Pan met puin #hoe bak je nou fatsoenlijk aardappelen

Pan met puin #hoe bak je nou fatsoenlijk aardappelen  

Onderwerp van EmC

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Fri1974
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Fri1974
    Een goede pan is het halve werk. Op de foto zie ik dat het aankoekt op de bodem en dat zou kunnen betekenen dat de bodem een beschadiging heeft. Dan krijg je ook smurrie.
  2. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb
    quote:
    Dit schreef Mar1970


    ik heb ook wel eens uit de oven geprobeerd.. lekker hoor maar je krijgt niet dat lekkere euh vettige smaakje...


    Om het makkelijker te maken, ze hebben die diepvrieszakken schijfjesaardappel in de super. Hup de oven in en klaar! Hier staat dat ook regelmatigop het menu, geen schijfjes maar andere aardappelvarianten dan, aardappelkroketjes, aardappelwafeltjes, partjes of pomme duchesse
  3. Frank-en-kids
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Frank-en-kids
    quote:
    Dit schreef EmC


    Nee, niet morgen hoor. Ik eet max 1 keer in de week aardappelen. Maar eerst zelf schillen, koken, bakken en dat ook nog in etappes, klinkt toch wel weer als veel werk.



    Rauw in blokjes.... niet meer dan 7 a 8 ons in de pan of airfryer
    Hier steeds meer in de airfryer in 15 a20 min voor 3 personen geb aardappels blokjes of wedges
  4. Mar1970
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Mar1970
    quote:
    Dit schreef EmC


    Dit klinkt al makkelijker Smile
    Ik eet normaal op donderdag gebakken aardappelen met de kinderen maar ben pas tegen 18:00 uur thuis.
    Liefst eet ik niet pas om 19:30.


    nog een tip: leer je kinderen dit. Kun jij gewoon om 18 uur aanschuiven.
  5. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    ik haal m'n aardappeltjes niet bij de AH, maar bij Jacco's Cafetaria. die kan je zo uit de zak eten.
  6. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC

    quote:
    Dit schreef Mar1970


    nog een tip: leer je kinderen dit. Kun jij gewoon om 18 uur aanschuiven.


    Ja. Dat kan ik vergeten. Vanaf donderdag zijn ze altijd bij mij en ze komen echt pas na 18:00 uur thuis Smile
  7. Raaf
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Raaf
    Ik heb niet alles gelezen, dus als wat ik schrijf al is geschreven, excuus.

    Ik zie op je foto’s een 3tal problemen, die ervoor zorgen dat jij geen fatsoenlijke gebakken aardappeltjes kan maken.

    1. Je pan. Een pan die aanbakt is geen geschikte pan voor goed gebakken aardappels, koop bij de Hema een koekenpan met anti-aanbaklaag. Voor 20 euro ben je klaar. Ook topchefs doen dit, die gebruiken van een pan met anti-aanbaklaag een stuk of 4 per jaar, door het intensieve gebruik.
    2. De hoeveelheid aardappelen. Veels te veel. Je moet er zoveel indoen dat je bodem bedekt is, anders gaan ze door het vrijkomende vocht koken ipv bakken.
    3. De aardappels. Uit een zakje, voorgekookt....gedverdemme. Bah, iew...etc,etc.

    Ik ben ook een luie aardappelbakker.
    Ik pak mijn anti-aanbakpan, doe er een klontje Campina Botergoud in. Dat is roomboter waar het vocht is uitgehaald, perfect om mee te bakken, olie spat veel meer en geeft niet die zalige roombotersmaak. In iedere supermarkt te koop.
    Als dit smelt borstel ik mijn ongeschilde aardappels (vastkokende, btw) onder stromend water af en droog ze even met keukenpapier.
    Evt. pitten of groene plekjes snijd ik weg.
    Ik snijd ze met schil en al in plakjes, doe ze in de pan en bestrooi met zout. Vaak doe ik er ook knoflookpoeder, pimenton en wat thijm bij.
    Het vuur staat laag. Na 15 minuten ong. draai ik ze om. Ik zet het vuur hoger en bak ze knapperig, dan draai ik ze weer om en bak ze ook aan die kant knapperig.
    Klaar.
    En bijna geen werk.
    Naast veel smaak voegt de schil ook nog extra vezels toe.
    Mijn kinderen vinden al van jongs af aan gebakken aardappels mét schil echt veel lekkerder.
    En kinderen, samen met dronkaards spreken altijd de waarheid.Smile
  8. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC

    ik ben wel heel erg verbaasd dat er zoveel manieren zijn om aardappelen te bakken.
    Maar goed, andere pan dus, geen voorgekookte schijfjes van Appie en alleen de bodem volgooien met aardappelen.
    En de reeds gebakken aardappelen in de oven warm houden.
    Klinkt alsof het dan 3 uur gaat duren Smile
    Ben super benieuwd.
    Ik bak normaal in olijfolie. Dat is dus ook niet geschikt? Bij boter heb ik altijd het idee dat het binnen no-time in de aardappelen trekt en dat je dan steeds boter moet toevoegen.
    En welk merk aardappelen kies je dan? Of is alles goed zolang er maar vastkokend op staat?
  9. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie
    Zoveel heb je niet fout gedaan hoor.. Alleen idd veel te veel tegelijk in de pan....Olijfolie, boter, combi, alles kan.... Alleen gewoon niet zoveel tegelijk in de pan. Makkelijker kan niet ;-)
  10. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz
    quote:
    Dit schreef Raaf
    Ik heb niet alles gelezen, dus als wat ik schrijf al is geschreven, excuus.

    Ik zie op je foto’s een 3tal problemen, die ervoor zorgen dat jij geen fatsoenlijke gebakken aardappeltjes kan maken.

    1. Je pan. Een pan die aanbakt is geen geschikte pan voor goed gebakken aardappels, koop bij de Hema een koekenpan met anti-aanbaklaag. Voor 20 euro ben je klaar. Ook topchefs doen dit, die gebruiken van een pan met anti-aanbaklaag een stuk of 4 per jaar, door het intensieve gebruik.
    2. De hoeveelheid aardappelen. Veels te veel. Je moet er zoveel indoen dat je bodem bedekt is, anders gaan ze door het vrijkomende vocht koken ipv bakken.
    3. De aardappels. Uit een zakje, voorgekookt....gedverdemme. Bah, iew...etc,etc.

    Ik ben ook een luie aardappelbakker.
    Ik pak mijn anti-aanbakpan, doe er een klontje Campina Botergoud in. Dat is roomboter waar het vocht is uitgehaald, perfect om mee te bakken, olie spat veel meer en geeft niet die zalige roombotersmaak. In iedere supermarkt te koop.
    Als dit smelt borstel ik mijn ongeschilde aardappels (vastkokende, btw) onder stromend water af en droog ze even met keukenpapier.
    Evt. pitten of groene plekjes snijd ik weg.
    Ik snijd ze met schil en al in plakjes, doe ze in de pan en bestrooi met zout. Vaak doe ik er ook knoflookpoeder, pimenton en wat thijm bij.
    Het vuur staat laag. Na 15 minuten ong. draai ik ze om. Ik zet het vuur hoger en bak ze knapperig, dan draai ik ze weer om en bak ze ook aan die kant knapperig.
    Klaar.
    En bijna geen werk.
    Naast veel smaak voegt de schil ook nog extra vezels toe.
    Mijn kinderen vinden al van jongs af aan gebakken aardappels mét schil echt veel lekkerder.
    En kinderen, samen met dronkaards spreken altijd de waarheid.Smile


    Ik krijg al trek bij het lezen...jij kunt zo enorm smakelijk vertellen.
    Van die boter wist ik nog niet maar klinkt heel logisch.

    Echt interessant om te lezen hoe anderen dat nou doen, aardappels bakken.

    Zelf gebruik ik de oven; op ongeveer 200 graden.
    En soms de grillfunctie voor het bruinende effect. Op de bakplaat (bakplaten) komt bakpapier, daarop de aardappelplakjes en met een kwastje smeer ik alle schijfjes in met olijfolie en bestrooi ze met zeezout.
    Halverwege de tijd (duurt ongeveer een half uur tot drie kwartier totaal in mijn oven) keer ik alle plakjes om -als ik zin heb, hoeft niet persé, soms hussel ik ze alleen- en smeer ik ze evt nog een keer in.

    Een volwaardig bijgerecht vind ik het pas met hele knoflooktenen in de schil erbij, en met een ui in ringen gesneden erdoorheen.

  11. LoveMagenta
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van LoveMagenta
    Alle genoemde tips kljnken goed. Maar wil toch ook wel een bijdrage leveren.

    *Rauwe aardappelen in de airfryer is niet gezond. Even voorgaren in de magnetron is beter.

    * Rauwe aardappelen aanbakken en dan met deksel op 20-30minuten garen. Daarna zonder deksel nog even nabakken. Regelmatig omschudden.

    * Aardappels bakken in de oven(pan) geeft net niet het wauw effect (mijn mening)

    * Bij grote hoeveelheden; spatdeksel op de pan ná het aanbakken. Dan regelmatig omgooien. En voor einde baktijd nog even zonder deksel.

    * Schijfjes vóór het bakken in een kom met olie doen en goed mengen. Zo heeft elk schijfje een laagje olie,wat vaak niet lukt door plakken tijdens het bakken.

    Succes
  12. Lisenna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Lisenna
    Vastkokende aardappels koken 10 minuten. Goed droog laten koken en als ze afgekoeld zijn in de koelkast.
    De volgende dag in een goede pan met half roomboter en half olie bakken, idd zoveel dat de bodem is bedekt.
    Dan niet met een spatel erin zitten maar schudden met de pan, opgooien, half vuur.
    Laatste paar minuten op hoog vuur voor het gouden randje.
    Daarna zeezout erover.
Terug naar de lijst