Mosstok gatenplant vervangen?

Mosstok gatenplant vervangen? 

Onderwerp van Tuwa

BEHEERD DOOR:
indigo

Dit onderwerp is gesloten.
door Tuwa zelf op 9 oktober 2020 om 12:53:31

Terug naar de lijst
  1. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa
    Ik heb wat planten die hun oorspronkelijke mosstok ontgroeien; ze hebben dringend begeleiding nodig.

    Ik durf niet goed de mosstok helemaal te vervangen; ik ben bang dat ik wortels beschadig en bovendien zit de plant nu prima aan de 'oude' mosstok.
    Hebben jullie desondanks een goede en eenvoudige manier om het probleem op te lossen?

    Ik zat net te denken om er met behulp van een tussenstuk (een overschuifmof of een manchet) er een nieuwe mosstok bovenop te zetten.
    Is dat een goed idee?
  2. Stoffel
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Stoffel
    Als je kunt zien wat hij nu eigenlijk doet, dan heb je de oplossing misschien.

    >>LINK<<
  3. LeonieCH
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van LeonieCH
    Niet eruit halen hoor.
    Je kunt een nieuwe moest Ik kopen en die op de bestaande erin doen.
    Heb ik ook gedaan.

    (Zoals op het filmpje)
  4. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef LeonieCH
    Niet eruit halen hoor.
    Je kunt een nieuwe moest Ik kopen en die op de bestaande erin doen.
    Heb ik ook gedaan.

    (Zoals op het filmpje)



    Had jij twee buizen met dezelfde diameter?
  5. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz
    quote:
    Dit schreef Stoffel
    Als je kunt zien wat hij nu eigenlijk doet, dan heb je de oplossing misschien.

    >>LINK<<

    Hahaha
    Lekker duidelijke instructie
  6. LeonieCH
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van LeonieCH
    quote:
    Dit schreef Tuwa



    Had jij twee buizen met dezelfde diameter?


    De mijne is wat smaller, groter was er toen even niet.
    Ze zijn er in verschillende lengte maten.
    Hij groeit als kool en regelmatig haal er stekken uit, hen al menigeen voor zien van een nieuwe plant..
  7. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef LeonieCH


    De mijne is wat smaller, groter was er toen even niet.
    ................


    Ik heb mijn vraag waarschijnlijk onduidelijk geformuleerd, want ik snap je antwoord niet
    Wat ik bedoel is:

    je kunt niet zomaar 2 buizen met dezelfde diameter op elkaar zetten en hopen dat de bovenste zomaar blijft staan.
    als de ene net in de andere past kun je ze met wat wrikken in elkaar schuiven.
    als ze dezelfde diameter hebben kun je, zoals ik in het eerste bericht schreef, een mof of een manchet gebruiken.
    maar de man in de video heeft óf 2 verschillende diameters óf hij gebruikt een truukje dat ik niet kan zien in de video.
  8. Eric1
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Eric1
    Ik heb zelf ooit een mosstok verlengd bij een gatenplant door een langere bamboestok met dunnere diameter in de holle buis te schuiven. Kwam er naderhand achter dat er ook mosstok opzetstukken bestaan. Er zit volgens mij dan een koppeling tussen net als bij pvc buizen zoals je die voor afvoeren gebruikt. Het lijkt me dat ze makkelijk verkrijgbaar zijn bij tuincentra. Een gatenplant kun je overigens ook wel snoeien evenals de luchtwortels (tot zo'n 30 cm) zonder dat dat problemen geeft. Ik heb het zelf recent gedaan en er komen nu nieuwe scheuten aan.
    9 okt '20 - 00:31:34 / 9 okt '20 - 00:47:30
Terug naar de lijst