Het klopt wel dat sommige verzekeraars hun tarieven verlaagd hebben. Voor clienten loont het zich goed en uitgebreid te verzekeren; dat betaalt zich aan de andere kant terug, niet in geld maar wel in mogelijkheid tot inkopen zorg. Zo n dure verzekering is echter niet voor iedereen haalbaar en sommigen zien het verband niet of kunnen dat niet zien, die zien alleen het hogere bedrag dat ze bij een goede verzekeraar betalen en zo wordt zorg toch weer een soort systeem van klassen.
Als onderleverancier van zorg heb je echter ook te maken met de organisatie die gewoon ook iets wil verdienen.
Dit is dan ook de reden dat ik zelf iemand in dienst neem voor zorg thuis en nooit via een instelling/organisatie, want dan betaal ik me blauw en is het budget er zo door heen. Als ik, bijvoorbeeld, voor een zaterdagavond oppas/zorg ga inkopen via een instelling om een avondje uit te gaan kost dat minstens 80 euri per uur maar dat bedrag gaat echt niet in zijn geheel naar diegene die bij mij op de stoep gaat. Ik betaal liever iemand rechtsstreeks een redelijk uurtarief dan een mega-uurtarief waarvan een deel ergens onderweg aan een strijkstok blijft hangen.
Vervelend is dat ze geen concrete informatie geven; dat wekt geen vertrouwen. Je hebt ook gewoon recht op dit soort informatie lijkt me. Ze draaien om de brei heen en daar zou ik ook niet goed van worden.
Is het voor jou mogelijk om rechtstreeks via de client te weten te komen bij welke verzekeraar hij zit ?
Hoe heb je de afspraken met de instelling vast gelegd ? Normaal gesproken heb je daar ook een overeenkomst/contract voor waarin eea is vast gelegd over te leveren zorg, vergoeding en wie waar verantwoordelijk voor is. Dan heb jij gewoon je eigen afspraken met de organisatie en willen ze dat wijzigen zullen ze in gesprek moeten. Zo n instelling heeft als hoofdaannemer nl bepaalde verantwoordelijkheden over de kwaliteit van zorg; zo is dat vastgelegd is in de wet.