Inductiekookplaat, maar geen aansluiting

Inductiekookplaat, maar geen aansluiting 

Onderwerp van Colly

Terug naar de lijst
  1. Colly
    amo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Colly
    Vandaag de sleutels gekregen van ons nieuwe huis. Helemaal blij. Smile

    Nou heb ik -na altijd op gas gekookt te hebben- noodgedwongen inductiekoken ontdekt en eigenlijk wil ik nu nooit meer anders. Alleen... er zit geen stopcontact in de keuken voor mijn kookplaat, want ze hadden het onzalige idee om juist deze huizen nog even snel een gasaansluiting te geven.

    Wat kost het om een passende aansluiting voor inductie te laten maken? Overal zie ik mogelijkheden om offertes op te vragen, maar ik wil gewoon een beetje weten waar ik aan moet denken voor ik overal mijn gegevens achterlaat.

    Wie o wie?
  2. Kilroco
    Going home

    Toon alleen de berichten van Kilroco
    Ik kan je geen advies geven... Ik volg je draadje met interesse, want ik wil mijn gasfornuis ook inruilen voor inductie.
  3. Colly
    amo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Colly

    Ik heb in ieder geval al ontdekt dat er ook een paar inductiekookplaten zijn die wel met een gewone stekker werken, dus dat is een alternatief. Maar goed, wat ik niet nieuw hoef aan te schaffen is meegenomen, natuurlijk.
  4. Carlita
    Passie voor boeken

    Toon alleen de berichten van Carlita
    Fijn voor je ...een nieuw huis!

    Domme vraag misschien. Maar hoe wordt het gespecificeerd / benoemd als je een gewone stekker kunt gebruiken.

    Ik heb n pas alsnog maar weer een n gas kookplaat genomen. Heel even overwogen om op inductie over te gaan. ..maar t moest allemaal snel, dus geen goed onderzoek gedaan. ..maar wat ik toen begreep dat het dat niet zomaar even zou gaan...
  5. marinus
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van marinus
    Er moet een extra kookgroep in je meterkast bijgezet worden. Hier moet wel plaats voor zijn. Even er van uitgaande dat er wel plaats en je aansluiting zwaar genoeg is, is dan zou het volgende een aardig richting kunnen zijn:


    Kookgroep: ?75
    30m kabel ?60
    WCD ?25
    Kleinmateriaal ?40

    Totaal materiaal dus ?200
    Ik hoop dat een monteur dit in een dagje kan doen 8*50 = ?400
    Als de kabel in via de kruipruimte loop, en er kan handig een gat door de vloer gemaakt worden, dan zou het natuurlijk sneller kunnen.
    Totaal ?600.

    Dit zijn natuurlijk een beetje een slag in de lucht, maar het is een richting.
  6. marinus
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van marinus
    quote:
    Dit schreef Colly
    Ik heb in ieder geval al ontdekt dat er ook een paar inductiekookplaten zijn die wel met een gewone stekker werken, dus dat is een alternatief. Maar goed, wat ik niet nieuw hoef aan te schaffen is meegenomen, natuurlijk.

    Die zullen vast bestaan. Maar dan moet je op die groepen tijdens het koken geen andere apparatuur aansluiten. Anders moet je wel heel vaak naar de meterkast lopen. Zou ik niet doen.
  7. Carlita
    Passie voor boeken

    Toon alleen de berichten van Carlita
    Aha Dank je @marinus er moet dus voldoende capaciteit zijn....
    Ik heb 7 jaar geleden een nieuw keukentje gekregen
    .er is toen een nieuwe stroomgroep aangelegd. ..
    Dus t zou heel goed mogelijk zijn dat ik iig alvast voldoende capaciteit / kracht heb...

    Dan rest de vraag hoe zie je aan de 'specificatie' van zo n inductieplaat...of de stekker past, want dat is wat ik lees bij @Colly
  8. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    Een extra kookgroep en een perilex aansluiting volgens mij. Denk dat je aan zo'n 600-800 euro moet denken.
  9. Colly
    amo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Colly

    quote:
    Dit schreef Carlita
    Aha Dank je @marinus er moet dus voldoende capaciteit zijn....
    Ik heb 7 jaar geleden een nieuw keukentje gekregen
    .er is toen een nieuwe stroomgroep aangelegd. ..
    Dus t zou heel goed mogelijk zijn dat ik iig alvast voldoende capaciteit / kracht heb...

    Dan rest de vraag hoe zie je aan de 'specificatie' van zo n inductieplaat...of de stekker past, want dat is wat ik lees bij @Colly


    Wat ik heb begrepen is dat het dan om een 1 fase-stekker gaat. Dit houdt wel onder andere in dat je niet alle pitten tegelijk op maximumsterkte aan kan hebben, maar dat hij de maximum capaciteit verdeelt over de pitten die aanstaan. In de praktijk heb ik nooit alle pitten tegelijk op maximum aan, dus dat zou het probleem niet zijn.

    Dank je, Marinus. Pffff.. wat een dilemma. Een bak geld om het aan te laten passen. Stom gedoe. Smile
  10. marinus
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van marinus
    Met een "gewone"groep kan je maximaal 3200 wat aansluiten. Bij een kookgroep het dubbele.
  11. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Voor zover ik ooit heb begrepen moet je of een speciale groep met voldoende capaciteit aan laten leggen of 2 normale groepen aan elkaar laten koppelen tbv de kookplaat. In beide gevallen mag er geen andere apparatuur op de betreffende groep(en) worden aangesloten.
  12. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Mijn volledig gasloze huis had ook geen kook groep. Dit heb ik door een klus mannetje laten doen. Ik was 400 euro kwijt, 6 jaar geleden. Was 1 fase aansluiting. Kan hierdoor al mijn apparatuur tegelijk aan hebben in de keuken. Dr lag een loze leiding.
Terug naar de lijst