Bloggen op LinkedIn 

Onderwerp van Liek

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Liek
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Liek
    Moet weer aan de slag. Heb nog wel een zw uitkering via het UWV maar dat is geen vetpot. Heb begrepen dat bloggen op LinkedIn het nieuwe open solliciteren is.
    Maar hoe pak ik dat aan? Hoe voorkom ik dat ik mezelf verkeerd neerzet, dat ik deuren dichtgooi. Hoe schrijf je een blog die ook echt mee helpt aan het vinden van een baan?
    Heb al twee schrijfsels gemaakt maar durf nog niet te publiceren Smile
  2. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    quote:
    Dit schreef Liek
    Moet weer aan de slag. Heb nog wel een zw uitkering via het UWV maar dat is geen vetpot. Heb begrepen dat bloggen op LinkedIn het nieuwe open solliciteren is.
    Maar hoe pak ik dat aan? Hoe voorkom ik dat ik mezelf verkeerd neerzet, dat ik deuren dichtgooi. Hoe schrijf je een blog die ook echt mee helpt aan het vinden van een baan?
    Heb al twee schrijfsels gemaakt maar durf nog niet te publiceren Smile


    Het UWV heeft LinkedIn trainingen, dus daar zou je naar kunnen vragen.

    Daarnaast heeft @scar daar veel ervaring mee volgens mij..
  3. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Vandaag kreeg ik te horen dat door het mijzelf zichtbaar maken op LinkedIn ik zo snel een baan heb gevonden. Het zal er zeker toe bijgedragen hebben.

    Volgens het UWV wordt 80% van alle vacatures ingevuld via het netwerk. Moet je natuurlijk wel echt gaan netwerken.

    Eerst moet je zorgen dat je profiel meer dan tip top in orde is. Haal onzin er uit: het kan niemand schelen dat je in 1979 kinderverzorging hebt gedaan (om maar iets te noemen), zeker niet als dat niet meer is wat je nu voor werk wil doen. Niet gewoon je CV uploaden maar probeer de STAR methodiek te volgen. Niet te veel informatie, hou het beknopt, je hebt iets van 1700 posities.

    Zet je mobiele nummer en je mailadres in je profiel bij je omschrijving. Ze moeten je in a splitsecond kunnen benaderen.

    Staat in je statusregel dat je beschikbaar bent en waarvoor?
    Staan aan dat je gevonden wilt worden door recruiters?

    Heb je al wel voldoende contacten?

    Weet je wat voor werk je wilt gaan doen?

    Dan ga je jezelf eerst eens wat zichtbaarder maken... reageer op je contacten... soms eens wat commentaar maken.

    Ga bedrijven volgen die jij interessant vind. Zij plaatsen ook vaak vacatures.

    Zorg dat je een huidige functie hebt. Ook als je geen huidige functie hebt.. Ik had in mijn huidige functie gezet, “Staat hier binnenkort jouw naam?” En een berg tekst er nog bij natuurlijk. Alles om weer in beeld te komen hahaha. Dat was erg effectief. Ik kreeg vandaag een berichtje van een LinkedIN kennis die dat had gezien bij mij en op een beurs borden had omgehangen met daarop “ Staat hier binnenkort jullie naam?” En daar viel ze zo mee op dat er een paar gesprekken gaan aankomen.

    Je kunt een bijdrage plaatsen. Niet al te uitgebreid, waarin je zegt, “Ik ben beschikbaar. Ik zoek een baan voor zoveel uur in die en die regio. Dit is mijn kracht.. ik ben me nog verder aan het verdiepen in wat ik wil gaan doen, hebben jullie tips voor mij?”... zoiets dus.

    En na twee, drie weken plaats je weer een bijdrage. “Ik ben er uit, dit wil ik graag gaan doen, dit is wat ik wil (zo wilde ik perse een baan op fietsafstand want ik wilde niet autorijden, dat kan als je in hartje grote stad woont, zoals ik). Ik heb ook zeer globaal aangeven waar ik goed in ben. Ben geëindigd met iets als, “Mocht je iets horen, denk dan aan mij”. Kijk maar eens bij al mijn berichten.

    Je kunt inderdaad ook bloggen, maar daarvoor moet je dus wel al een publiek hebben, anders blog je ins blau hinein en dat schiet niet op. Bedenk wat je wilt gaan bloggen. Wil je bloggen/artikelen schrijven over waar jij goed in bent, of over jouw traject naar je baan/je zoektocht?

    Het is te doen gebruikelijk dat je schrijft over situaties waardoor jij goud waard was voor je werkgever. Bijvoorbeeld op probleem A heb ik zo gereageerd, dit was de uitkomst, dit heb ik geleerd.

    Ik heb gekozen voor mijn traject, mijn mening. Die werden ook goed gelezen, de eerste trouwens het beste.

    Verder ga je op zoek naar groepen waarbij je je aansluit.

    Contact met Rob Mes, hij noemt zichzelf “verbinden”. Maak een presentatie en vraag hem dat te delen. Dan word je gezien door bijna 100.000 van zijn contacten. Hoe effectief kan je het krijgen?

    Hier in de regio is de groep GLLI (grow large LinkedIn), via zo’n soort groep kan je veel meer contacten krijgen. Ik weet niet of die alleen voor REO is.

    Nou ja, dit pad heeft mij in een kleine 4 maanden tijd 150 meer contacten opgeleverd, sollicitatiegesprekken, netwerkgesprekken en een erg leuke baan.

    Ik kreeg vandaag het contract in huis en ik kreeg een kaart van het team, met van elk een persoonlijke boodschap waarmee ze me welkom heetten. Hoe welkom kan ik me voelen?
    4 okt '19 - 16:00:36 / 4 okt '19 - 17:28:19
  4. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    En dan nog buiten LinkedIn:

    Vul je CV in op werk.nl, monsterboard, Indeed. Via werk.nl heb ik ook gesprekken gehad met bedrijven en recruiters. Ga op elke uitnodiging in en vraag om namen van mensen die je mogelijk kunnen helpen.

    Het UWV geeft ook LInkedIn / Social Media trainingen. Ga ze volgen, ze zijn enorm leerzaam.
  5. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Verder heb ik zelf geïnvesteerd in visitekaartjes, ik had daar mijn DISC profiel in verwerkt. Deze werden heel erg goed ontvangen. Heeft me 60 euro gekost, maar heeft zich terugbetaald denk ik. Ja ik gaf mezelf er erg mee open maar dat is niet erg, dat is wie ik ben, en daar komen ze toch achter als ik er ga werken.
  6. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    Dat bedoel ik! Smile
  7. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef Piep
    Dat bedoel ik! Smile

    Smile
  8. Bloem
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bloem
    En hou het vooral positief en indien mogelijk creatief. Bijdrages die starten met ‘ik zoek een baan’ komen minder overtuigend binnen dan ‘tijd om mijn duizend poten op een nieuwe plek aan het werk te zetten! Welk tof bedrijf in branche x zit te springen om een commerciële kracht die van aanpakken weet? Ik kan jullie 32 uur in de week verblijden met competentie a en b en ben per direct beschikbaar. Bel me voor koffie!
    4 okt '19 - 17:51:21 / 4 okt '19 - 19:47:41
  9. Inge65
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge65
  10. Liek
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Liek

    Dank jullie, ik ga de tips zeker gebruiken.
  11. Cees
    Oemoemenoemoe

    Toon alleen de berichten van Cees
    Inderdaad zoals hier genoemd de cursus via UWV volgen !
    Een handleiding voor je eigen Linkedin account, heb ik je in een PDF gezonden, zodat je vast aan de slag kunt. Smile
  12. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    Interessant draadje.

    Ben ook begonnen met een blog op LinkedIn. Moet nog even een drempel over om het te publiceren. Ik schrijf over het traject wat ik nu doorloop met mijn loopbaan/wandelcoach. Ik maak gebruik van de subsidieregeling Ontwikkeladvies 45+.

    Succes, Liek!
Terug naar de lijst