Het moestuinseizoen begint weer!

Het moestuinseizoen begint weer! 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo

Dit onderwerp is gesloten.
door nienkevb zelf op 14 januari 2023 om 20:45:22

Terug naar de lijst
  1. Bosbes
    Wil niet meer bang zijn

    Toon alleen de berichten van Bosbes
    Vanwege de gestegen gasprijs is de verwachting dat tomaten en bonen (allerlei soorten bonen) aankomend seizoen niet te betalen worden.
    Nou wilde ik toch graag bijzondere soorten tomaten kweken dit seizoen dus ik heb me wat uitgezocht bij Farmzy.

    En ik ga dit jaar iig borlottibonen of kievitsbonen kweken/telen.

    Ik ga beginnen met basilicum, gewoon op de vensterbank SmileSmileSmile
  2. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Gaaf!
    >>LINK<<
    Op n kaapVerdisch eiland heb ik ze helpen oogsten, een paar jaar geleden.
    Daar lieten ze de boon in een ernaast groeiende maisplant klimmen met aan de voet een pompoen, het zou een oud Mexicaanse manier v landbouw zijn. Een goede combinatie van gewassen.
  3. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef 00h
    Gaaf!
    >>LINK<<
    Op n kaapVerdisch eiland heb ik ze helpen oogsten, een paar jaar geleden.
    Daar lieten ze de boon in een ernaast groeiende maisplant klimmen met aan de voet een pompoen, het zou een oud Mexicaanse manier v landbouw zijn. Een goede combinatie van gewassen.


    Ja, dat heet de drie gezusters geloof ik. Ik heb het ook eens geprobeerd maar het werd niet echt een succes. Sms dit jaar nog eens want ik vind het wel een mooie traditie.

    Wat leuk Bosbes! Ik ga toch ook langzaam weer eens opstarten. De paprika en pepers planten. En ik hen all wat bio aardappels gekocht die al in een donker hoekje kunnen uitlopen. Ik vond van die paarse. En ik ga uit elke zak die ik koop gewoon 1 of 2 stuks apart leggen. Ik zag ook dat mijn vergeten bol knoflook in de schuur ook al flink uitliep. Ook maar eens in potjes doen. Weet niet of dat buiten nog erg koud wordt.
  4. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    quote:
    Dit schreef Margoos
    Kikker erop zetten en kussen; misschien krijg je dan wel een prins op een mooi paard 😉

    Soep, chutney, relish en een deel in porties invriezen….Smile

    Voor het eerst chutney gemaakt, hoe werkt dat?
    Het ruikt heel zuur en vies...
    t Zit nu in weckpotten.

    Dit recept:
    >>LINK<<
  5. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    00h nu afgekoeld een dipje op kaas, is zalig... Smile
  6. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ik was na lange, lange tijd weer even in mijn moestuin. Ik stond er versteld van hoe het erbij lag. Had veel erger verwacht...

    Maar blij verrast met toevallige groenten! Zo zag ik dat mijn knoflook hey goed doet. 13 sproetjes heggen de winter overleefd (en bij de geensprietjes kan dat ook zo weer veranderen. Verder zag ik dat mijn rodekool kooltjes had, mini weliswaar maar ik moet dat toch alleen van eten. Dus leuk. En boerenkool stond er ook zomaar. In de categorie onkruid zag ik de winterpostelein (jummie, pesto van maken dit weekend) En de rabarber stond op het punt om te ontspruiten Smile

    Ook vond ik mijn spade die ik kwijt was terug. Die was helemaal overwoekerd maar werd nu dus zichtbaar. Ben benieuwd of hij nog functioneel is. Dit weekend maar eens een moestuindagje inplannen!

    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
  7. Alda
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Alda
    quote:
    Dit schreef nienkevb
    Ik was na lange, lange tijd weer even in mijn moestuin. Ik stond er versteld van hoe het erbij lag. Had veel erger verwacht...

    Maar blij verrast met toevallige groenten! Zo zag ik dat mijn knoflook hey goed doet. 13 sproetjes heggen de winter overleefd (en bij de geensprietjes kan dat ook zo weer veranderen. Verder zag ik dat mijn rodekool kooltjes had, mini weliswaar maar ik moet dat toch alleen van eten. Dus leuk. En boerenkool stond er ook zomaar. In de categorie onkruid zag ik de winterpostelein (jummie, pesto van maken dit weekend) En de rabarber stond op het punt om te ontspruiten Smile

    Ook vond ik mijn spade die ik kwijt was terug. Die was helemaal overwoekerd maar werd nu dus zichtbaar. Ben benieuwd of hij nog functioneel is. Dit weekend maar eens een moestuindagje inplannen!



    Hey Nienke, ben 12e s middags in Eindhoven, mocht je plannen hebben naar je tuin te gaan kom ik graag een kijkje nemen, weet dat er niet veel te zien is. Maar even inspiratie opdoen. Laat me ff weten of het schikt?
  8. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Alda


    Hey Nienke, ben 12e s middags in Eindhoven, mocht je plannen hebben naar je tuin te gaan kom ik graag een kijkje nemen, weet dat er niet veel te zien is. Maar even inspiratie opdoen. Laat me ff weten of het schikt?


    Hoi Alda, leuk dat je interesse hebt. Ik woon trouwens niet in Eindhoven maar een stukje zuidelijker. Maar die zaterdag zijn mijn kinderen bij mij en moet ik iedereen naar en van sportclubjes brengen en halen. Gaat me denk ik niet lukken om ook nog naar mijn tuintje te gaan. Er is op het moment nog niet veel meer te zien dan een enorme woestenij trouwens. Ik heb er een half jaar niets meer aan gedaan, dus je kunt je er wel iets bij voorstellen….

    Dit weekend ga ik mijn aspergebed maar weer eens omtoveren tot een keurig bergje. Ik zag dat de boeren hier in de buurt dat ook allemaal aan het doen waren!
  9. Margo
    Heeft haar draai gevonden

    Toon alleen de berichten van Margo
    Ik was ook op de tuin gisteren. Ik zie dat bij jou net als bij mij de rabarber alweer op gaat komen Smile

    Ik heb alles omgespit. Door blessure is dit niet eerder gelukt.
    Ik heb ook alles flink gesnoeid een paar weken terug. De mest en het zand en compost komen over 2 weken, dan moet alles verdeeld worden over de grond en frezen ze het.
    Zaden komen ook over een week dus dan kan ik beginnen met zaaien in huis. Ik laat het dit keer langer in huis staan want in de kas groeit het zeer traag.

    Het was weer heerlijk en ik heb er weer zin in!
    Plaatje
  10. Alda
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Alda
    Dat vernoedde ik hihi.. geen probleem, mss later in het jaar, djw. Suc6 met de asperges, ben zover gekomen tot de bloem (1 plantje maar).Smile

    quote:
    Dit schreef nienkevb


    Hoi Alda, leuk dat je interesse hebt. Ik woon trouwens niet in Eindhoven maar een stukje zuidelijker. Maar die zaterdag zijn mijn kinderen bij mij en moet ik iedereen naar en van sportclubjes brengen en halen. Gaat me denk ik niet lukken om ook nog naar mijn tuintje te gaan. Er is op het moment nog niet veel meer te zien dan een enorme woestenij trouwens. Ik heb er een half jaar niets meer aan gedaan, dus je kunt je er wel iets bij voorstellen….

    Dit weekend ga ik mijn aspergebed maar weer eens omtoveren tot een keurig bergje. Ik zag dat de boeren hier in de buurt dat ook allemaal aan het doen waren!

  11. Margo
    Heeft haar draai gevonden

    Toon alleen de berichten van Margo
    quote:
    Dit schreef Bosbes

    Ik ga beginnen met basilicum, gewoon op de vensterbank SmileSmileSmile

    Basilicum heb ik vorig jaar zelf gezaaid binnen en buiten uit gezet. Groeide als een tierelier, maar wel buiten pas. Binnen bleef het heel lang heel klein (koude kas).
    Buiten kan je er iets overheen zetten. Om het warmer te maken en tegen de beestjes.

    Plaatje
  12. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Margot wat ziet jouw tuin er netjes uit! Ik durf nu geen foto meer te plaatsen.... Nouja, mss na dit moestuinwerkweekendje😅. Maar zo netjes als bij jou lukt me denk ik niet hoor.
Terug naar de lijst