Het moestuinseizoen begint weer!

Het moestuinseizoen begint weer! 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo

Dit onderwerp is gesloten.
door nienkevb zelf op 14 januari 2023 om 20:45:22

Terug naar de lijst
  1. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Heeft iemand van jullie al eens paddestoelen gekweekt? Ben benieuwd naar jullie ervaringen? Ik wil graag iets gaan experimenteren, Shi-take denk ik maar ik ben er nog niet uit. Ik heb een aantal sites en ervaringen bekeken met boomstammetjes.
  2. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Ja verschillende soorten in de klas, altijd met een pakket.
    Oesterzwammen op Koffie dik was succesvol:



    je hebt er heel veel variaties op, wil je het helemaal zelf doen?




  3. Ezzie
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Ezzie
    quote:
    Dit schreef nienkevb
    Heeft iemand van jullie al eens paddestoelen gekweekt? Ben benieuwd naar jullie ervaringen? Ik wil graag iets gaan experimenteren, Shi-take denk ik maar ik ben er nog niet uit. Ik heb een aantal sites en ervaringen bekeken met boomstammetjes.

    Een studiemaatje van mij is met succes oesterzwammen op koffieprut gaan kweken.
    >>LINK<<
    Het onderzoeken waard Nienke, hij werd er echt blij van.
    00h schreef er ook al over zie ik...
  4. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Dat wil ik ook weleens proberen. Ken je het moestuinforum al? Daar is een heel forumonderdeel over paddenstoelen. >>LINK<<

    Vandaag was ik in de moestuin maar we waren moe en het was koud. Dus we hebben alleen gezeten. Ik wil een goede verrekijker aanschaffen om vogels te spotten.
    De spinazie komt heel dapper op! Die had ik gezaaid in de warme week van laatst.
  5. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ik wil graag wat stammetjes met daarin deuvelbroed. Een paar collega's hebben dat met die koffieprut, ze zijn wisselend enthousiast. Maar ik wil het graag hier achter in de tuin, paar stammetjes met daarop shi-take of oesterzwammen.

    Bijvoorbeeld zoiets:
    >>LINK<<
  6. Ezzie
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Ezzie
    Gave workshop 11 april Nienke!
    Ik zeg doen en dan leer je genoeg.
    Het is dat het me wat te ver is op dit moment, anders ging ik zo met je mee.
  7. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Dat was ook t eerste wat ik dacht; MEE!!!
    Ga je het doen Nienke?
    En ons er alles over vertellen?

    Vorig jaar dacht je er ook over, over eetbaar hout toch?
    Of was dat iemand anders van OA?

    k Wil op school een moestuin starten
    t waait er verschrikkelijk over de lege kale zanderige vlakte waar nog nieuwbouwhuizen moeten komen.
    Hoe zou ik dat t beste aan kunnen pakken, k denk over kweekbakken op hoogte.
    Dan staat het net wat uit de wind.
  8. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef 00h
    Dat was ook t eerste wat ik dacht; MEE!!!
    Ga je het doen Nienke?
    En ons er alles over vertellen?

    Vorig jaar dacht je er ook over, over eetbaar hout toch?
    Of was dat iemand anders van OA?

    k Wil op school een moestuin starten
    t waait er verschrikkelijk over de lege kale zanderige vlakte waar nog nieuwbouwhuizen moeten komen.
    Hoe zou ik dat t beste aan kunnen pakken, k denk over kweekbakken op hoogte.
    Dan staat het net wat uit de wind.


    Wat leuk 00h! Ik zou niet al te hoge bakken maken, die worden snel droog en voor de kinderen maakt het niet uit als ze door de hurken moeten en van daaruit werken... Ik heb een jaar of 5 geleden op school ook een moestuin gestart. De school is nu een jaar of 10 nieuw. Ze waren begonnen met prachtige bloembakken, maar er was geen juf als jij met groene vingers. De plantenbakken waren kaal na een jaar of 5 school. Ik heb toen gevraagd of ik daarin een moestuintje moc ht maken. Ik heb dat jaar in de klas van dochter een paar groei en bloeilesjes gegeven, ze zelf groentezaadjes laten opkweken. Daarna in de bakken. De kinderen hebben veel plezier gehad en vol verwondering naar de steeds groter wordende plantjes staan kijken, zeker toen daar warempel ook nog herkenbare groenten en vruchtjes aan kwamen. Alles afgesloten met een oogst- en kooklesje. Groentesoep en jam hebben we gemaakt. Daarna lekker met toastjes opgegeten.

    Persoonlijk vond ik het best intensief, ik deed het naast mijn ft baan enmoest zeker in de droge periode extra wateren. In het weekend ging ik dus even met mijn volle gieter naar school, moest over het hek klimmen en dan watergeven😂. Maar zeker leuk om gedaan te hebben. Daarna ging dochter naar groep 3 en ben ik gestopt, en daarmee ook het moestuinproject. De bakken zijn nu alweer jaren een troosteloze woestijn. Zo zonde...

    IVN heeft schoolmoestuincoaches, misschien kunnen ze iets ondersteunen. Niet alle regio’s hebben dat maar mss vind je hier info:

    >>LINK<<
  9. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ik had de workshop nog niet gezien... zal eens kijken, ik zit nu te stomen in mijn tobbeSmile Ik wil die paddo’s al een tijdje maar ik heb er volgens mij nooit actief over geschreven. Dacht ik...
  10. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70
    Ik heb de kweekbakken ook uit de schuur gehaald.

    Nu nog even kijken hoe ik de potgrond bij huis krijg Smile

    Bij de lidl wat zaden gekocht
  11. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ik zat nog wat te denken 00h, kun je niet een scherm van wilgentenen plaatsen, daar kunnen ook wat klimmende makkelijke groenten tegen op. Of waait het zo hard dat alles wegblaast (ik verkijk mij altijd op het verschil in wind, hier is het niet vaak winderig en als het waait is het meestal een zuchtje in vergelijking met meer richting kust.
  12. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef leeuwin70
    Ik heb de kweekbakken ook uit de schuur gehaald.

    Nu nog even kijken hoe ik de potgrond bij huis krijg Smile

    Bij de lidl wat zaden gekocht


    Goed bezig! Heb je de potgrond al of moet je die nog gaan kopen? Dan is bestellen mss een optie?
Terug naar de lijst