Senseo blijkbaar de smaak >>LINK<< , die vind ik lekker.

    Proost !!
    Op je gezondheid en de hartelijke groeten aan Helmi.
  4. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    Mijn moeder deed uitsluitend aan zelf opgieten met kokend water en dan wat zout en kaneel bij de koffie in het filter.
  5. Zwembandje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Zwembandje

    quote:
    Dit schreef EmC
    Mijn moeder deed uitsluitend aan zelf opgieten met kokend water en dan wat zout en kaneel bij de koffie in het filter.

    Ja, een beetje zout.
    Mijn Duitse kennis doet dat nog steeds.

    De koffie bij haar smaakt trouwens heerlijk.
    Maar dat komt misschien ook omdat dat Duitse koffie is en ik bijna alles wat Duits is lekkerder vind, plus de locatie die het verschil maakt.
    Ik ben dan namelijk altijd "op vakantie".
    En dat krijg ik thuis natuurlijk nooit in mijn kopje koffie gepropt.
  6. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    quote:
    Dit schreef EmC
    Mijn moeder deed uitsluitend aan zelf opgieten met kokend water en dan wat zout en kaneel bij de koffie in het filter.


    Dat deed ik ook met de senseo, beetje zout en kaneel op de pad.

    Mijn jongste dochter is een Barista.
    Ze heeft het vak geleerd in haar eerste bijbaantje en verder verfijnd bij Lot61 in Amsterdam >>LINK<<
    Daar kun je trouwens ook een kopje filterkoffie kopen.
  7. Zwembandje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Zwembandje

    quote:
    Dit schreef Carla-S


    Dat deed ik ook met de senseo, beetje zout en kaneel op de pad.

    Mijn jongste dochter is een Barista.
    Ze heeft het vak geleerd in haar eerste bijbaantje en verder verfijnd bij Lot61 in Amsterdam >>LINK<<
    Daar kun je trouwens ook een kopje filterkoffie kopen.

    Nooit aan gedacht maar dat kan natuurlijk ook.
    Gewoon bij-prutsen bij de Senseo.

    Bij "Het Lokaal" kun je volgens mij terecht voor zo'n beetje alle koffie-vormen, zelfs voor cold brew.
    Fascinerend vind ik dat.

    O ja, ik vergat in het bovenstaande nog kopi luwak.
    Zelf moet ik er eigenlijk niet aan denken maar ik ben stiekem wel benieuwd hoe het smaakt.
  8. Lisenna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Lisenna
    Sterke filterkoffie zetten met puntje zout.
    Volle melk in een steelpannetje en opkloppen.
    Das het lekkerste, vind ik....Smile
  9. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    Dit boek Smile

    En je weet wat koffie is, hoe je het (vooral niet) moeten zetten, en waar het vandaan komt. En nog retespannend ook

    Plaatje
  10. Zwembandje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Zwembandje

    quote:
    Dit schreef Lisenna
    Sterke filterkoffie zetten met puntje zout.
    Volle melk in een steelpannetje en opkloppen.
    Das het lekkerste, vind ik....Smile

    Met of zonder "vel" ?
    Melk wel of niet aan de kook ?
  11. Zwembandje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Zwembandje

    quote:
    Dit schreef indigo
    Dit boek Smile

    En je weet wat koffie is, hoe je het (vooral niet) moeten zetten, en waar het vandaan komt. En nog retespannend ook


    Dave Eggers ??

    Waarom lijkt dat zo verdomd veel op Douwe Egberts ?
    Of is dat toeval ?

    Dank voor de tip.
  12. Zooitje
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Zooitje
    Bij zooitje haak ik afSmile
Terug naar de lijst