Taartendraadje, 

Onderwerp van leeuwin70

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Ditty
    Onderweg

    Toon alleen de berichten van Ditty
    quote:
    Dit schreef Raaf
    Deze taart stond al een poosje op mijn verlanglijstje.
    Poh Ling Yeow deed mee aan het eerste seizoen van Masterchef Australia 10 jaar geleden en was de favoriet van mij en mijn toen 8-jarige zoon.
    Inmiddels heeft ze 3 kookboeken geschreven die allemaal even goed zijn.
    Gisteren heb ik een taart uit haar laatste boek gemaak; de Apple-cheese cake with caramelsauce and calvados.
    Hier het recept: >>LINK<<

    En hier het resultaat: (in het blauwe vaasje extra caramelsaus en in het bakje pecannotenpralin�)



    Doet me aan deze appel tiramisu denken:


    Plaatje
  2. Ditty
    Onderweg

    Toon alleen de berichten van Ditty
    Naked red velvet cake

    Benodigdheden:
    500 gram FunCakes mix voor Red Velvet Cake
    3 eieren (circa 150 gram)
    200 ml plantaardige olie
    100 ml water
    Ronde bakvorm 10 & 15 cm
    500 ml slagroom
    250 gram mascarpone
    50 gram suiker
    FunCakes smaakstof -Sparkling Wine-
    FunCakes Suikerbakkerspoeder
    Diverse soorten fruit
    Bereidingswijze:
    Zorg ervoor dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn. Verwarm de oven voor op 175°C (heteluchtoven 160°C).

    Meng de 500 gram mix, 3 eieren, 200 ml plantaardige olie en 100 ml water in 6-8 minuten tot een glad beslag. Vul de ingevette bakvormen tot circa 2/3 en bak de taart 35 minuten in het midden van de oven. Laat de taarten na het bakken goed afkoelen.

    Klop 500 ml slagroom met 50 gram suiker stijf. Voeg met een spatel de mascarpone en champagne smaakstof toe. Snij de taarten in drie lagen. Vul een spuitzak met de mascarpone crème en vul de taarten. Leg stukjes fruit op de lagen en stapel de taart op elkaar.

    Decoreer de taart met fruit en een beetje suikerbakkerspoeder.

    Aantal taartpunten:
    12 stuks.
    Plaatje
  3. Ditty
    Onderweg

    Toon alleen de berichten van Ditty
    quote:
    Dit schreef leeuwin70
    Oww ben gek op truffels..Smile

    >>LINK<<

    SLAGROOM- TRUFFELS


    Voor 35-45 flinke truffles
    Voor de vulling
    1 vanillestokje
    225 ml slagroom
    125 gr suiker
    snuf zout
    175 gr boter, op kamertemperatuur
    Verder nodig
    400 gr pure chocolade, gesmolten
    250 gr cacaopoeder


    Dit recept heeft niks met bakken te maken en het is ook geen gebak, maar slagroomtruffels mochten écht niet ontbreken. Als je eenmaal hebt ontdekt hoe lekker en makkelijk het is om zelf truffels te maken, wil je nooit meer anders. Voor deze truffels hoeft de chocolade niet getempereerd te worden, omdat de truffels in de koelkast bewaard worden en dan stolt chocolade altijd. Daarnaast is de chocolade niet te zien door het laagje cacao, dus een mooie chocoladeglans is niet belangrijk.

    1. Snijd het vanillestokje in de lengte open en schraap het merg eruit. Doe zowel het merg als het stokje samen met de slag - room, suiker en het zout in een steelpan en breng dit langzaam aan de kook. Zet als het mengsel kookt het vuur uit en blijf roeren tot alle suiker is opgelost. Dek de pan af met een deksel en laat de room afkoelen tot kamertemperatuur.

    2. Verwijder het vanillestokje uit de room. Klop de boter met een (hand)mixer met garde(s) in enkele minuten luchtig op. Voeg geleidelijk de vanille-room toe en blijf doorkloppen. Het meng - sel moet uiteindelijk goed spuitbaar zijn. Is het te dun, plaats het dan 10-15 minuten in de koelkast en klop daarna verder. Is het mengsel geschift, verwarm de kom dan kort au bain-marie of met een föhn en klop vervolgens verder.

    3. Bekleed een plaat of schaal met bakpapier en doe de vulling in een spuitzak met gladde spuitmond van 1-1½ centimeter. Spuit langwerpige truffels op het bakpapier. Eventueel kun je ook met twee theelepels hoopjes maken van de vulling. Zet de plaat met gespoten truffels minimaal 1 uur (langer mag) in de vriezer.

    4. Doe het cacaopoeder in een platte schaal en zorg dat de gesmolten chocolade in een niet te diepe kom zit. Neem de bevroren truffels uit de diepvries (niet allemaal tegelijk, anders ontdooien ze te snel) en haal ze door de gesmolten chocolade. Dit gaat het best door een stevige (saté)prikker in de truffel te steken en de truffel daarmee door de chocolade te halen.

    5. Zorg dat de hele truffel bedekt is, klop het teveel eraf door met de prikker tegen de zijkant van de kom te tikken. Duw de truffel boven het cacaopoeder van het stokje en bedek de truffel aan alle kanten met cacao. Laat enkele minuten in de cacao liggen tot de chocolade hard is. Doe dit met alle truffels (het makkelijkst gaat dit met 2 personen, de ene dipt, de andere rolt ze door de cacao). Leg de truffels zodra ze goed hard zijn in een fijne zeef en schud voorzichtig het overtollige cacaopoeder van de truffels af.

    6. Bewaar de truffels in de koelkast of vries ze in om langer te bewaren. Haal de truffels op tijd uit de koelkast zodat de vulling wat zachter kan worden voor je ze opeet.


    Klinkt heerlijk! Ik ga ze zeker een keer proberen te maken
  4. Ditty
    Onderweg

    Toon alleen de berichten van Ditty
    >>LINK<<

    Afgelopen week gemaakt, was lekker maar wel erg zoet. Ik ben niet zo’n zoetekauw😁, de anderen vonden hem heerlijk.
    Plaatje
  5. Ditty
    Onderweg

    Toon alleen de berichten van Ditty
    Zin in een lekkere cheesecake met een smaakje? Ga voor deze cheesecake met sinaasappel-karamel. Zoet, hartig en fris tegelijk.
    Laat de randjes van de sinaasappelschijfjes voor deze cheesecake mooi donker worden, dan krijgen ze een volle, licht rokerige karamelsmaak.

    voorbereiding: 35 minuten
    kooktijd: 1 uur
    afkoelen: 10 uur

    ingrediënten
    250 g koekjes bijv. kandij- of bastognekoeken
    1 sinaasappel dik geschild tot op het vruchtvlees, in plakken + 2 tl sinaasappelrasp
    1 tl lemon pepper Jonnie Boer, Euroma, iets fijner gevijzeld
    40 g gemalen hazelnoten
    70 g boter gesmolten
    750 g roomkaas in blokjes, op kamertemperatuur
    200 g fijne kristalsuiker
    3 eieren
    70 g 4 el karamelspread (pot, supermarkt)
    3 el lichtbruine basterdsuiker

    instructies
    Verwarm de oven voor op 150°C.
    Maal voor de bodem van de cheesecake de koekjes fijn in een keukenmachine. Voeg de sinaasappelrasp, lemon pepper en gemalen hazelnoten toe en mix erdoor. Mix dan de boter erdoor. Schep het kruimelmengsel in de geprepareerde bakvorm en druk het tegen de bodem. Laat 10 min. opstijven in de koelkast.
    Klop intussen met de mixer de roomkaas met de kristalsuiker in ± 5 min. tot een licht en luchtig mengsel. Klop de eieren er een voor een door en voeg het volgende ei toe als het vorige helemaal is opgenomen. Schenk de vulling op de kruimelbodem. Roer evt. de karamelspread los met 1 el heet water als het te dik is en sprenkel het in een swirl over de taart. Steek een botermes verticaal in de vulling en maak een soort zigzagbeweging in het cheesecakemengsel, zo krijg je een marmereffect. Zet de vorm op een bakplaat.
    Bak de cheesecake 50-60 min. tot de bovenkant van de vulling gestold is en de vulling vanbinnen nog iets wiebelig is. Schakel de oven uit. Laat de cheesecake ± 2 uur afkoelen in de oven, met de ovendeur op een kier. Laat daarna liefst een nacht opstijven in de koelkast.
    Neem de cheesecake uit de bakvorm en breng over op een schaal. Verwarm de grill voor op de hoogste stand. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Schep de sinaasappelplakken in een kom om met de basterdsuiker. Leg ze op de bakplaat en sprenkel het uitgelopen sap uit de kom erover. Grill ze 5 min. tot ze karamelliseren en donkere grillrandjes krijgen en laat iets afkoelen. Garneer de cheesecake met de sinaasappelschijfjes.
    Plaatje
  6. Ditty
    Onderweg

    Toon alleen de berichten van Ditty
    Deze worteltaart ga ik dit weekend maken. Heb hem al eerder gemaakt en ik vind hem heerlijk!

    >>LINK<<
    Plaatje
  7. Ditty
    Onderweg

    Toon alleen de berichten van Ditty
    quote:
    Dit schreef June
    Wat een lekkere taarten. Deze was voor Kerst van Rutgerbakt.nl, was ook erg lekker.


    Prachtig!

    Ik heb drie bakboeken van Rutger. En hoewel ik tegenwoordig niet meer zoveel bak, is er nog nooit een recept van hem niet gelukt.
Terug naar de lijst