Het moestuinseizoen begint weer! 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo

Dit onderwerp is gesloten.
door nienkevb zelf op 14 januari 2023 om 20:45:22

Terug naar de lijst
  1. Carlita
    Passie voor boeken

    Toon alleen de berichten van Carlita
    Wat schattig, die kikker, je hebt precies op een mooi moment op de knop gedrukt 😍
  2. Bosbes
    Wil niet meer bang zijn

    Toon alleen de berichten van Bosbes
    Wat een leuk draadje!
    Ik heb drie bakken aan de voorkant van het huis en bramen achter. De bramen staan er voor het eerst dus ik had er niet veel.

    Die ene tomatenplant heeft me weer uitgebreid verwend met kleine tomaatjes! Pastasaus, geconfijtte tomaatjes en 'gewoon' door de sla -> heerlijk.
    De ene courgetteplant gaf voldoende voor 1 pot zoetzuur. En een keertje soep. De tuinbonen vielen tegen maar de kapucijners waren geweldig.
    Er staat nu nog boerenkool en witte kool. Witte kool voor de zuurkool. En nog een beetje pluksla. Ohja, en rabarber... gisteren weer een beetje van geplukt, dat doe ik door de yoghurt.

    En dan je weer verheugen op het volgende jaar!
  3. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Wauw, wat veel opbrengst Bosbes! En wat heb je er lekkere dingen van gemaakt! Ik dacht trouwens dat je rabarber typt ongeveer 1 juli mocht oogsten ivm een groot aantal schadelijke stoffen die zich in de plant vormen na die tijd. Mijn rabarberplanten zo'n inmiddels helemaal bruin aan het worden. Ik heb er ok het voorjaar ook veel van geoogst, ook door de yoghurt!
  4. Bosbes
    Wil niet meer bang zijn

    Toon alleen de berichten van Bosbes
    quote:
    Dit schreef nienkevb
    Wauw, wat veel opbrengst Bosbes! En wat heb je er lekkere dingen van gemaakt! Ik dacht trouwens dat je rabarber typt ongeveer 1 juli mocht oogsten ivm een groot aantal schadelijke stoffen die zich in de plant vormen na die tijd. Mijn rabarberplanten zo'n inmiddels helemaal bruin aan het worden. Ik heb er ok het voorjaar ook veel van geoogst, ook door de yoghurt!



    Na 21 juni (de langste dag) neemt de hoeveelheid oxaalzuur toe in de stengels. Maar ja, ik eet niet zo heel veel dus ik ga er van uit dat dat beetje extra oxaalzuur me niet veel last bezorgd. Smile
  5. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Het moestuinseizoen begint aardig ten einde te lopen in mijn tuin. Ik heb net nog wat knoflookteentjes in de grond gestopt. Ik heb nu flink wat rijtjes, dat wordt niet zoenen volgend jaarSmile

    Verder zag ik dat de planten last beginnen te krijgen van de koudere nachten. Zal binnenkort de zoete aardappel maar eens gaan oogsten. Er stonden her en der nog wat worteltjes en bietjed zag ik, maar die kunnen nog wel even blijven staan. Van de boerenkool is er 1 plant die niet opgegeten is. Eerst een keer de vorst erover en dan stamppot! En ik zag dat mijn spitskool tegen alle verwachtingen in ineens kool gaat vormen. Evenals mijn rode kool. Ik dacht dat dat er gewoon niet meer van zou komen, maar ik moet gewoon geduld hebben🤣 De laatste courgettes van dit seizoen heb ik er ook maar van afgedaald, het zijn wel babycourgettes.
    Plaatje
  6. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70
    Moestuin Smile

    Bloemkool
    Knoflook
    Sla
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
  7. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Doet de sla en de bloemkool bij jou nu nog iets? Bij mij zijn het kouwkleumen die niets met dien.

    Vandaag wel mijn gemberplant uitgegraven en warempel wat knolletjes. Ik heb er meteen maar the van gemaakt!
    Plaatje
  8. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Wat Gaaf je eigen gekweekte gember!

    k Heb de pompoen uit het hek gehaald, t gaat vriezen vannacht. in stukken gehakt en soep van gemaakt,
    precies wat ik nodig had: in stukken hakken en soep van koken...
    (t gaat niet door, de Kerst, afgeblazen)

    Plaatje
  9. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    kHeb nu nog driekwart over, wat zal ik daar mee doen? Blijft het goed?
  10. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Pompoenpuree? Of roosteren in de oven met een sausje van kwark, knoflook en een toefje mayo?😋
  11. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Wat doe je met pompoenpuree? ik ga t googlen. Ah >>LINK<<
    Halveer de pompoen en gebruik een lepel om de zaden te verwijderen. De leeggeschraapte pompoen snijd je in repen en die repen snijd je vervolgens in blokjes. Mijn blokjes waren ongeveer 3-4 centimeter groot.
    Doe alle blokjes pompoen in een pan en giet er ruim water bij. Voeg een flinke snuf zout toe en breng het water aan de kook. Roer met regelmaat even door en laat zo’n 5 minuten koken tot de blokjes zacht zijn geworden.
    Giet de pompoenblokjes af en laat goed uitlekken en ook wat afkoelen. Doe ze dan terug in de pan of een schaal en vermaal met een staafmixer (of in een foodprocessor) tot een gladde puree zonder stukjes.
    That’s it. Zo maak je zelf pompoenpuree. Klaar voor gebruik.
    TIPS
    Bewaren: in een afgesloten bakje in de koelkast een week houdbaar. In de vriezer minstens 3 maanden.

    Hoe lang blijft ie zo aangesneden goed?

    k Heb er nog drie liggen maar die zijn nog heel.
    20 dec '21 - 20:39:23 / 20 dec '21 - 21:02:19
  12. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Die hele pompoenen kunnen nog wel een tijdje. Een aangebroken pompoen niet al te lang meer. Die puree kun je als groenten eten (of als 'bedje voor iets gebruiken als je chique kookt) of je kunt er aardappels aan toevoegen, pompoenstamppot.
Terug naar de lijst