Wat oogst jij uit je moestuin?

Wat oogst jij uit je moestuin? 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. Margoos
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Margoos
    quote:
    Dit schreef nienkevb
    Bijzonder, Corona-aardbeien, ze zijn in ieder geval heel actueel! Als je van die grote hebt, zijn het gewoon net bonbonnetjes. De meeste van mijn aardbeien zijn klein. Ik ga nu eens kijken of ik van de struikjes die grote aardbeien geven de scheuten kan stekken. Ik ga ook 1/3 van mijn veldje vernieuwen dit jaar.

    Ik was in het tuincentrum vandaag en wilde wat aardbeien voor op mijn terras in een pot. Allemaal verschillende soorten en ik wist eigenlijk niet wat ik moest kiezen. Nu heb ik de Toscane gekocht. Blijken dat doordragende planten te zijn met mooie grote roze bloemen een mooie grote oogst. Goed Op de gok gekozen voor op mijn terras!


    Wat leuk! En wat een geweldige hoeveelheid aardbeien en frambozen om tot jam te verwerkenSmile!
  2. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Margoos


    Wat leuk! En wat een geweldige hoeveelheid aardbeien en frambozen om tot jam te verwerkenSmile!


    Ziet er goed uit hè
  3. Margoos
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Margoos
    Nou, je zou haast om een "jam-uitje" gaan vragenSmile

    Ik oogst momenteel losse stengels en heul veul slakken uit de moestuinbakSmile... Twee van de paksoi planten zijn helemaal kaalgevretenSmile. Gelukkig wel weer een bakje aardbeien en frambozen.
    Zien jullie ook zo weinig vlinders?
  4. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Margoos
    Nou, je zou haast om een "jam-uitje" gaan vragenSmile

    Ik oogst momenteel losse stengels en heul veul slakken uit de moestuinbakSmile... Twee van de paksoi planten zijn helemaal kaalgevretenSmile. Gelukkig wel weer een bakje aardbeien en frambozen.
    Zien jullie ook zo weinig vlinders?


    Ja maar ik heb ik het idee dat alles veel later is qua bloei.
    Ik heb alles in bakken staan en het lijkt of ik minder slakken heb.
  5. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    De steenhommel is blij dat de Campanula bloeit, hij gaat elk bloempje bij langs
  6. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Rose_s
    De steenhommel is blij dat de Campanula bloeit, hij gaat elk bloempje bij langs


    O, de steenhommel, ik heb m even opgezocht, oranje billen! Die zie ik hier ook wel eens langs komen. Nu weet ik ook welke het is.
    Ik heb heel veel zogenaamd onkruid laten ontkiemen en bloeien, in mijn achtertuin en in de moestuin op sommige plekken. In de moestuin ook de wintergroenten laten doorschieten. Het valt me op hoeveel insecten daar op af komen. Mijn boerenkool heeft maandenlang gefungeerd als insectendisco. Ik heb het idee dat de insecten veel meer afkomen op het 'onkruid'. Misschien wel omdat ze het meest aangepast zijn aan de van oorsprong hier voorkomende planten? Ik vind het mooi om te zien. Een onkruid dat als vrucht een soort flosje had werd door de meesjes helemaal leeggeplukt. Zo mooi om naar te kijken! Mijn tuin is misschien niet netjes en strak maar er zit vol levenSmile.

    Ben ook een tomatenexperiment met mijn tomaten begonnen. Niet gepland. Veel tomaten hebben de laatste vorst begin mei niet goed overleefd. En aantal wel. Ik heb een aantal dieven in het water gezet, ik zag na twee dagen al een piepklein worteltje komen. Eens kijken of dit nog goeie planten worden!
    Plaatje
  7. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Grappig ik dacht dat ik mijn berichtje in het tuindraadje had gezet, maar dus blijkbaar hier.
    Veel gekweekte planten komen van oorsprong niet uit Nederland, muv inheemse en stinzeplanten. Alhoewel de laatste ook niet van hier zijn. Dus dat onze insecten het beter doen op inheemse planten vind ik logisch. Deels zijn gekweekte planten ook steriel, met name eenjarigen, dan kun je ze zelf niet uitzaaien na een jaar. Een bekend voorbeeld daarvan is de lathyrus odorata, door de familie Sluis uit Enkhuizen zo gekweekt (f1 hybride meen ik)
    Gelukkig lusten hommels en bijen een deel van onze vaste planten wel ook al zijn ze uitheems:) straks krijg ik ook weer insecten op de Monarda.
    Maar de steenhommel vind ik gewoon leuk.
    Ooit had ik een hommel en bijenpostertje hangen en zo heb ik iets onthouden
  8. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa
    Corona-aardbeien schijnen heel onhandig te zijn voor de handel, omdat ze na het plukken snel 'bederven'.
    Daarom maar beter alles zelf opsnoepen. Smile
  9. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Rose_s
    Grappig ik dacht dat ik mijn berichtje in het tuindraadje had gezet, maar dus blijkbaar hier.
    Veel gekweekte planten komen van oorsprong niet uit Nederland, muv inheemse en stinzeplanten. Alhoewel de laatste ook niet van hier zijn. Dus dat onze insecten het beter doen op inheemse planten vind ik logisch. Deels zijn gekweekte planten ook steriel, met name eenjarigen, dan kun je ze zelf niet uitzaaien na een jaar. Een bekend voorbeeld daarvan is de lathyrus odorata, door de familie Sluis uit Enkhuizen zo gekweekt (f1 hybride meen ik)
    Gelukkig lusten hommels en bijen een deel van onze vaste planten wel ook al zijn ze uitheems:) straks krijg ik ook weer insecten op de Monarda.
    Maar de steenhommel vind ik gewoon leuk.
    Ooit had ik een hommel en bijenpostertje hangen en zo heb ik iets onthouden


    O leuk, welk tuindraadje dan?
  10. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Ja maar ik heb ik het idee dat alles veel later is qua bloei.
    Ik heb alles in bakken staan en het lijkt of ik minder slakken heb.


    In mijn tuin (voor en achter) bloeit het volgens mij ook later dan vorige jaren.
  11. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Tuwa
    Corona-aardbeien schijnen heel onhandig te zijn voor de handel, omdat ze na het plukken snel 'bederven'.
    Daarom maar beter alles zelf opsnoepen. Smile


    Ik vind aardbeien uit eigen tuin sowieso minder lang houdbaar als ze gelpukt zijn. Maar die fase halen ze bij mij echt niet. Veel te lekker mijn kleine bonbonnetjes! Ik neem de aardbeien uit eigen tuin dan toch maar als standaard en wil dan niet weten waarom de aardbeien uit de winkel dan langer goed blijven..
  12. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Tuwa
    Corona-aardbeien schijnen heel onhandig te zijn voor de handel, omdat ze na het plukken snel 'bederven'.
    Daarom maar beter alles zelf opsnoepen. Smile


    Oh dan je voor de tipSmile
Terug naar de lijst