Woningruil - do's en don'ts

Woningruil - do's en don'ts 

Onderwerp van Dayenne

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Wie heeft ervaring met woningruil en heb je goede tips voor mij?

    Ondanks dat ik voldoende woonduur en inschrijfduur heb, lijkt het er op dat een woning zoals ik deze wil, lastig gaat worden. Ik heb daarom een woningruil advertentie geplaatst. Daar wordt flink op gereageerd. Ook en vooral met woningen waar ik geen interesse in heb. Mensen bieden zelfs geld toe voor mijn woning!

    Op zich handig om te weten dat mijn huis zo geliefd is.
  2. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    quote:
    Dit schreef Singa
    Waarom (wil je) weg?
    Het klinkt als een prachtig, ideaal huis.
    Met vloerverwarming, toch?Smile

    Het is een prachtig huis. Prachtige locatie. Maar onbetaalbaar voor mij in 2020 als zoon 18 wordt. Ik betaal 120 euro meer dan wat passend is voor mij. Dus zoek ik een appartement met een passende huurprijs (en dan nog moet zoon bijdragen).

    quote:
    Dit schreef kaatje
    Heb je toestemming van woningcorporatie? Dat is het belangrijkste. Geldt ook voor andere partij.

    Jouw woning is vrij duur als ik me niet vergis. Menigeen die nu wellicht op jouw advertentie reageert, komt op basis van passend toewijzen wellicht helemaal niet in aanmerking.

    Begrijp ik het goed dat ik eerst toestemming moet hebben en dan pas mijn huis aanbieden? Ik dacht dat ik eerst een ruil kandidaat moet hebben en dat we dan samen een verzoek indienen?

    In mijn advertentie heb ik aangegeven dat de woning mogelijk vrije sector gaat worden. Ik heb nog wel nagevraagd bij de wbv. Mijn woning was sociaal en moeten ze ook weer sociaal aanbieden. Dit zal dan op de nieuwe max grens zijn (720). Zal ik even aanpassen. Er hebben inderdaad mensen gereageerd die helemaal niet in aanmerking komen.
  3. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    quote:
    Dit schreef Singa
    Ah, ok. Jammer zeg. En dan moet er natuurlijk wel echt iets goeds voorbij komen..

    Ja idd Smile daarom ook op tijd begonnen.
  4. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    Heel bruikbare tips, dank je wel!!
  5. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    Mijn wbv zegt dit over toestemming woningruil.

    Als jij en je ruilpartner besluiten definitief met elkaar te willen ruilen van woning, dan vragen jullie daarvoor allebei toestemming bij je verhuurder.



    Maar ik vind het ook logisch om dit op voorhand aan te vragen.
  6. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    De verhuurder kan het tegen houden als de voor- en eindinspectie niet goed zijn, of de nieuwe huurder niet passend is voor de woning. Zo staat het in de brochure die mijn wbv heeft hierover.
  7. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    Goed, mogelijke ruil woning in zicht. Helaas wordt haar huur wel verlaagd, maar niet naar passend voor mijn inkomen. Ten aanzien van mijn huurprijs doen ze erg moeilijk bij de woningbouw. Ze zeggen niet te weten wat de huur gaat worden en dat ze eerst een ruilverzoek willen. Das best lastig huizenruilen als je op de grens + of - 38000 bruto pj zit. Bij sociale huur aan bovengrens, max inkomen 38000. Maar bij vrije sector huur minimaal 38000.

    De mogelijke ruiler wil nu de boel tav de eigen huur op scherp zetten. Ik heb de woning alleen nog niet gezien, dus heb aangegeven dit misschien eerst te doen. Op basis van plattegrond lijkt het een leuk huis, maar als het balkon is wat ik gezien heb toen ik langs reed, vind ik dat echt te klein (ik heb geen huisnummer).

    Verder geen reacties meer gehad op mijn advertentie. Daarnaast heb ik een inschrijfduur die maakt dat vrijwel elke flat voor mij is. Ik kan me dus permitteren om kieskeurig te zijn.
  8. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    Het gaat denk ik best lastig worden. Mijn ruil partner wil gaan samenwonen in mijn huis. Hun totale inkomen wordt dan meer dan 38000. Inmiddels bemoeide iemand anders bij de wbv zich in de mail en geeft aan dat mijn huur sociaal blijft en dus passend wonen van toepassing is. Nou kan mijn ruiler natuurlijk alleen met mij ruilen als ze voldoende inkomen heeft. Maar hoe lang moet ze dan wachten tot haar partner er bij mag?
  9. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    quote:
    Dit schreef twelve

    Stelt jouw verhuurder geen eisen aan het minimaal aantal personen?Smile
    Het huis naast mij is recentelijk verhuurd een een gezin. De eis was wel dat er minimaal 3 personen er zouden komen wonen.

    Nee, en bij vrije sector helemaal niet.
Terug naar de lijst