Zelf voedsel drogen 

Onderwerp van fleurie

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Heb ff gezocht, maar tis niet echt te vergelijken met de droog methode en verwerking zoals vroeger met summerseason. Wel allerlei andere toepassingen. Niet aan mij besteed. Jullie veel plezier ervan.
  2. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    Komt goed 😉
  3. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Het schijnt wel zo te zijn dat je het op een zo laag mogelijke temp moet drogen.
    Hier wat info.


    >>LINK<<

    Is drogen van voedsel gezond?
    Het drogen van voedsel is heel gezond en heeft een minimaal effect op de voedingswaarde van voedsel, vooral als u zelf voedsel droogt.
    Onderzoek dat gedaan is naar de voedingswaarde van gedroogd voedsel is meestal gedaan op voedsel dat onder commerciële omstandigheden is gedroogd. Commercieel gedroogd voedsel bevat meestal conserveringsmiddelen of het wordt gezwaveld. U heeft, als u thuis droogt met een voedseldroger, geen conserveringsmiddelen nodig.
    Als u thuis voedsel droogt op de correcte temperatuur en tijd, produceert u voedsel van hoge kwaliteit.
    Voor het correct drogen heeft u wel een voedseldroger (ook droogautomaat of droogoven genoemd) nodig. De voedseldroger kan op lage temperaturen drogen (tussen 30 en 70 graden) waardoor voedingstoffen in het voedsel bewaart blijven. Een conventionele oven of heteluchtoven kan vaak niet lager dan 80 graden ingesteld worden en is niet gemaakt om het vocht in het voedsel af te voeren.
    Het vocht blijft in de oven hangen.
    Vergeleken met inmaken en invriezen heeft drogen de minste impact op de voedingswaarde van voedsel.

    Hier vindt u een aantal specifieke zaken over de voedingswaarde bij drogen:

    Vitamine A in het voedsel blijft behouden tijdens het droogproces.
    Let wel op want vitamine A is gevoelig voor licht.
    Voedsel met vitamine A zoals wortelen, paprika’s en mango’s moeten zeker op een donkere plaats bewaard worden.
    Sommig vitamine C gaat verloren tijdens het droogproces omdat vitamine C een lucht oplosbaar voedingsstof is en drogen is een proces op lucht gebaseerd. Als voedsel wordt gesneden in plakken verliezen de oppervlakten die blootgesteld worden aan lucht wat vitamine C gehalte.
    De calorieën van vers voedsel blijven hetzelfde wanneer het wordt gedroogd, Sommige gedroogde voedingsmiddelen, zoals fruit en uien worden zoeter omdat het water verwijderd is waardoor de suiker in het voedsel geconcentreerder is.
    Gedroogde vruchten en groenten zijn rijk aan vezels en koolhydraten, geen van beiden worden beïnvloed door het drogen.
    Gedroogde vruchten en groenten zijn van nature vetarm.
    De hoeveelheid mineralen in vers fruit en groenten, zoals kalium, natrium, magnesium enzovoort, worden niet gewijzigd wanneer het fruit of de groenten worden gedroogd.
  4. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Leuk om te weten. Ik wist het echt niet en ik zie er wel toepassingen bij.
  5. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Een huisgenote had er een hele studie van gemaakt en ze kon er lekkere dingen mee maken, met wat ze gedroogd had, heel wonderlijk.
    Is er vandaag nog iets gedroogd Fleur? Of ben je met een grote verjaarstaart bezig?

  6. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    Ja, ik heb mango (en geleerd dat die echt heel dun gesneden moet worden), kiwi (volgende week schilletje er af), aardbeien en citroen gedroogd. De citroen is heel lekker in de thee! Ik wil het ook gaan gebruiken voor bijv. citroenkip. De aardbeien zijn wat zurig, maar dat waren ze in verse staat ook. Ze doen het goed in de yoghurt. De mango is verrukkelijk!
    Jongste was gisteren hier met gedroogd fruit uit de winkel, daar zat duidelijk extra suiker in (al zeggen ze van niet) want ik werd er niet lekker van, maar "mijn" gedroogde fruit viel wel goed.

    Straks wil ik koningsoesterzwam in dunne plakjes, coeur de boeuf, ui en paprika drogen, die heb ik nog over. En binnenkort komt de appeloogst.

    Het groentemengseltje waar ik mee begonnen ben is zalig in omelet!
  7. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Oh, was je woensdag jarig Fleurie? Alsnog gefeliciteerd!
  8. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    quote:
    Dit schreef Anthea
    Oh, was je woensdag jarig Fleurie? Alsnog gefeliciteerd!

    Nee, maandag pas 🎂🍰
  9. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Oh, maandag!

    Nou, we hebben weer een oven gevuld met appeltjes, tomaten, tijm, citroentijm, citroenverbena, courgette en pompoen om op te vullen.

    Morgen ga ik peren wecken maar dat is weer een andere zaak. Onze peer zijn we aan het oogsten.
  10. Loderika
    Alles komt goed...

    Toon alleen de berichten van Loderika
    quote:
    Dit schreef scar
    Maar waarom zou je het doen? Ik snap de meerwaarde niet?


    omdat het gewoon leuk is. Zie het maar als treintjes sparen voor mannen. Een leuke verslavende hobby. 🤣
  11. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw
    Geinspireerd door dit draadje ging ik ook drogen....

    Het resultaat is om mee te tekenen.... want als je pizza in de oven wilt gooien als puber, vtaag je he natuurlijk niet af waarom hij aanstaat? Toch?
    Dan realiseer je je pas dat het niet klopt als het rookalarm afgaat.....
    Plaatje
  12. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    "Voedsel roken" is toch echt een heel andere techniek...! Smile
Terug naar de lijst