mijn dochter heeft moeite met plannen 

Onderwerp van Erwin1973

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Erwin1973
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Erwin1973
    Hoi,

    Mijn dochter heeft de diagnose ADD en is in september in het voortgezet onderwijs begonnen. Ze doet de opleiding tl+ Nu merk ik dat ze veel moeite heeft met het plannen van haar huiswerk. Ze heeft al een paar cijfers gekregen en ik merk dat deze laag zijn omdat ze haar huiswerk niet op tijd af heeft. Ze loopt achter de feiten aan. Nu heb ik op school een gesprek met de mentor van haar. Maar zijn er anderen hier die tips hebben.

    groetjes,
    Erwin
  2. Frank-en-kids
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Frank-en-kids
    Een planbord om het overzichtelijk te maken wat wanneer af moet zijn en wat al klaar is ?
  3. Julie-ann
    Live life happily

    Toon alleen de berichten van Julie-ann
    quote:
    Dit schreef Erwin1973
    Hoi,

    Mijn dochter heeft de diagnose ADD en is in september in het voortgezet onderwijs begonnen. Ze doet de opleiding tl+ Nu merk ik dat ze veel moeite heeft met het plannen van haar huiswerk. Ze heeft al een paar cijfers gekregen en ik merk dat deze laag zijn omdat ze haar huiswerk niet op tijd af heeft. Ze loopt achter de feiten aan. Nu heb ik op school een gesprek met de mentor van haar. Maar zijn er anderen hier die tips hebben.

    groetjes,
    Erwin


    Herkenbaar want dat had ik ook op school. Ik kon nog niet eens 1 vak ik 1 schrift houden dus in elk schrift stonden aantekeningen van tig vakken.

    Ik struikelde in 5 vwo en heb geen tips behalve dat ik het top vind van je dat je hier advies vraagt en een ouder bent die naast haar staat om te helpen. Alleen pushen is nooit goed in mijn beleving want ik probeerde het ook elke dag maar het lukte gewoon niet. Belangrijk dat het niet de hoofdmoot wordt zeg maar .

  4. Dingetje
    De vaste kracht.

    Toon alleen de berichten van Dingetje
    Naast begeleiding in het (leren)plannen kan zoiets (mee)helpen: >>LINK<<
  5. maartje
    Nietvanweegen

    Toon alleen de berichten van maartje
    Ik heb een kind met adhd, die had ook moeite met plannen en ook altijd alles kwijt. Ik heb toen een stapel brievenbakjes gekocht en gelabeld. Voor ieder vak een bakje voor boek+ schrift.
    Toch ging het pas echt goed sinds hij medicatie gebruikt. Hij haalt nu negens ipv vijfjes.
  6. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw
    Ik heb de eerste maanden samen met mijn kind planning gemaakt. Elke zondagavond keken we twee weken vooruit en maakten planning.
    Elke avond vroeg ik na of er nog iets bijgekomen was voor deze week.
    Planning op een planbord.

    Grootste probleem hier was/is dat er 4 bronnen van huiswerk zijn
    - magister
    - elo (electronische leeromgeving)
    - google drive /email
    - in de klas.....

    En dat te zien combineren en onthouden was een drama. Ik heb hem toen geleerd dat hij alles in magister opschrijft met persoonlijke notities, dus ook als leerkracht in de les iets opgeeft.
  7. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Idd samen naar kijken en terugplannen aanleren.
    Bv vrijdag is een SO of proefwerk, dan maandag, dinsdag en woensdag 1/3 van de stof, donderdag alles herhalen.
  8. Fri1974
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Fri1974
    Is er een mogelijkheid om vanuit scho extra ondersteuning te bieden?
  9. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70
    Hier hangt een groot bord aan de muur
    En elke week schrijft dochter erop wat ze moet doen en waar ze heen moet

    En ik weet ook gelijk waar ik rekening mee moet houden Smile

    >>LINK<<
  10. Marianne-b
    en dan is er koffie ☕️

    Toon alleen de berichten van Marianne-b
    Ikzelf moet ook alles plannen want daar heb ik moeite mee en het gaat nog niet automatisch,ik schrijf dingen op ruim onder elkaar en dan later de dag en of tijd erbij
  11. eva_eva
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van eva_eva
    Koop een planagenda en vul die wekelijks samen met haar in. In een planagenda is niet alleen ruimte voor wat wanneer af moet zijn, maar ook voor wat je wanneer gaat doen. Hou inderdaad verschillende bronnen goed in de gaten, maar gelukkig zijn er daar op de meeste scholen afspraken over. Voor sommige leerlingen werkt een scrumbord goed, waar ze post its met taakjes kunnen verplaatsen van 'to do' naar 'busy' naar 'done'.

    En.. bespreek dit ook met de mentor, daar zijn ze voor!
  12. eva_eva
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van eva_eva
    Trouwens, na meer dan 20 jaar mentor zijn van een brugklas, dit is met stip het meest gehoorde probleem. En het is heel fijn als ouders hun kind hierbij helpen. Natuurlijk geven wij ze op school ook tips en manieren om dit aan te pakken. Maar de meesten kunnen wel wat extra ondersteuning hierbij gebruiken. Succes!
Terug naar de lijst