Krijg ik pas pensioen als mijn ex dat wil? 

Onderwerp van OAwereld

BEHEERD DOOR:
bartOAwereldSalome
Terug naar de lijst
  1. jeannetted
    Abonnee

Toon alleen de berichten van jeannetted
    quote:
    Dit schreef Suzette

Ik denk dat je het heel erg van persoon tot persoon moet bekijken wat het meest gunstige is. In sommige gevallen is converteren gunstiger, in andere gevallen verevenen. Ook wanneer iemand besluit om pas 5 jaar na de pensioengerechtigde leeftijd het pensioen in te laten gaan. Ik vermoed dat de meerderheid vervroegd met pensioen wil en niet later. Reken maar uit hoeveel jaren dat scheelt Smile

Mijn advocate wees mij op verevening. Dat had ik geregeld en ik kreeg keurig elk jaar een overzicht van waar ik recht op had bij pensionering en overlijden van mijn ex-echtgenoot.
    Van conversie had ik nog nooit gehoord.
    Je kunt op moment van echtscheiding niet weten hoe jouw keuze later zal uitvallen.
    Ik had dan ook geen idee wanneer mijn ex met pensioen zou gaan (hij is 1 jaar ouder). Ik wilde wel minder gaan werken (BAPO opnemen) en wilde wel een paar jaar voor mijn offici?le pensioendatum met keuzepensioen gaan in het onderwijs omdat het me steeds zwaarder viel in het VMBO. Ik zou dat alleen maar kunnen als hij met pensioen zou gaan om dat verlies aan inkomen te compenseren. Mijn eigen opgebouwde pensioen is door parttime werken (gezamenlijke keuze tijdens huwelijk) niet zo hoog.

"Gelukkig" ging hij jaren eerder met pensioen doordat hij eerder uit het arbeidsproces ging of moest. Op dat moment kreeg ik bericht van het pensioenfonds. Echter mijn ex koos voor een HOOG-LAAG constructie omdat hij en zijn nieuwe partner natuurlijk nog geen AOW hadden. Ik wilde die HOOG-LAAG constructie helemaal niet omdat ik op dat moment nog werkte en dat hoge pensioendeel nog helemaal niet nodig had. Ik heb contact gezocht met mijn ex en met zijn pensioenfonds. Zij hebben er voor gezorgd dat ik niet dezelfde verdeling als hij hoefde te nemen. Toen hoorde ik ook pas dat ik 'conversie' had moeten kiezen om helemaal baas over dat pensioen te zijn.

© Maxvandaag

Lees het hele bericht
  2. jeannetted
    Abonnee

quote:
    Dit schreef eva_eva
    Wat ook prima kan als je beiden werkt is afzien van elkaars pensioen. Geen gedoe meer over weetikhoeveel jaar.

Daar kun je over discussi?ren.
    Mijn ex heeft met beider instemming carri?re gemaakt. Lange werkdagen, veel reizen.
    "Wij" hebben er voor gekozen dat ik parttime zou blijven werken i.v.m. onze drie kinderen.
    Hij heeft er dan ook geen probleem van gemaakt dat de helft van zijn opgebouwde pensioen tijdens ons huwelijk aan mij toekomt.

Er is dan geen sprake van gedoe als je het duidelijk regelt.
    Ik was echter niet van conversie op de hoogte. Ik kan dit hooguit mijn advocate aanrekenen.
  3. jeannetted
    Abonnee

quote:
    Dit schreef Suzette

Als je dat in geld omrekent, dan kun je je afvragen of je wel zo slecht af bent met de verevening Smile

Doordat hij eerder met pensioen ging/moest en ik al een stukje van zijn pensioen kreeg kon ik mijn BAPO opnemen en een jaar eerder met keuzepensioen gaan (op mijn 65 ste + 4 maanden) ipv op 66 en 4 maanden.
    Beide kost geld want ik maak al aardig wat op. Het is het me waard. Realiseer me dat het een luxe is om met keuzepensioen te kunnen gaan en op te souperen en nog genoeg over te houden voor later.
    Het is nu 23 jaar na mijn scheiding. Destijds was ik helemaal niet met pensioen bezig.

Ik zou wel voor conversie gaan nu.
    Ben ook heel blij met de souplesse van het pensioenfonds van mijn ex.
Terug naar de lijst