Zonnepanelen en inductiekoken, wat is wijsheid...?

Zonnepanelen en inductiekoken, wat is wijsheid...? 

Onderwerp van fleurie

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. geert26
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van geert26
    quote:
    Dit schreef fleurie
    Dank voor jullie reacties!


    De BK-pannen blijken magneten te kunnen houden! Op de bodem staat ook (o.a.) inductie. Maar is het niet zo dat een pan die op gas heeft gestaan onbruikbaar wordt voor inductie?

    In principe kun je de pannen gewoon gebruiken als de bodem maar vlak is. Ik had een hele fijne wok maar daarvan was de bodem in de loop der jaren op het gas krom getrokken, die heb ik vervangen. En van één steelpannetje bleek de bodem niet magnetisch te zijn. De rest van de pannen kon ik gewoon blijven gebruiken.

    Ik heb nu bijna drie jaren 12 panelen (parallelschakeling met micro-omvormers) op het dak liggen en produceer daarmee ongeveer 3 MWh per jaar. Mijn energiebedrag is in die jaren van € 275 naar € 125 gegaan (ik denk wel laag voor een vrijstaand huis). Mijn elektra-verbruik is nul, ik krijg een paar tientjes daarop terug door de saldering. Ik heb nog de ouderwetse meter met twee draaischijven en mijn ene meter staat nu 2 MWh lager en de andere maar 1 MWh hoger vergeleken met 3 jaar geleden.

    Eind vorig jaar ben ik bij de aanschaf van een nieuwe keuken over gegaan op inductiekoken en dat ging probleemloos. Mijn inductieplaat is wat duurder want ik had eisen daaraan en daar betaal je dan gewoon voor. Er moest wel een extra groep in de meterkast komen waar alleen mijn inductieplaat op zit. En wat ik heel fijn vind is dat de inductieplaat zo gemakkelijk schoon te maken is na het koken.
  2. jeannetted
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van jeannetted
    quote:
    Dit schreef fleurie



    Kijk, dat wilde ik graag horen Smile Dan wordt het steeds aantrekkelijker en hoef ik alleen te investeren in een koekenpan en een kooktoestel!


    Volgens mij hangt het ook van de kwaliteit van je pannen af. Dunnere bodems trekken door gas krom en dat is voor een inductiekookplaat niet fijn. Maakt te weinig contact.
  3. jeannetted
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van jeannetted
    quote:
    Dit schreef fleurie


    Ik krijg ze op het westen, daar is met de berekening rekening mee gehouden. Ik krijg er ook 10.


    Kijk eens op >>LINK<<

    Dan kan je zien hoe gunstig je dak ligt.
  4. jeannetted
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van jeannetted
    quote:
    Dit schreef fleurie


    Die investering die jij bedoelt, is dat inclusief de aanleg van de elektra, groep en dat soort dingen? Want dat wordt door de woningbouw betaald. Ik heb alleen te investeren in een kooktoestel en eventueel pannen.


    De investering is bij mij groot omdat het een eigen huis is.

    Ik verwacht dat van het gas afgaan nog wel even duurt.
    Ik zit in mijn wijk in een commissie die de energietransitie begeleidt. Het heeft zoveel haken en ogen. Zeker als je in een huis woont dat al wat ouder is en minder goed geisoleerd is. Daar begint alles mee en vergt veel investeringen.
    Als het goed is moet elke gemeente een aanpak maken voor elke wijk voor de energietransitie.

    Wij hebben nu een aanvraag gedaan voor een PAW.
    Een proeftuin aardgasvrije wijken. Subsidie waarmee we een buurtwarmtenet willen gaan aanleggen. Er worden 25 subsidies toegekend en ik las dat er 72 aanvragen waren.
  5. jeannetted
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van jeannetted
    quote:
    Dit schreef geert26



    Eind vorig jaar ben ik bij de aanschaf van een nieuwe keuken over gegaan op inductiekoken en dat ging probleemloos. Mijn inductieplaat is wat duurder want ik had eisen daaraan en daar betaal je dan gewoon voor. Er moest wel een extra groep in de meterkast komen waar alleen mijn inductieplaat op zit. En wat ik heel fijn vind is dat de inductieplaat zo gemakkelijk schoon te maken is na het koken.


    Als ik een nieuwe keuken zou aanschaffen dan zou ik ook via inductie gaan koken en een Bora met afzuiging nemen.
    Ik heb nog vloerisolatie op mijn verlanglijstje staan.
    Ik heb vloerverwarming. Daar kan ik waarschijnlijk meer gas mee besparen.

    @Fleurie
    Wellicht kun je ook via Marktplaats een vrije inductieplaat aanschaffen.
  6. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    quote:
    Dit schreef jeannetted


    Kijk eens op >>LINK<<

    Dan kan je zien hoe gunstig je dak ligt.


    Dank je.

    Dak is geschikt!Smile
  7. Bericht van fleurie is op 19-05-2020 om 15:30:30 uur verwijderd door fleurie.

    Reden: Dubbel

     
  8. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    quote:
    Dit schreef jeannetted


    Als ik een nieuwe keuken zou aanschaffen dan zou ik ook via inductie gaan koken en een Bora met afzuiging nemen.
    Ik heb nog vloerisolatie op mijn verlanglijstje staan.
    Ik heb vloerverwarming. Daar kan ik waarschijnlijk meer gas mee besparen.

    @Fleurie
    Wellicht kun je ook via Marktplaats een vrije inductieplaat aanschaffen.


    Marktplaats is een optie die ik zeker meeneem.
  9. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    Bedankt voor jullie reacties!

    Op dit moment ben ik voor inductiekoken, na het lezen van jullie reacties & die op mijn Facebook (van mensen die ik ken en vertrouw).

    Het hoofdstuk "nieuwe pannen of niet" is nog even spannend. Verder heb ik een gesprek aangevraagd met een deskundige van de wbv over het nut van inductiekoken met zonnepanelen.
  10. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    Nog even een update. Vanwege corona komt er op korte termijn nog geen gesprek met iemand van de woningbouw mbt het ontgassen van de keuken en zo. Dat schuiven we dus nog maar even vooruit. Maar ik neig naar "ja".
  11. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef Dayenne
    Eerst maar eens je huidige pannenbestand met een magneet bij langs gaan. Overal waar een magneet aan kleeft, kan op de inductiekookplaat.

    Ook als er al mee op gas gekookt is? Ik hoorde gisteren dat dat niet kan, omdat gas de panbodems vervormd.
  12. Goed bezig!!!Smile
Terug naar de lijst