Getest: hoe ongezond zijn bouillonblokjes?

Getest: hoe ongezond zijn bouillonblokjes? 

Onderwerp van leeuwin70

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70
    De Consumentenbond liet in haar lab 49 bouillonblokjes testen op zoutgehalte. Het ging om groenteblokjes, rund en kip. Dit zijn de bevindingen!


    Een echte bouillon wordt gemaakt als aftreksel van groenten en/of vlees, kruiden en specerijen. Wat voegt een kant-en-klaar bouillonblokje uit de supermarkt toe aan je eten? Bij vleesgerechten nauwelijks vlees: een blokje bevat nog geen 0,5% vleesextract. Wel zout: de meeste blokjes zitten ruim boven de 40%. Verder bevatten ze veel zetmeel, vet, smaakversterker en suiker en een beetje groente en kruiden.

    Te veel zout verhoogt de bloeddruk en verhoogt zo de kans op hart- en vaatziekten, en bovendien kan het je nieren beschadigen en voor botontkalking zorgen. In plaats van een zoutrijk bouillonblokje te gebruiken, loont het wellicht meer om gewoon zelf zout toe te voegen. Bouillonblokjes zijn eigenlijk bedoeld om smaken en aroma's toe te voegen.


    >>LINK<<
  2. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa
    Bekend verhaal
    Behalve de "minder zout" blokjes, die bevatten n?g ruim 1/3e zout. Daar was ik verbaasd over
  3. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    Zucht.

    Zout is veel minder ongezond dan iedereen denkt. Zout de schuld geven is simplistisch.
  4. LeonieCH
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van LeonieCH
    quote:
    Dit schreef Tinus
    Zucht.

    Zout is veel minder ongezond dan iedereen denkt. Zout de schuld geven is simplistisch.


    Uit welke bron komt deze informatie?
  5. malva
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van malva
    Alle voorbewerkte voedingsmiddelen zijn m.i. duur en slechter voor een mens als gewoon zelf klaarmaken en weten wat je er in doet.
    Maar het is/lijkt zo makkelijk, alle zakjes, blokjes en potjes.

    Door de voedselallergie van mijn zoon was ik genoodzaakt om de gemakszakjes niet te gebruiken. Vooral door E 621 een smaakversterker die maakt dat je geen verzadigingsgevoel meer krijgt maar juist door wilt eten van dat product.

    En alles waar te voor staat.....zout is nodig, alleen het zit al in zoveel dingen toegevoegd, soms in grote mate, dat het dan weer schadelijk(er) wordt.
  6. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef LeonieCH


    Uit welke bron komt deze informatie?

    Zie bijvoorbeeld dit soort linkjes: >>LINK<< >>LINK<< >>LINK<<

    Het lijkt er - genuanceerd- op, dat mensen die eenmaal slechte nieren hebben, inderdaad baat hebben bij zoutarm eten. Maar zout is geen 'onafhankelijke factor'.
  7. LeonieCH
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van LeonieCH
    Dank je voor de links Tinus
  8. eva_eva
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van eva_eva
    Ik gebruik altijd de smaakmaker doosjes van de Maggi, deze hebben nog weer minder zout dan de 'minder zout' blokjes en smaken prima.

    >>LINK<<
  9. Malero
    Mevrouw Boog.

    Toon alleen de berichten van Malero
    Ik vind het prima smaakversterkers.
  10. Dee53
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Dee53
    ik gebruik tegenwoordig LO Salt (66% minder natrium)
  11. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Dee53
    ik gebruik tegenwoordig LO Salt (66% minder natrium)

    Heb je hoge bloeddruk?
  12. Malero
    Mevrouw Boog.

    Toon alleen de berichten van Malero
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Heb je hoge bloeddruk?



    In dat geval nemen we gewoon nog een glaasje rode wijn...Smile
Terug naar de lijst