Het moestuinseizoen begint weer! 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo

Dit onderwerp is gesloten.
door nienkevb zelf op 14 januari 2023 om 20:45:22

Terug naar de lijst
  1. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Een middagje in een kille moestuin.
    Op de eerste foto de opgekomen spinazie, dan de knoflook die ik aan het wieden ben, en de rabarber komt op.

    Vandaag heb ik raapstelen, nog meer spinazie en snijbiet gezaaid. De tuinbonen en de erwten zitten ook al in de grond.
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
  2. Joy
    We gaan het zien!

    Toon alleen de berichten van Joy
    Knap van je, Anthea! Ik heb totaal geen verstand van moestuinen maar heb veel respect voor mensen die dat toch maar doen (zeker als je in de stad woont). Vroeger kreeg ik wel eens fruit en groenten van een kennis met een moestuin. Dat smaakt toch echt héél anders dan wat je in de supermarkt koopt!

    Mocht je eens een overschotje hebben, laat maar weten Smile
  3. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70
    quote:
    Dit schreef nienkevb


    Goed bezig! Heb je de potgrond al of moet je die nog gaan kopen? Dan is bestellen mss een optie?



    Nou de Aldi heeft ze ook dus denk dat ik de fiets van jongste pak
    die heeft een rek voorop.. Smile En de Aldi is dichtbij
  4. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Wow Anthea, dat ziet er al goed uit! O en die rabarber... prachtig. Ik heb in mijn tuin nog geen rabarber op zien komen. Ik heb dit weekend tijd ingeruimd voor de moestuin. De capucijners en de radijsjes koken bij mij al op!
  5. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    @Joy Nou courgette hebben we altijd te veel en snijbiet en bietjes. Het is altijd afwachten natuurlijk. Smile We zitten naast een natuurgebiedje. Zag daar vandaan al zeker 15 konijnen lopen. En die eten wat af. Smile Maar we gaan stug door.

    Nienke, nu zou het het eerste jaar worden dat we rabarber kunnen oogsten. Hopelijk toch wel genoeg om een paar keer rabarber crumble te kunnen maken. Smile

    Capucijners, o ja, die moet ik nog doen. Hoop dat ze lukken. Morgen in de week zetten en laat ik ze ontkiemen en dan in de moestuin. Zo mooi ook die bloemen.
  6. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Anthea
    @Joy Nou courgette hebben we altijd te veel en snijbiet en bietjes. Het is altijd afwachten natuurlijk. Smile We zitten naast een natuurgebiedje. Zag daar vandaan al zeker 15 konijnen lopen. En die eten wat af. Smile Maar we gaan stug door.

    Nienke, nu zou het het eerste jaar worden dat we rabarber kunnen oogsten. Hopelijk toch wel genoeg om een paar keer rabarber crumble te kunnen maken. Smile

    Capucijners, o ja, die moet ik nog doen. Hoop dat ze lukken. Morgen in de week zetten en laat ik ze ontkiemen en dan in de moestuin. Zo mooi ook die bloemen.


    Ja prachtig, ik zet er ook altijd een paar achter mijn huis. Zijn vroege bloeiers. De siererwt bloeit later, krijg ik geen gekke kruisbestuiving. Ik weet niet eens of ze dat doen... maar voor het idee dan.
    Van de rabarber kun je best wat oogsten het eerste jaar. Zeker als je meerdere planten hebt. Knip je de bloemen er ook uit? Ik laat altijd 1 plant tot bloei komen, voor de beestjes. Ik heb 3 planten en dat is een ruime oogst!
  7. Dit weekend raapstelen, wortel en ui gezaaid/geplant.
    Vorige week de sugarsnaps buiten langs het rek gezet.

    Het gaat beginnen!!
  8. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Ja wortel, zou dat ook al kunnen? Kan ik deze week ook wel een rijtje doen inderdaad.

    Vanmiddag na mijn werk weer van alles voorzaaien. Heerlijk.
  9. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Jaaaaa😍, ik heb hier op de vensterbank al een paar mooie peperplanten staan, oa piment d’espelette! Daar Waspik vorig jaar iets te laat mee, dit jaar lijkt het goed te gaan!

    Ik had ook doosjes basilicum en peterselie van de ah, die groeien ook al goed. Mijn peterselie van vorig jaar loopt ook helemaal uit en ook de bieslook heeft al malse scheuten. Zelfs de koriander doet het nog, dat had ik niet verwacht... Er ineen flinke vorst overheen gegaan.

    Veel plezier met voorzaaien Anthea, en worteltjes kunnen al wel hoor!
  10. Bericht van lomega is op 17-03-2021 om 22:23:47 uur verwijderd door lomega.

    Reden: foutje

     
  11. lomega
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van lomega
    quote:
    Dit schreef frida_m
    Dat is zevenblad. Dat wil je doorgaans liever niet in je tuin, omdat het erg woekert. Maar wel eetbaar, je schijnt er lekkere pesto met te kunnen maken (was antwoord op Ooh, maar jullie waren mee allemaal voor)

    Je kunt ervan af komen door te verhuizen, medicinaal goed voor jicht. Als je een onkruid gaat oogsten om te eten wordt hij in de regel zeldzaam,
  12. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ik heb vandaag mijn aspergebed schoongemaakt en aangeaard. Nu maar wachten tot de eerste kopjes boven de grond komen. Ik vind ze zooooo lekker!

    Ik heb ook een nieuw hugelbed genaakt. Gat in de tuin, oude takken en war compost en gras, blaadjes etc erin. Weer afdekken met zand. Schijnt het vocht beter vast te houden en dat is op onze arme droge zandgronden heel welkom. Vorig jaar heb ik een grote genaakt, daar is echt veel in verdwenen. Hij moet een jaar staan voordat hij echt goed werkzaam wordt dus dit jaar ga ik het ervaren. Vorig jaar heb ik er wat struikboontjes en Oost-Indische kers op gezet. Ik had het idee dat ik dat minder water moest geven. Nouja, dit jaar wordt het duidelijk.

    Verder spinazie, worteltjes en radijs gezaaid in de volle grond. En mijn rabarber gedeeld.
    Plaatje
Terug naar de lijst