Paspoort aanvragen voor kind < 12 jaar. Dienen beide ouders fysiek aanwezig zijn?

Paspoort aanvragen voor kind < 12 jaar. Dienen beide ouders fysiek aanwezig zijn? 

Onderwerp van SFR

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    Met de zoekfunctie kwam ik op onderstaand onderwerp uit 2011.. Op zich sluit dit wel aan op mijn vraag. Alleen, mag er niet meer op reageren wegens 'de ouderdom van het draadje'.Smile

    >>LINK<<

    Dus, even een nieuw draadje.
    Punt is, moeder van dochterlief vraag mij op welke woensdagmiddag ik mee kan, met hun, naar gemeentehuis voor aanvraag paspoort voor dochter (ivm a.s. zomervakantie).
    Moeder heeft het steeds over dat vader (er is gezamenlijk gezag) daarbij aanwezig moet zijn..

    Ik begrijp dat niet echt.. w?l dat ik toestemming moet geven.. Ik veronderstelde eerst dat dit dan zou moeten zijn voor de vingerafdruk?

    Echter, even snel wat opzoeken leert mij dat het dus draait om mijn ID bewijs. D?t moet tijdens de aanvraag fysiek getoond worden ivm mogelijk vervalsen van schriftelijke toestemming.

    Wat mij nu niet duidelijk wordt is.. of de persoon van het betreffende ID bewijs ??k aanwezig mag zijn.. OF dat ik, in goed vertrouwen, mijn ID bewijs meegeef aan moeder tbv de aanvraag.

    Wie heeft hier ervaring mee en kan mij het antwoord geven.. ?

    Ter info de tekst van onze rijksoverheid:

    Toestemming ouders bij aanvragen paspoort of identiteitskaart

    Kinderen tot 18 jaar hebben schriftelijke toestemming van beide ouders nodig om een paspoort aan te vragen. Kinderen tot 12 jaar hebben toestemming nodig voor het aanvragen van een identiteitskaart.
    Omdat een schriftelijke toestemming te vervalsen is, vraagt de uitgevende instantie meestal een geldig identiteitsbewijs van beide ouders mee te nemen. Dan hoeven de ouders niet aanwezig te zijn bij de aanvraag.


    >>LINK<<

    De betreffende gemeente schrijft:

    Kinderen voor wie een reisdocument is aangevraagd moeten altijd aanwezig zijn bij het aanvragen en ophalen van een reisdocument. Ook de kinderen die niet zelfstandig kunnen tekenen.

    Reist u met uw kind naar het buitenland? Dan moet uw kind een geldig reisdocument (een paspoort of een identiteitskaart) hebben.
    Een kind jonger dan 18 jaar heeft schriftelijke toestemming nodig van beide ouders/gezaghouders of de voogd.
    Vraagt u het paspoort aan voor uw kind? Neem uw kind dan mee naar de gemeente.


    EN

    Wat moet ik doen?

    U gaat samen met uw kind naar de gemeente.
    Bij de gemeente vult u een formulier in waarin u toestemming geeft voor een reisdocument voor uw kind.
    Als het reisdocument klaar is, haalt u dit samen met uw kind op.


    Enfin, nu ik dat laatste stukje nog eens lees.. zal de betreffende gemeente dat toestemmingsformulier alleen in fysieke vorm aanbieden en dus slechts ter plaatse in te vullen?

    Alvast dank voor het lezen en/of meedenken.
  2. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR

    quote:
    Dit schreef tb
    Uit eigen ervaring vorig jaar: Onzin. Niet-aanwezige ouder moet schriftelijk toestemming geven + kopie ID. Ik heb m'n ex niet gezien heb daar in t gemeentehuis Smile


    Ja, het kan nogal verschillen per gemeente, heb ik in dat andere draadje al begrepen..
  3. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR

    quote:
    Dit schreef Erna
    (..)
    Maar als je gelegenheid hebt samen te gaan en je vindt dit ook geen probleem dan dat gewoon doen. Toch?


    Ik vind het geen probleem, alleen is de gelegenheid een beetje 'probleem'.. in de zin van dat de woensdagmiddag de enige mogelijkheid is..volgens moeder.

    Ik ga maandag even de gemeente bellen, voor de zekerheid.
  4. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR

    quote:
    Dit schreef adnarim
    Ik ben een paar maanden geleden geweest, met kind en toestemmingsformulier vader. Vader zelf hoefde niet mee.


    Mooi, dat geeft de burger moed.

    Smile
  5. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR

    quote:
    Dit schreef heleni
    Wel vader, erkenner, geen ouderlijk gezag .
    Dan hoeven niet beide ouders testemming te geven


    Klopt. Toestemming geven is het probleem ook niet.. het fysiek aanwezig zijn wel.. planmatig dan..
  6. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR

    quote:
    Dit schreef Toke

    (..)

    Ik geloof dat ik ze gewoon even zou bellen als je vragen hebt.


    Bedankt voor de informatie, Toke. Ik ga inderdaad bellen, alleen met een andere gemeente dan RhenenSmile
  7. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR

    quote:
    Dit schreef Toke

    (..)

    Maar als je toch gaat bellen is dit hele draadje ook weer een soort van overbodig Smile


    Tja, misschien wel.. al heeft dit draadje 2 doelen voor mij.

    1. Inhoudelijke voorbereiding.

    2. Sterker staan in mijn reactie richting moeder. In dit soort zaken was het toch vaak zo dat zij ervoer dat ik mijn 'waarheid' er doorheen drukte.. hoezeer het dan ook daadwerkelijk 'waar' kon zijn.
  8. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR

    Goedemorgen Erna Smile

    quote:
    Dit schreef Erna


    Nou vraag ik me eigenlijk wel af of je ex je deze vraag al vaker heeft gesteld of best al een tijd geleden. In je openingsbericht schrijf je namelijk al dat zij het er steeds over heeft dat vader daarbij fysiek aanwezig moet zijn. Dat duidt op herhaalde vraagstelling aan jou met uitblijvende/niet afdoende reactie van jouw kant.


    Wel, het daadwerkelijk vragen om mee te gaan en daaraan gekoppeld de dag dat dit zou kunnen, is aan mij voor de eerste keer gedaan. Daarvoor heb ik wel een paar keer (ivm de vakantieplanning) voorbij horen komen dat 'dit geregeld moest worden'.. ?n even later dat 'ik daarbij aanwezig moet zijn'..

    Ik heb dat toen voor kennisgeving aangenomen, heb de actie juist bij haar gelaten. Ik heb geen bezwaar tegen de aanvraag van paspoort. Dochterlief heeft nu ook al een ID.
    W?t wel bleek vrijdag.. voor mij 'nieuw' is dat die per 17 mei verloopt.. Er zijn dus eigenlijk 2 redenen voor aanvraag paspoort.

    quote:
    Dit schreef Erna

    Waarom moet je sterker staan richting moeder. Het is geen machtsspelletje toch?


    Nee, klopt. Echter, hetgeen wat moeder vertelt komt ergens vandaan/heeft een achtergrond waarover ik hier niet wil schrijven.. want dat zijn mijn zaken niet.. Echter, moeder wordt daar wel door be?nvloedt en dan maakt een tegengeluid mij 'huiverig' om het zomaar te schrijven..

    quote:
    Dit schreef Erna

    Je had op eerste verzoek van je ex zelfs gelijk al een toestemmingsverklaring plus kopie van jouw ID aan ex kunnen overhandigen met de mededeling dat wanneer het niet voldoende is voor de gemeente je dit wel van haar terug hoort.


    Ja, dat had gekund. Is niet gebeurd.

    quote:
    Dit schreef Erna

    Ben jij dus eigenlijk niet "veel te laks" met het beantwoorden van haar vraag en het reageren naar haar. Ik kan me dan wel voorstellen dat je ex een soort van ongeduldig kan worden en jij dan weer als reactie en als een vorm van controle willen houden nog meer gaat traineren onder het mom van inhoudelijk voorbereiden.


    Nou, dit mechanisme heeft tijdens ons samenzijn wel eens gewerkt, ben ik bang.. Echter, volgens mij is dat nu niet aan de gang.

    quote:
    Dit schreef Erna
    (..) Dan had je geweten dat een schriftelijke toestemmingsverklaring plus kopie van je ID voldoende is, die je dezelfde dag nog bij je ex in de bus had kunnen gooien.


    Nou, dat kopie ID is volgens mij niet voldoende, tegenwoordig. Ik lees dat, om mogelijk vervalsing van schriftelijke toestemming, het ID bewijs fysiek overlegt dient te worden..

    quote:
    Dit schreef Erna

    Laat dat los, het is immers voor je dochter.


    Precies. Smile
  9. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR

    quote:
    Dit schreef Erna
    Het klopt dat gemeentes aangeven dat beide ouders fysiek aanwezig zouden moeten zijn bij aanvraag ID kind. Dat zien zij nl het liefst en is voor hun het makkelijkst.

    Vervolgens schrijven richtlijnen voor dat het alternatief is dat de niet aanwezige ouder schriftelijk toestemming verleent en het originele ID getoond moet kunnen worden.

    De praktijk is echter dat een kopie van het ID bij vrijwel elke gemeente ook voldoende is omdat officieel een origineel ID nooit uit handen mag worden gegeven.
    Zet desnoods op de toestemming dat ze je desgewenst mogen bellen ter verificatie.


    Dank je, heldere uitleg.

    quote:
    Dit schreef Erna

    (..)

    En wat betreft bij je ex laten om eea te regelen zolang je ex het en-passant noemt vind ik een beetje jammer in dit geval. Het gaat immers om de ID van je dochter en daar heb jij net zoveel verantwoordelijkheid voor als moeder dat heeft. Dit had dus ook door jou gewoon adequaat opgepakt kunnen of zelfs moeten worden als moeder het af laat weten in dit specifieke geval. Het had ook niet nieuw voor je mogen zijn dat ID-kaart verloopt. Dat weet je toch gewoon van je eigen kind.
    (..).


    Eh, dat laatste.. Nee. Ik heb een kopie ervan in mijn portemonnee zitten.. voor het geval dat.. Kijk er niet wekelijks op.
  10. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR

    Zo, gebeld vanochtend.

    Inderdaad, het gezamenlijk toestemming formulier tekenen, en ik mag mijn ID afgeven aan moeder zodat zij daarmee, plus getekend formulier ?n dochterlief op een tijdstip dat hen uitkomt, paspoort aanvragen.

    ~~~~

    Wat ik dan wel slecht 'trek' is het lezen, vanochtend, van een bericht van moeder dat zij nogmaals stelt dat fysiek aanwezig zijn van mijn persoon noodzakelijk is.. en of ik 22 april kan..
    Dit terwijl ik vrijdag (naar mijn idee toch duidelijk) afgesproken heb eerst de gemeente te bellen.. SmileSmile
  11. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR

    quote:
    Dit schreef Boep
    En ... kan je de 22e?


    Is niet nodig. Moeder download formulier, print het uit, tekent en laat mij weten wanneer het haar schikt dat ik kom tekenen en ID (tijdelijk) achterlaat.

    Ik had haar wel geantwoord dat ik gezien had dat er ook avondopenstelling is op de woensdag/donderdag...
  12. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR

    quote:
    Dit schreef Sander76


    Is niet nodig. Moeder download formulier, print het uit, tekent en laat mij weten wanneer het haar schikt dat ik kom tekenen en ID (tijdelijk) achterlaat.

    (..).


    Zo, vandaag gelukt. Aanvraag paspoort dochterlief loopt. Ik ben daarin geheel' ontzorgt' door moeder. Krabbel en uitleen ID van vader was voldoende.

    Smile
Terug naar de lijst