Van het gas af

Van het gas af 

Onderwerp van acda

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    qua energieopbrengst staat 5 kuub gas ongeveer gelijk aan 20 seconden windturbine (orde van grootte dagelijks verbruik huishouden)
  2. 7jeroen7
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van 7jeroen7
    quote:
    Dit schreef koen

    daar zit em ook nu net de kneep. uit rusland komt hoogcalorisch gas, ons aardgas netwerk (en CV ketels) zijn ingericht op laagcalorisch gas te verbruiken.
    we moeten dus sowieso "om"......

    Hoogcalorisch aardgas kan toch omgezet worden in laagcalorisch? Dit gebeurt nu ook al. Volgens mij hoeven dan de apparaten an sich niet omgebouwd te worden.
  3. 7jeroen7
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van 7jeroen7
    quote:
    Dit schreef indigo
    qua energieopbrengst staat 5 kuub gas ongeveer gelijk aan 20 seconden windturbine (orde van grootte dagelijks verbruik huishouden)

    Begrijp ik je goed , dat 20 sec draaien van een windmolen genoeg energie levert voor 1 huishouden om een dag door te komen?
  4. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    quote:
    Dit schreef 7jeroen7

    Begrijp ik je goed , dat 20 sec draaien van een windmolen genoeg energie levert voor 1 huishouden om een dag door te komen?


    Ja. En dat is best ruim gerekend.

    Een 2 MW windturbine met 2000 vollasturen per jaar levert zo'n 4000 MWh aan energie.

    20 seconden van die 2000 uur dan dus iets meer dan 10 kWh.
  5. acda
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van acda

    quote:
    Dit schreef 7jeroen7

    Hoogcalorisch aardgas kan toch omgezet worden in laagcalorisch? Dit gebeurt nu ook al. Volgens mij hoeven dan de apparaten an sich niet omgebouwd te worden.

    Klopt
  6. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef 7jeroen7

    Hoogcalorisch aardgas kan toch omgezet worden in laagcalorisch? Dit gebeurt nu ook al. Volgens mij hoeven dan de apparaten an sich niet omgebouwd te worden.


    Nieuwe apparaten kunnen zowel hoog- als laagcalorisch aan.
    >>LINK<<

    Natuurlijk kost het ook geld als je je cv-ketel moet vervangen omdat deze alleen laagcalorisch gas aankan, maar deze investering valt in het niet bij de kosten die gemoeid zijn bij het klaar maken van je huis voor een wamtepomp of - net.
    Gastoestel kan vervangen worden door inductiekookplaat. Dat is ook niet zo'n grote investering.
  7. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef indigo


    Ja. En dat is best ruim gerekend.

    Een 2 MW windturbine met 2000 vollasturen per jaar levert zo'n 4000 MWh aan energie.

    20 seconden van die 2000 uur dan dus iets meer dan 10 kWh.


    Het probleem met windenergie is (naast landschapsvervuiling) dat er lang niet altijd voldoende wind is en er daarom toch een back up moet zijn van met fossiele brandstoffen gestookte centrales.
    In Duitsland, wat helemaal volgeplempt is met windmolens snappen ze dat ook,
    Vandaar de aanleg van de Nord Stream 2 pijplijn.
  8. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    quote:
    Dit schreef Dion


    Het probleem met windenergie is (naast landschapsvervuiling) dat er lang niet altijd voldoende wind is en er daarom toch een back up moet zijn van met fossiele brandstoffen gestookte centrales.
    In Duitsland, wat helemaal volgeplempt is met windmolens snappen ze dat ook,
    Vandaar de aanleg van de Nord Stream 2 pijplijn.


    De Duitsers begrijpen het inderdaad en streven doelen na, zonder aan flexibiliteit in te boeten:

    >>LINK<<

  9. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    Ja, een mix van de bestaande energiebronnen lijkt me het beste.
    Prima als nieuwe huizen worden aangesloten op warmtepomp of -net, maar alle bestaande bouw ombouwen is waanzin.
  10. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    quote:
    Dit schreef 7jeroen7

    Hoogcalorisch aardgas kan toch omgezet worden in laagcalorisch? Dit gebeurt nu ook al. Volgens mij hoeven dan de apparaten an sich niet omgebouwd te worden.


    klopt, dat gebeurt nu ook al. In het noorden staan een paar stikstoffabrieken die hoogcalorisch gas vermengen met stikstof waardoor het laagcalorisch gas wordt.

    het probleem daarbij is:
    - dit kost energie, is dus niet effecient
    - dit laagcalorischgas heeft welliswaar een lagere calorie-inhoud gekregen, maar het gas heeft een andere soortelijkemassa dan het groningergas, waardoor een ketel anders moet worden ingeregeld om de juiste gas/lucht verhouding te krijgen voor de juiste verbranding. het kunstmatige laagcalorischgas wordt dan ook in een bepaalde verhouding bijgemengd bij het echte gronigergas. Als je minder gronigergas produceert kan je dus minder bijmengen.

    we zijn opgehouden met de petroleumlamp omdat deze lamp de atmosfeer in huis verpestte. intussen hebben we met het verstoken van al die fossiele brandstoffen onze eigen atmosfeer verpest. Hier moeten we mee stoppen. Elke verandering begint met een eerste stap. Dit zijn de eerste stappen. Je weet wat je nu hebt, dat geeft een gevoel van zekerheid. De onzekerheid van wat je onderweg tegenkomt mag geen reden zijn om bang te zijn voor veranderingen.

    Als de mensheid wars was geweest van veranderingen, hadden we nog in holen gewoond en waren we elke dag met een knuppel het oerwoud ingelopen om eten te zoeken of een vrouw kapen.
  11. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    quote:
    Dit schreef Dion
    Ja, een mix van de bestaande energiebronnen lijkt me het beste.
    Prima als nieuwe huizen worden aangesloten op warmtepomp of -net, maar alle bestaande bouw ombouwen is waanzin.


    doordat het aantal gebruikers op het gasnet zal afnemen, worden de kosten van dit netwerk verdeeld over minder aansluitingen. De kosten gaan dus stijgen en meer mensen zullen daar van af willen.

    over 20 jaar wil niemand meer een gasaansluiting omdat er goedkopere alternatieven zijn.
  12. marcel024
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van marcel024
    Comfortabel wonen is een relatief begrip.

    Wij hadden vroeger kolenkachels in de woonkamer en de keuken. Aanmaak houtjes hakken, kolen uit de kelder halen, een tijdrovende bezigheid. De slaapkamers hadden geen verwarming, geen dubbel glas maar wel dikke gordijnen. In de winter stonden de bloemen dagenlang op de ruiten.

    Wat een vooruitgang toen we in de loop van de zestiger jaren aan het gas gingen. Gaskachels beneden en gevelkachels boven. Het zou bij lange na niet voldoen aan de huidige standaarden maar we waren er maar wat blij mee.

    De energie transitie zal niet altijd gepaard gaan met verhoging van het comfort. Heb ik persoonlijk geen probleem mee. Alle beschouwingen die zeggen dat onze inspanningen mondiaal niks uitmaken vind ik voor mijzelf niet interessant. We hebben maar 1 aarde en daar moeten we zorgvuldig mee omgaan. Ik stel me zo voor dat over 100 jaar mijn achterkleinkinderen tegen elkaar zeggen: snap je nou dat ze in de 21ste eeuw nog kolencentrales hadden en met benzine auto's reden terwijl de club van Rome ze toch al in 1970 op de gevaren had gewezen!!

    We zullen een stap terug moeten doen maar met de huidige technieken hoeven we gelukkig ook niet terug naar de naoorlogse jaren.
Terug naar de lijst