Nieuwe baan maar.......onzekerheid

Nieuwe baan maar.......onzekerheid  

Onderwerp van Nance

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Nance zelf op 9 april 2019 om 17:49:52

Terug naar de lijst
  1. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70
    Ik hoop voor je dat het snel allemaal op zijn plekkie valt

    Straks eerst even heerlijk genieten,,,

    Smile
  2. Inge
    a little crazy

    Toon alleen de berichten van Inge
    Nee je kunt en mag al die handelingen inderdaad niet doen. Daarvoor moet je bevoegd en bekwaam zijn. Bekwaam kunnen ze je best maken maar dat maakt je niet bevoegd.
    Een IG diploma bedoelt men verzorgende IG mee. Jouw diploma is weliswaar op hetzelfde niveau, maar zonder de verpleegtechnische kant van het verhaal.
    Vier je de handelingen toch uit ben je zelfs strafbaar en als er iets fout gaat heb je een groot probleem. Niet doen dus.
    Voor het aannemen is degene die je aangenomen heeft verantwoordelijk. Maar de grens bewaken tussen wat je wel mag en kunt en niet is aan jezelf.


    Misschien is het een optie om de opleiding verzorgende IG te behalen in deeltijd via het werk?
  3. Batavus
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Batavus
    quote:
    Dit schreef Nance


    Dat is het, ze waren zo enthousiast over mij, en dat is wederzijds, dat ik me zo graag, onbewust, wil bewijzen denk ik.

    Maar hun zijn toch de verantwoordelijke, dat ze mij hebben aangenomen, dat kan ik denlen als ik zwart wit denk.



    Natuurlijk zijn zij verantwoordelijk. Met jouw papieren kun je gewoon in de zorg werken. Alleen mag je een aantal handelingen niet verrichten. Waarschijnlijk denkt de verpleegkundige die je aan de lijn had, dat jij een achtergrond verzorgende ig hebt.

    Veel zorgorganisaties hebben interne opleidingsinstituten waar je cursussen of zelfs hele opleidingen kunt volgen. Wat dat betreft klopt het ook wat jouw leidinggevende zegt, dat je intern een cursus kunt volgen.

    Zijn er met jou afspraken gemaakt over aanvullende scholing? Heb je misschien een coach toegewezen gekregen? Anders zou ik echt even met je leidinggevende bespreken waar je tegen aan loopt. En kijken hoe je het beste met sommige dingen om kunt gaan.

    Zolang er in de nacht een mobiel verpleegkundig team is, mag jij op de afdeling staan. Maak je daar geen zorgen over. Probeer wel moed te verzamelen om tegen de verpleegkundige die je treft te zeggen dat je nieuw in de sector bent, nog wat technische dingen moet leren, maar dat je geen kathterers goed gaat leggen omdat je daar niet voor getraind bent.

    Geef het nog even een kans, zou ik zeggen en bespreek waar je tegenaan loopt en kijk hoe de organisatie jou kan ondersteunen.

    Succes! Het is mooi werkSmile
    6 apr '19 - 17:25:37 / 6 apr '19 - 17:45:43
  4. Bij mij is het andersom. Heb 20 jaar in een ziekenhuis gewerkt en werk sinds kort in de ouderenzorg. Moet daar iets van 20 toetsen doen om me bekwaamheid te laten zien en word er echt geen regel overtreden. Hiervoor zat ik in een particuliere instelling en daar was het weer andersom. Daar kon alles. Ook mensen uit de kinderopvang die ook nachtdiensten draaide medicatie uitdeelde zonder juiste bijscholing. Goed of fout ja ik weet het niet het maakt de zorg allemaal erg ingewikkeld. Ook nu waar alles zo streng is heb ik mijn vraagtekens bij. Het continu bijscholen is voor sommige ook zo moeilijk terwijl het prima krachten zijn maar het plezier kwijt raken in het werk.
    Het ligt dus net aan waar je werkt.
    Maar denk altijd bij jezelf na dit voelt ok? of niet. Je ben wel verantwoordelijk voor de handeling die je doet.
    Het is belangrijk dat er plezier in je werk komt dus geef het de tijd. En anders zoek iets wat bij je past.
    6 apr '19 - 17:42:33 / 6 apr '19 - 17:57:59
  5. Caroline
    Kwijtruimer

    Toon alleen de berichten van Caroline
    Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling. Begrijp me goed, ik gun een ieder een fijne baan en werkplezier maar je bent niet bekwaam voor veel handelingen. Ik stel me even voor dat mijn moeder daar woont, of ik over een aantal jaren bijv. Dan wil ik graag een medewerker die de juiste opleiding heeft gedaan en kundig is. Dit moet toch niet kunnen? Ik vraag me af wat de inspectie hiervan zegt, de risico;s en verantwoordelijkheid.
  6. Batavus
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Batavus
    quote:
    Dit schreef Caroline
    Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling. Begrijp me goed, ik gun een ieder een fijne baan en werkplezier maar je bent niet bekwaam voor veel handelingen. Ik stel me even voor dat mijn moeder daar woont, of ik over een aantal jaren bijv. Dan wil ik graag een medewerker die de juiste opleiding heeft gedaan en kundig is. Dit moet toch niet kunnen? Ik vraag me af wat de inspectie hiervan zegt, de risico;s en verantwoordelijkheid.



    Voor een en ander een eigen leven gaat leiden,in de zorg zijn hele strikte regels over wie wat mag doen.
    Je mag met een niveau 3 opleiding op de groep staan, maar je mag geen medische handelingen verrichten. Je mag in de nacht op de groep staan, mits er een mobiel verpleegkundig team aanwezig is dat snel ter plekke is.

    Zo te lezen dacht de verpleegkundige dat TS verzorgende ig was, dan had ze inderdaad zelf de katheter goed mogen leggen. Maar ze is geen verzorgende ig en dat wist zo te lezen de verpleegkundige niet. Geval miscommunicatie dus.

    Er zijn hele strikte regels in de zorg over wie wat wanneer mag doen. De leidinggevende van ts en ts zullen duidelijk aan het team moeten communiceren wat de achtergrond van ts is en wat ze nu wel/niet mag doen. Dat is zo te lezen nog niet gebeurd, wat tot misverstanden leidt.

  7. Nance
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Nance

    Even voor de duidelijkheid, ik heb geen handelingen gedaan die ik niet mag, is me ook niet gevraagd . We waren in gesprek en het was gewoon een voorbeeld vanuit collega wat je evt moest doen.

    Ik weet zelf echt wel wat ik wel en niet mag. Weet ook echt waar een achterwacht voor diend. Maar er komt zoveel op mij af wat mij onzeker maakt en ik mij afvraag, mag ik daar zijn. Zorgen voor een aangename nacht, de adl in de nacht kan ik echt wel, maar er is meer, veel meer........
  8. Nance
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Nance

    quote:
    Dit schreef Batavus



    Voor een en ander een eigen leven gaat leiden,in de zorg zijn hele strikte regels over wie wat mag doen.
    Je mag met een niveau 3 opleiding op de groep staan, maar je mag geen medische handelingen verrichten. Je mag in de nacht op de groep staan, mits er een mobiel verpleegkundig team aanwezig is dat snel ter plekke is.

    Zo te lezen dacht de verpleegkundige dat TS verzorgende ig was, dan had ze inderdaad zelf de katheter goed mogen leggen. Maar ze is geen verzorgende ig en dat wist zo te lezen de verpleegkundige niet. Geval miscommunicatie dus.

    Er zijn hele strikte regels in de zorg over wie wat wanneer mag doen. De leidinggevende van ts en ts zullen duidelijk aan het team moeten communiceren wat de achtergrond van ts is en wat ze nu wel/niet mag doen. Dat is zo te lezen nog niet gebeurd, wat tot misverstanden leidt.



    Dit idd. Mijn opleiding is vaak onbekend bij mensen. Mijn opleiding is meer sociaal. Ik kan en zie misschien wel beter dan een ig verpleegkundige wat iemand vraagd, aandacht, niet over iemand maar met iemand praten, geduld enz.

    Ik zal echt geen verpleegkundige handelingen doen die ik niet mag.
  9. Caroline
    Kwijtruimer

    Toon alleen de berichten van Caroline
    Dan heb ik het vast verkeerd begrepen. Het kwam door deze zin dat ik in de war raakte.

    "En ik klap dicht, durf gewoon niet tegen mijn collega, die me aan het inwerken is, dat ik dat nog nooit gedaan heb".

    Ik begrijp nu dat je dat toch niet gedaan hebt, het goedleggen van de katheter.

  10. Batavus
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Batavus
    quote:
    Dit schreef Nance


    Dit idd. Mijn opleiding is vaak onbekend bij mensen. Mijn opleiding is meer sociaal. Ik kan en zie misschien wel beter dan een ig verpleegkundige wat iemand vraagd, aandacht, niet over iemand maar met iemand praten, geduld enz.

    Ik zal echt geen verpleegkundige handelingen doen die ik niet mag.



    Ik denk dat jouw achtergrond heel veel meerwaarde heeft in de ouderenzorg. Van oudsher is men daar meer op medische zaken gericht, de laatste jaren komt steeds meer de gepersonaliseerde zorg aan bod, echt aandacht aan mensen geven.

    Ik hoop dat je je plekje gaat vinden en alles op zijn pootjes terecht gaat komen als je gewend bent.
  11. Nance
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Nance

    quote:
    Dit schreef Caroline
    Dan heb ik het vast verkeerd begrepen. Het kwam door deze zin dat ik in de war raakte.

    "En ik klap dicht, durf gewoon niet tegen mijn collega, die me aan het inwerken is, dat ik dat nog nooit gedaan heb".

    Ik begrijp nu dat je dat toch niet gedaan hebt, het goedleggen van de katheter.




    Ik weet echt waar mijn grenzen liggen , en wat ik wel en niet mag, sorry voor de onduidelijke zin.

  12. Nance
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Nance

    quote:
    Dit schreef Batavus



    Ik denk dat jouw achtergrond heel veel meerwaarde heeft in de ouderenzorg. Van oudsher is men daar meer op medische zaken gericht, de laatste jaren komt steeds meer de gepersonaliseerde zorg aan bod, echt aandacht aan mensen geven.

    Ik hoop dat je je plekje gaat vinden en alles op zijn pootjes terecht gaat komen als je gewend bent.


    Ik hoop dat de verpleegkundige er ook zo over gaan denken.

    Ik heb het afgelopen nacht op het woord gegooid, antwoord collega, ow ik zal je even inschrijven voor bepaalde cursussen, ik zal het bij de kwaliteitsverpleegkundive neerleggen, raar dat da nog niet gebeurs is geen probleem.........en dan moet ik weer lachen om mezelf, problemen gezocht (en gevonden) die er helemaal niet zijn, voor niks een hele week buikpijn en slecht geslapen.

    Heerlijk om gisteren hier te kunnen ventileren, waardoor ik het bespreekbaar durfde te maken (ipv mijn ontslag in te dienen) en om iedereen gerust te stellen, ik zal nooit iets doen wat ik niet mag of waar ik me niet zeker in voel. Jullie vaders, moeders, zijn veilig bij mij en bij iedereen die voor een aangenamen oude dag zorgt voor ze, met welke opleiding en achtergrond dan ook, de cli?nt staat voorop.
Terug naar de lijst