Verlies je plots je vader of moeder, word je daarna ook nog je huis uitgezet.

Verlies je plots je vader of moeder, word je daarna ook nog je huis uitgezet.  

Onderwerp van Anita-G

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. vera100
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van vera100
    quote:
    Dit schreef scar

    En dat hebben mensen dus aan de voorkant dan goed geregeld. Niet de verantwoordelijkheid van het rijk, of een corporatie of wat dan ook he?


    Ik vind de manier waarop je nu mij quote niet fijn. Het lijkt nu net of ik heb geschreven dat ik vind dat ieder kind recht heeft op de woning als ouder is overleden. Dit heb ik zeer zeker niet geschreven. Ik heb wel aangegeven dat er niets mis is met kijken naar de mogelijkheid om de woning over te nemen als de woning PASSEND is voor het kind. Immers, het kind hoeft dan geen gebruik te maken van een andere woning.

    Hiernaast is niet iedere ouder in staat om een woning te kopen. Maar het niet kopen van een woning betekent niet dat je je zaken niet goed hebt geregeld.
  2. Mar1970
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Mar1970
    tuurlijk zijn zulke situaties sneu maar in die woning kan misschien een OA vader of moeder met 2 of 3 kinderen gaan wonen ipv dat ze nog maanden in hetzelfde huis moeten blijven met ex partner en misschien de vele ruzies etc... ook sneu.

  3. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef vera100


    Soms wel, soms niet. Soms hebben kinderen ook het voordeel van een koopwoning die al is afbetaald, of waar wel een overlijdensverzekering op zit.


    Bij een koopwoning speelt ook nog vaak dat er erfbelasting betaald moet worden.
  4. vera100
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van vera100
    quote:
    Dit schreef Dion


    Bij een koopwoning speelt ook nog vaak dat er erfbelasting betaald moet worden.


    Klopt. Maar dit draadje ging over huurwoningen. 😉
  5. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef vera100


    Klopt. Maar dit draadje ging over huurwoningen. 😉


    Dat staat niet in de kop van het draadje.

    Of je nu een huur- of koopwoning verliest na het overlijden van je ouders.
    De problematiek blijft hetzelfde.
  6. vera100
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van vera100
    quote:
    Dit schreef Dion


    Dat staat niet in de kop van het draadje.

    Of je nu een huur- of koopwoning verliest na het overlijden van je ouders.
    De problematiek blijft hetzelfde.


    Klopt. Maar het openingsbericht geeft aan dat het specifiek over huurwoningen gaat.
  7. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef vera100


    Ik vind de manier waarop je nu mij quote niet fijn. Het lijkt nu net of ik heb geschreven dat ik vind dat ieder kind recht heeft op de woning als ouder is overleden. Dit heb ik zeer zeker niet geschreven. Ik heb wel aangegeven dat er niets mis is met kijken naar de mogelijkheid om de woning over te nemen als de woning PASSEND is voor het kind. Immers, het kind hoeft dan geen gebruik te maken van een andere woning.

    Hiernaast is niet iedere ouder in staat om een woning te kopen. Maar het niet kopen van een woning betekent niet dat je je zaken niet goed hebt geregeld.

    Ik heb je hele tekst gequote toch? Smile

    Jij haalt het voordeel van een koopwoning erbij. Dat ga je vergelijken. Daar reageer ik op dat die ouders met een overlijdensverzekering dus een en ander geregeld hebben. Dat kunnen ouders in een huurhuis ook doen.

    Als die ouder van dat koophuis nog niet afbetaald heeft, of geen overlijdensrisicoverzekering heeft, heeft zo'n kind hetzelfde probleem, moeten corporaties dan ook een huis aanbieden?
  8. Anita-G
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anita-G

    quote:
    Dit schreef Mimi
    @AnitaG goed dat je dit aankaart. Het helpt me eraan herinneren dat mijn jongste zich in moet gaan schrijven. Hij is pas net een maand 18 maar toch.


    Graag gedaan.

    Het zou fijn zijn als er een aanpassing komt, dat een kind bijvoorbeeld een jaar de kans krijgt om andere woonruimte te vinden. Hier is dat nu 3 maanden.

  9. vera100
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van vera100
    quote:
    Dit schreef scar

    Ik heb je hele tekst gequote toch? Smile

    Jij haalt het voordeel van een koopwoning erbij. Dat ga je vergelijken. Daar reageer ik op dat die ouders met een overlijdensverzekering dus een en ander geregeld hebben. Dat kunnen ouders in een huurhuis ook doen.

    Als die ouder van dat koophuis nog niet afbetaald heeft, of geen overlijdensrisicoverzekering heeft, heeft zo'n kind hetzelfde probleem, moeten corporaties dan ook een huis aanbieden?


    Dat wel, maar niet de context..
  10. Anita-G
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anita-G

    quote:
    Dit schreef Dayenne

    Kijk ook bij studenten huisvesting als hij nog studeert (mbo/hbo/wo).


    @Dayenne, kun je daar wat meer info over delen?
  11. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef AnitaG


    @Dayenne, kun je daar wat meer info over delen?

    Dat is best plaatselijk. Dus lastig. Bij de meeste studentenhuisvesting organisaties kun je vanaf 16/18 jaar inschrijven. Voorwaarde is in de meeste gevallen studerend aan mbo/hbo/wo. De organisaties zitten dan ook vaak in de plaats waar de opleiding staat.

    Deze bijv Room:
    >>LINK<<
    Bij ROOM vind je studentenkamers in Stadsregio Amsterdam, Delft, Den Haag, Deventer, Leiden, Haarlem of Wageningen.

    Of deze SSH:
    >>LINK<<
    Onze steden
    Je vindt ons in Utrecht, Rotterdam, Tilburg, Zwolle, Amersfoort, Groningen en Maastricht. Het aantal en type kamers en woningen dat we verhuren verschilt per stad.

    Sommige plaatsen verhuren alleen aan buitenlandse studenten, short stay, let daar op!

    Hoe eerder ingeschreven hoe groter de kans op een kamer. Als je nog langer staat ingeschreven en voldoet aan de voorwaarden, dan is een zelfstandige woning ook een optie.

    Ik moet zeggen dat ik blij verrast was dat er op zo'n korte termijn in mijn woonplaats een kamer is voor zoon, mocht het nodig zijn. Valt een last van mijn schouders.

  12. malva
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van malva
    quote:
    Dit schreef scar


    Ja hoe had je het dan willen hebben Malva?

    We verwachten van mensen dat ze zelf hun zaken regelen. Als volwassen kinderen automatisch het huurhuis van hun ouders zouden erven kwamen er helemaal geen huizen meer in omloop.

    Veel jong volwassenen worden door de corporatie waar gehuurd wordt overigens wel geholpen, krijgen een kleine (studenten) woning bijvoorbeeld. Maar die willen ze dikwijls niet, omdat ze in het huis van hun ouders willen blijven wonen. Omdat die groter is of bekend of mooier.

    Daar was ook onlangs iemand over in het nieuws. Kreeg een flat in een wijk die haar niet aanstond en zocht daarna hulp van radar. Echt belachelijk vond ik dat.


    Er is nog steeds een meerderheid in de wereld en ook in Nederland die niet voldoende onderlegd is om de constant veranderende administratieve regeltjes te kunnen lezen en juist te interpreteren en daaraan te voldoen.
    En m.i. nog erger...veel mensen die betaald worden om die regels toe te passen, interpreteren en lustig op los, of hoe hun pet die dag die dag toevallig staat, of voeren het keihard uit zoals hun gedirigeerd wordt( onder het mottto...voor jou 10 anderen, en ja, je moet toch eerst voor jezelf en je eigen omgeving zorgen???)
    En de laatste tijd.....heeft iedereen het moeilijk en is heel goed in wijzen naar fouten en vooral anderen die dat doen in hun beleving.
    Maar vooral dat de bureaucratie echt hoogtij viert. En helaas ( m.i. terecht) veel mensen door het overweldigende bos aan regeltjes hun individuele boom/benutting van de regeltjes niet meer kunnen zien.

    Wat mij nu in dit topic vooral raakt is de kortzichtigheid t.a.v. rouw. Meerdere leden op OA hebben ooit hun partner verloren en betreuren dit ieder jaar openlijk hier op de site. Prima
    Alleen als puber of jongvolwassene beide ouders kwijt zijn.....is m.i. echt toch wel een iets grotere uitdaging......zeker als je dan ook nog binnen een aantal maanden je thuis leeg moet ruimen.....en je ziet maar. Op papier ben je volwassen....18 jaar.....regel het maar lekker zelfSmileSmile


    Echt ik vind Nederland al heel lang niet meer leuk/prettig enz. Ik vind de toeslagenaffaire verschrikkelijk. En echt er zullen ouders nu niet meer zijn, doordat ze opeens bankroet waren, terwijl ze netjes leefden en keurig volgens de regeltjes. Zo ook qua zorgafbouw.....verschrikkelijk wat daarmee kapot gemaakt is in diverse individuele levensSmileSmile Aan alle kanten van de zorg! Degenen die zorg behoeven, de medewerkers, de ondersteuners van de medewerkers enz.

    Ik vind het dus echt stuitend dat er op de dag dat een in kinderzorgverzuipende mede OA ster onze aarde heeft verlaten, er nu over jongvolwassenen in het algemeen geschreven wordt alsof het een 'case' op jullie werk of studie isSmile Het betreft gewoon jonge mensen met een enorme uitdaging voor zich. En daar komen ze beter doorheen met directe steun dan pas over een paar jaar als ze helemaal murw zijn van het wachten op medemenselijkheid/ondersteuning ( het liefst niet eens proffesioneel)

    Het is m.i. echt in- en intriest dat wij in Nederland het normaal zijn gaan vinden dat iedereen maar verbaal en schriftelijk enorm goed onderlegd moet zijn, en regels die elkaar vaak compleet tegen spreken maar in eigen voordeel moeten kunnen laten werken. Met wachttijden van hier tot sint juttemis.

    Ik ben blij hier te lezen dat er schappelijke woningbouwverenigingen zijn en die getroffen jongvolwassenen 3 jaar de tijd geven om te rouwen, de nalatenschap te regelen en duidelijkheid te krijgen, te wennen aan het idee dat ze nu wees zijn en echt bij andere volwassenen aan moeten kloppen voor steun, emotioneel en op alle andere gebieden. En daarnaast ontdekken hoe verder met studie, werk e.d.

    Hier in de straat is in juni ook een alleenstaande vader overleden met een nog thuiswonende dochter van in de twintig. De moeder schijnt zelf hulpverlening te krijgen/nodig te hebben. Koophuis is met diverse containers vol leeg gehaald......en verkocht......en waar die dochter nu is.....weet ik niet. En de mensen die veel met die vader contact hadden, ook nietSmile
    Het is heel triest, dat velen van jullie hier beschrijven waar welk geld gehaald kan worden, dat je je op tijd moet inschrijven voor een woning......maar als je ouders dit niet weten.....dan weet zo'n kind dat toch ook niet???? Moet die daar dan dubbel onder lijden???

    De hardheid, het oordelen(wat ik nu ook over diverse van jullie doe over hoe jullie lettertjes nu op mij overkomen) bah!!

    Zodra we zelf weer uit de eigen angstmodus zijn, dan kan er weer socialer geleefd worden.
    Laat dat alsjeblieft heel snel zo zijn!!

    ( zo zie het maar als mijn pijn van het afscheid van Fleurie.....verder hou ik mijn mening weer genuanceerder, hoop ik)
Terug naar de lijst