Van het gas af

Van het gas af 

Onderwerp van acda

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    Wereldwijd is er nog gas genoeg voor deze eeuw en misschien ook nog wel langer.
    Er worden nog steeds nieuwe gasvelden gevonden.
    Dus om te zeggen dat we van het gas afmoeten vanwege Groningen is nogal simplistisch.
    Belgi? en Duitsland gaan juist steeds meer op gas inzetten, omdat gas relatief schoon is en kernenergie ook in de ban is gedaan.

    Duitsland legt een pijpleiding aan waarmee Russisch gas via de Oostzee naar Duitsland kan.
    Vziw is Nederland mede-financier van die pijpleiding.
    Maar in principe kunnen wij ook gas betrekken uit Qatar.
    Het is die pijpleiding waar Trump zo op tegen is.
    Op zich niet vreemd, want afhankelijk zijn van een land waarmee je (via de NAVO) openlijk ruzie mee zoekt is misschien niet zo slim.

    Het beste argument om van het gas af te gaan is dan ook niet het milieu (wereldwijd is het een druppel op de gloeiende plaat als NL van het gas afgaat). ,maar minder afhankelijk zijn van dubieuze regimes.

    Maar is het allemaal technisch haalbaar?
    Afgezien van de vraag wie dat allemaal gaat financieren, zullen de centrales die de energie leveren voor de warmtenetten en - pompen ws ook op gas gestookt worden, omdat dit niet allemaal ondervangen kan worden door zonne- en windenergie en op kernenergie een taboe rust.
    Volgens sommige deskundigen wordt er dan juist meer in plaats van minder gas verstookt.

    Verder is het de vraag of ons elektriciteitsnet het wel aankan als iedereen op warmtepompen e.d. overgaat en daarbij ook nog de elektrische auto. Men voorziet nu al binnen een paar jaar problemen met het opladen van elektrische auto's. Stroomuitval zal dan meer regel dan uitzondering zijn.

    In de discussie mis ik ook het gezondheidsaspect.
    Overgaan op warmtepompen en -netten vereist dat je je huis potdicht isoleert.
    Elk huis moet minimaal overgaan naar energielabel B, maar bij voorkeur energielabel A.
    Maar een huis dat niet meer normaal kan ventileren, is dat wel gezond?
    Nieuwe potdicht ge?soleerde huizen die nu worden opgeleverd, schijnen ook problemen te hebben met de Wifi-ontvangst, maar dat probleem zal wel verholpen kunnen worden (denk ik).

    Het lijkt me dat dat hele klimaatakkoord erg is ingegeven door wensdenken.
    Niet kijken wat realistisch gesproken haalbaar is, maar doen wat gewenst is (of het nu haalbaar is of niet).
    Enfin, ik verwacht dat de pleuris nog wel gaat uitbreken als mensen beseffen wat het werkelijk inhoudt.


    .
  2. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Yvonne72


    Ik zit even te denken wat dit betekent. De verwarming is op gas. Ik heb nu een huurketel, dus dat wordt mijn volgende keuze ook. Moeten dan ook de verwarmingselementen vervangen worden? Ik kook nu op gas, dus moet ik een ander fornuis. Ik zit hier echt niet op te wachtenSmile


    Voor 2022 moet elke gemeente in Nederland voor elke wijk een transitieplan opgesteld hebben.
    Dan weet je hoe ze voor jou wijk van het gas af willen en op welke termijn.

    Misschien komt er in jou wijk wel een warmtenet, misschien hoef je pas van het gas af in 2040 of later.
    Misschien keert over een paar jaar wel weer het gezond verstand terug in de politiek.

    Voorlopig zou ik niets doen en alles bij het oude laten.
  3. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Dat is wel heel simplistisch; ook gas raakt op, net als olie.
    .


    Ja, maar niet op de korte termijn.

    Waarom zouden de Duitsers anders zoveel investeren in de Nord Stream 2 pijplijn Smile
    Terwijl het land al helemaal is volgeplempt met windmolens.
    Er is gas genoeg, alleen die gasvelden liggen vaak op de verkeerde plaatsen.

    Persoonlijk denk ik dat de oplossing ligt in een mix van de bestaande energiebronnen.
    Dus dan blijft een deel van Nederland gewoon aan het gas en is ook kernenergie geen taboe meer.
  4. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef EmC


    Nederland is slaaf van allerlei buitenlands beleid, veel meer zal het niet zijn toch?


    Dit is juist typisch Nederlands beleid
    Nederland is vziw het enigste land tot nu toe dat van het gas af wil.

    Andere landen gaan juist steeds meer over op gas omdat het relatief schoon is en er wereldwijd nog meer dan voldoende voorraad is.
    In de buitenlandse pers snappen ze ook niet zo goed waarom Nederland per se van het gas af wil.
  5. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    Overigens gaan we niet echt van het gas af.
    Want de centrales die elektriciteit opwekken, moeten ook met gas gestookt worden.
    Dat gaat echt niet lukken met alleen wind- en zonne-energie,
    Volgens sommige deskundigen gaan we door de energietransitie juist meer gas verbruiken i.p.v. minder.
  6. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Nee omdat de gevolgen van de winning te groot zijn, de aardbevingen.


    Dit argument heb je nu al tig keer genoemd, dus dat weten we nu wel.
    Ook Twelve roept steeds hetzelfde.

    Blijkbaar veronderstel jij dat Nederland alleen op Gronings gas kan draaien.
    Waarom is buitenlands gas geen optie volgens jou?
  7. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Loeki
    We moeten niet alleen "van gas af", maar van "fossiel" af.
       ... omdat het eindig is
       ... omdat we er de atmosfeer mee vergiftigen
       ... omdat we er de aarde mee opwarmen
       ... omdat (o.a.) Groningen er onder te lijden heeft

    Dat weten we eigenlijk al sinds de jaren 70.
    Bizar om die vraag nog te stellen.

    De zon schijnt gratis, de wind blaast gratis, de getijden stromen gratis.
    Laten we beter benutten wat we gratis aangeboden krijgen, zonder al die nadelen van fossiel.


    1. Wereldwijd is er meer dan voldoende gas. Nog lang niet eindig, i.i.g. niet deze eeuw.
    2. Gas is relatief schoon, veel schoner dan olie en steenkool
    3. Nederland is verantwoordelijk voor 0,8% van de wereldwijde uitstoot, als we van het gas af gaan kan dat hooguit naar 0,4%. Als Nederland van het gas afgaat, heeft dat dus nagenoeg geen enkele invloed op de opwarming. Zeker omdat de ons omringende landen de komende decennia van plan zijn juist meer gas te verstoken.
    4. De wereld is groter dan Groningen.

    Probleem.met zonne- en windenergie is dat het nog niet opgeslagen kan worden, zodat er vooralsnog een back-up nodig is van centrales gestookt met fossiele brandstoffen. Pas als zonne- en windenergie opgeslagen kan worden, kunnen we stoppen met fossiele brandstoffen, maar zover is het nog niet.
    Daarbij is zonne- en windenergie helemaal niet gratis. Of krijg jij gratis zonnepanelen op je dak Smile

    Bizar dat jij geen oog hebt voor deze tegenargumenten.
  8. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef twelve



    Ik vind dat we als autonoom land toch zoveel mogelijk zelfvoorzienend moeten zijn.

    Gas uit Rusland zou betekenen dat Poetin de gaskraan maar zo dicht kan draaien als hij het weer eens op zijn heupen krijgt.


    Ja, dat is idd een nadeel, maar we zijn ook al decennia afhankelijk van olie uit Saoedi-Arabi?, ook niet zo'n fris land.

    Volgens de mensen die er verstand van hebben (en dat zijn geen politici) is het technisch helemaal niet mogelijk dat we van het gas afkunnen.
    Er is een groot verschil tussen "willen" en "kunnen".
    Dus NL zal, of we het nu wel of niet leuk vind, moeten overgaan op gasimport. Kan overigens ook uit Qatar.
  9. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Wat is dara precies dom aan? An sich vind ik het verstandig beleid om ons onafhankelijk te maken van mensenrechtenschendende staten als Rusland en Qatar.


    - financi?le plaatje: wie gaat het allemaal betalen en willen we dat wel?
    - haalbaarheid: is het wel haalbaar? Wordt het elektriciteitsnet dan niet overbelast? Hoe wordt de stroom in de elektriciteitscentrales opgewekt, als dat toch weer gas is, schiet het niet echt op.
    - Willen we wel in potdicht ge?soleerde huizen wonen met een warmtepomp die veel herrie maakt en veel ruimte inneemt?

    En waarom is het zo erg om van Russisch gas afhankelijk te zijn? Lijkt me i.i.g. een goede reden om geen oorlog te maken met de Russen, dus goed voor de wereldvrede.
  10. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Precies.
    Wat we ook verder verzinnen, stoppen van bevolkingsgroei (anticonceptie etc) is altijd noodzakelijk.


    Nederlandse vrouwen zijn al redelijk gestopt met bevolkingsgroei, het geboortecijfer ligt op 1,7.
    20% van de vrouwen krijgt helemaal geen kinderen.
    Dat is dus per generatie een bevolkingsafname van 20%.
    Maar wereldwijd wil het nog niet zo lukken.

    En erger, het bevolkingsoverschot van de rest van de wereld, m.n. Afrika en MO, wil naar Europa.
    Over een paar generaties is de bevolkingssamenstelling van Nederland totaal veranderd.
    Kennen we ons eigen land niet meer terug.

    Dit even off topic.
    Maar ik ben pessimistisch, de bevolkingsgroei gaat gewoon doorzetten en klimaatmaatregelen (dit nog afgezien van de vraag of het niet menselijke overmoed is om te denken of we het klimaat wel even kunnen regelen) is dweilen met de kraan open.
    De beste jaren liggen niet voor ons, maar achter ons.
  11. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    Het is nu wel erg off-topic.
  12. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef indigo
    Lijkt me dat niet willen bijdragen aan mensenrechtenschendingen en geen afhankelijke positie tov schurkenstaten een rationele overweging is.


    Denk je serieus dat er veel mensen zijn die bereid zijn om ?50k in hun huis te investeren omdat dit goed zou zijn voor de mensenrechten?
Terug naar de lijst