Tuinschuur schilderen

Tuinschuur schilderen 

Onderwerp van Tuwa

BEHEERD DOOR:
leeuwin70

Dit onderwerp is gesloten.
door Tuwa zelf op 8 september 2019 om 21:17:57

Terug naar de lijst
  1. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa
    Mijn houten tuinschuur is waarschijnlijk al heel oud, maar in principe nog goed genoeg om te blijven gebruiken.
    Een paar jaar geleden heeft een oud-buurman de schuur geschilderd, maar al snel begon de verf te bladderen.
    Prutswerk dus.
    Maar niet echt een mogelijkheid om 'moeilijk' te doen naar hem.

    Het wordt de hoogste tijd om de schuur opnieuw te schilderen, maar tegelijk moet er hier en daar wat worden gedaan tegen de houtrot in de onderste planken en hier en daar het dak.

    Ik ben zelf een slechte schilder, vind er ook niets aan en met mijn rug is het eigenlijk niet te doen.

    Hoe kan ik deze schilderklus het beste (laten) aanpakken, en dan bedoel ik wat voor verf(lagen), eventuele voorbehandeling, wat te doen om de houtrot te stoppen, e.d.
    Maar dan nu op een manier dat de schuur er weer een paar jaar tegenaan kan.
    En o ja, de houtrot zit echt in de onderste 1 of 2 planken en dan vooral op de hoeken waar de regen komt.
    En in de planken op het dak, daar liggen dakshingles op.

    Alvast veel dank.
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
  2. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef Dingetje
    Ogen dicht maar als je er voorbij moet denk ik.Smile


    Tot 'ie voor m'n ogen in elkaar stort? Smile
  3. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef Batavus
    Nieuwe kopen?


    he ja, da's precies het goede antwoord op mijn vraag. Smile
  4. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef jellehl


    En Carla... die weet best veel van verf.

    Dit soort schuren is of van ge?mpregneerd hout of van hard hout ... en beide kunnen niet tegen de verkeerde verf.

    Je moet in ieder geval iemand met verstand van zaken naar die rot laten kijken... want nu investeren in iets dat het niet meer waard is ook weggegooid geld.


    De rest van de schuur is nog in perfecte staat, aan de binnenkant is niets te merken van vocht en rot.
    Ik ben dus in elk geval nog niet toe aan vervanging, bovendien kan Bruin dat nu even niet trekken.
    En ik wacht inderdaad de adviezen van mensen als Dirk en Carla-S af.
  5. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef EmC


    ..........
    Dit huisje is in zijn geheel in slechte staat.
    ........................


    Waar baseer je dat op?
  6. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef EmC


    Jouw foto's.
    Vind het er niet zo fraai uitzien.


    het zijn details die niet goed zijn.
    Alle wanden boven de onderste eerste plank zijn hartstikke goed.
    De pest is dat het huisje direct op de tegels is gezet en niet op een extra verhoging of zo.
  7. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef ansvanmil


    Niet aflakken met een afsluitende hoogglans lak! Altijd met een beits, zoals bijv. Sigma Schakelverf of Sikkens rubbol EPS plus.
    Een schuur is aan de binnenzijde niet geschilderd en daardoor kan er vocht in het hout trekken. Dat vocht wil er ook weer uit. Als je een afsluitende laag gebruikt, drukt het vocht de verf eraf. Een open systeem (beits) heeft pori?n (kleine openingen) zodat het vocht eruit kan en de verf er niet af zal drukken.

    Als eerste alle losse delen eraf krabben met een verfkrabber, dan ontvetten met water en ammonia, opschuren. Rot hout eruit halen tot een paar cm in het gezonde hou, houtrotstop erop smeren, nieuw hout in de gaten stoppen en met 2-k plamuur plamuren, nieuwe delen gronden en alles beitsen. Evt 2e x beitsen. Klaar!




    Hier kan ik wat mee!
    Klasse!
    Duidelijk iemand met verstand van zaken.
    Bedankt voor je reactie.
  8. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    Als ik een optelsom maak van allee goede tips kom ik heel erg ver.
    Bedankt.
  9. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    De komende dagen wil ik besteden aan afkrabben, schuren en voorbehandelen van mijn schuur.
    Daarna schilderen.
    Eind mei wordt de poort zodanig verplaatst dat 'ie naar de andere kant open draait, zodat de deur niet meer onder de dakrand door hoeft. Dat betekent dat ik daar dan een dakgoot of zo kan ophangen.

    Ik zit te denken om aan de achterkant een vuurdoorn te planten, maar weet niet of dat kan tegen het hout aan.
    Bovendien moet er dan ruimte worden gemaakt voor de stam en wortels, dus zou er een stuk uit de (rode) tegels moeten zodat de plant er in kan.
    Ik heb al twee vuurdoorns in pot staan.
    Heeft iemand enig idee of dit een serieuze optie zou kunnen zijn of haal ik alleen maar m??r ellende op m'n hals.
    (Gewoon even creatief denken van mij he?)
    Plaatje
  10. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    Heb inmiddels van de plaatselijke schildersvakman wat advies gekregen.
    Ik heb een verfafbrander geprobeerd, maar ga morgen aan de slag met een afbijtmiddel.
    heb inmiddels ook al wat idee?n bedacht om het regenprobleem en de houtrot die daarvan het gevolg is iets structureler op te lossen.
  11. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    wat geweest is is geweest
Terug naar de lijst