Wat oogst jij uit je moestuin?

Wat oogst jij uit je moestuin? 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Wow, wat geweldig. Dat moet ik volgend jaar ook proberen die aubergines.

    Ik heb aardappelen meegenomen van de vroege die er nog niet allemaal uit zijn. Wel een voordeel van het droge weer. Ze blijven prima liggen in de grond. Volgende keer neem ik weer mee.
    En een courgette. Twee grote op een composthoop gegooid. Ik heb al courgettesoep in de vriezer.

    Verder is het een wonder dat de courgetteplanten en de pompoenen het zo goed doen. Er liggen al een aantal grote oranje hokkaido pompoenen, groter dat zoals je ze in de winkel ziet. De musquee De Provence doet het ook nog steeds, terwijl ze wekenlang geen water hebben gekregen. Ik heb ze vandaag water gegeven. Ik zit wel op klei onderaan een dijk. Dat scheelt ook misschien.
    En er staan nog een paar uien en biet en snijbiet en venkel en prei en iets wat er als kool uitziet.
    Het is niet een goed jaar omdat ik weinig heb gedaan de afgelopen maand anderhalve maand ivm ziekte en overlijden van mijn vader. Maar nu is het vakantie en wil ik het weer oppikken. Dochter werkt komende week toch een paar dagen bij de Mac dus dan ga ik die dagen lekker naar de moestuin.

    O ja, en dan heb ik nog komkommer naast de voordeur. Die gaan ook als een tierelier. En de pepertjes ook.

    Morgen ga ik lage bonen zaaien en bietjes en venkel en sla.
  2. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Ja komkommers en courgettes he?

    En de koniks, die gisteren als niet overstekend wild op de dijk bij de moestuin stonden. Uiteindelijk ben ik er met fiets aan de hand voorbij gelopen. Maar als de oerossen er staan dan wacht ik wel hoor. Zeker met kalfjes erbij.
    Plaatje
    Plaatje
  3. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Het regent, het regent, het regent!SmileSmileSmile
  4. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Het begint weer te kriebelen. In 2019 een nieuwe ronde, nieuwe kansen. De eerste zaden zijn besteld en geleverd. Dit jaar ga ik behalve de Ciliegia piccante ook twee andere pepers zaaien, en twee soorten paprika. Ook de prei ga ik binnenkort al zaaien.
    En dan de moestuin...waar ik veel werk in zal moeten stoppen om hem weer behapbaar te maken. Maar gelukkig ga ik hulp krijgen...Vriend die binnenkort de peer en de kers gaat snoeien. En een nieuw tuinhekje gaat maken. En hopelijk ook mee gaat helpen spitten.
    Vorig jaar was geen goed jaar. Mijn vaders ziekte en daarna overlijden..Maanden ben ik amper in de tuin geweest. Alleen de pompoenen deden het erg goed. En de courgettes, de komkommers, pepers...Morgen gaat er een grote Musquee de Provence geslacht worden...Ga ik ook foto?s van maken.
    Knoflook had ik trouwens ook veel. Een foto van een (slordige) streng bijgevoegd, maar her en der vind ik knoflookbollen. Dus ik moet maar lekker veel knoflook gebruiken de komende maanden. Smile
    En kriebelt het al bij jullie?
    Plaatje
    Plaatje
  5. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Ik zaai ze begin februari en ik zet ze in mijn kast waar ik groeilampen heb gemaakt. Het is wel een gedoe als ze groter worden, dat wel inderdaad. Ik wil extra planken voor mijn raam maken om ze dan later op te zetten.
    Foto is van 2017.

    Die mais is wel gaaf. Drie meter hoog lees ik.
    Plaatje
  6. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Tot nu toe niet. Wel dat overpotten een kwetsbaar moment is. Gingen ze allemaal slap hangen. Maar dat ging dan gelukkig weer over. Maar tot nu toe heb ik alleen nog de capsicum annuum soort peper gehad. Niet de meer kwetsbare oosterse soorten (chinensis geloof ik?)
    Ze gaan vanuit die kast eerst een tijd naar de vensterbank. Waar ze de katten moeten overleven. En dan naar buiten in mei of eerder als het weer goed is.
  7. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Wij zijn afgelopen week begonnen. We hebben 200 vierkante meter dus op tijd beginnen zal veel uitmaken. We zitten op grond met klei en zand die in de zomer keihard is. Nu is ie vochtig en dus makkelijker te bewerken.

    Ik heb gisteren winterpootuitjes gepoot die ik vergeten was. Ik zie wel of er wat van komt. Vanmiddag gaan we weer naar de tuin. Ik ga deze week de pepers beginnen te zaaien.

    Ik heb ook altijd komkommerkruid en oostindische kers. Dit jaar wil ik ook goudsbloemen en andere bloemen. Ook wil ik plukbloemen.

    Vorig jaar was een slecht tuinjaar ivm de brand bij de bovenbuurman waardoor wij maandenlang ergens anders moesten wonen en daarna het huis moesten schilderen en zo. We hadden alleen pompoenen, courgettes en patissons.
    Plaatje
  8. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Leuk hoor, voorzaaien. Zet ze wel zo licht mogelijk.

    Mijn pepers en paprika heb ik vrijdag gezaaid. En knolselderij. En een rijtje radijs tegen het huis aan, als experiment.
  9. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Wij kregen deze week wel de tip om de composthoop om te zetten. Daar zitten ze graag vanwege de warmte.
    Verder zou ik het zo niet weten.

    Proberen te zorgen dat ze niet onder je schuurtje kunnen door er tegels rechtop omheen te zetten.
  10. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Mijn wandelstok of Jersey kool bloeit. Deze was maar per ongeluk in de voortuin gekomen.
    Plaatje
    Plaatje
  11. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Ik bem gisteren ook nog op de tuin geweest en vandaag gaan we weer. Eigenlijk is mijn leven niet heel anders want ik werk gewoon buitenshuis de hele week en in het weekend in de moestuin.

    De kers staat in bloei en de peer begint ook. Een wereld van verschil in uitstraling ook al zijn biede bloesems wit. Zou ik dit jaar eindelijk eens kersen krijgen?

    De rucola en de spinazie komt op, de meiraapjes ook, de radijsjes bij het huis natuurlijk ook. De uitjes staan er mooi bij en de tuinbonen ook. Alleen volgens mij zijn de erwten allemaal opgegeten. Smile Ik ga ze nu toch maar voorzaaien.
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
  12. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Ik bem gisteren ook nog op de tuin geweest en vandaag gaan we weer. Eigenlijk is mijn leven niet heel anders want ik werk gewoon buitenshuis de hele week en in het weekend in de moestuin.

    De kers staat in bloei en de peer begint ook. Een wereld van verschil in uitstraling ook al zijn biede bloesems wit. Zou ik dit jaar eindelijk eens kersen krijgen?

    De rucola en de spinazie komt op, de meiraapjes ook, de radijsjes bij het huis natuurlijk ook. De uitjes staan er mooi bij en de tuinbonen ook. Alleen volgens mij zijn de erwten allemaal opgegeten. Smile Ik ga ze nu toch maar voorzaaien.
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
Terug naar de lijst