essent of nuon

essent of nuon 

Onderwerp van Es_85

BEHEERD DOOR:
leeuwin70

Dit onderwerp is gesloten.
door Blixem34 zelf op 21 juli 2019 om 08:26:58

Terug naar de lijst
  1. Es_85
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Es_85
    Hallo allemaal,

    heb een kleine vraag, wie heeft er ervaring met essent.?
    gisteren kreeg ik iemand aan de deur, die mij aanbood om via hun, het gas en stroom te laten lopen.
    Ik zou dan 130 per maand betalen inplaats 153 wat ik nu do, en dit geld dan voor 5 jaar . En ik zou 450 casback krijgen verdeeld over 3 jaar.

    klinkt natuurlijk erg mooi om waar te zijn, en zit nu te twijfelen om eventueel over te stappen of niet.

  2. Es_85
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Es_85

    quote:
    Dit schreef Inge65
    Ik zou nooit switchen op basis van iemand aan de deur. Via sites als gaslicht.com kun kijken wat voor jou voordelig is.



    dank je wel, ik ga eens kijken ik heb ook gezegd dat ik er eerst rustig over na ging denken, morgen avond bellen ze me.
  3. Es_85
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Es_85

    quote:
    Dit schreef twelve
    Gewoon inderdaad zelf kijken op vergelijkingssites en dan voor 1 jaar vastleggen en dan ieder jaar overstappen.


    ik ben beetje hier onbekend mee, ik zit nu bij nuon al bijna 1.5 jaar. en heb eigenlijk nog geen klachten, vorig jaar betaalde ik 132 en kreeg bijna 200 terug.
    nu is het opgeschroefd naar 153, kijk ik kan het missen en krijg ik volgend jaar weer terug dan heb ik zo iets van waarom over stappen.

    maar ja van 153 na 129 klinkt wel erg mooi in me oren, en dan 450 casback over de 3 jaar is ook wel een lekkertje.

    maar ik ben in deze wegen qua overstappen zo voorzichtig
  4. Es_85
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Es_85

    quote:
    Dit schreef koen
    er bestaat een "overstap" industrie. voor elke overstapper ontvangt de bemiddelaat 100,00.

    of je duurder uit bent of niet, of het lagere maandbedrag gebaseerd is op een optimistisch ingeschat verbruik vertellen ze er niet bij en interessert ze ook niet.

    als je bang bent nu teveel te betalen, weet zeker dat je je baseert op gelijke vebruikscijfers en een vergelijkbaar bedrag aan energieheffing. zodra ze met maandbedragen beginnen te goochelen moet je oppassen.

    pak je laaste jaarafrekening en controleer het bedrag per kWh en per m3 gas. De hoeveelheid wordt bepaald door het soort winter en jouw eigen gedrag.



    dank je wel voor de tip dit kan ik inderdaad wel eens even gaan doen.
  5. Es_85
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Es_85

    quote:
    Dit schreef kaatje


    Ik zou nu geen contract aangaan van 3 jaar. Weet niet hoe dat zit met verhuizen? Kun je er dan vanaf? En inderdaad, aan de deur is zelden voordelig....


    ja daar heb je een goed punt in.
  6. Es_85
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Es_85

    quote:
    Dit schreef Eeva
    Waarom zou je overstappen nu je het al druk genoeg hebt met andere zaken regelen. En zeker plannen hebt om te gaan verhuizen.

    Mijn ervaring met overstappen op basis van 'mooie beloften', zodra je een contract hebt getekend blijkt de 'bemiddelaar' enkel de bemiddelaar of 'garanties voor de toekomst" niet te kunnen geven.
    Sowieso die marktwerking tussen die energie boeren, uiteindelijk betaald iedereen de 'kortingen' of payback beloningen weer uit de verhogingen die zo worden ingezet. Bedenk ook dat dit jaar de energieprijzen hoger zijn en door de belasting en de BTW verhoging erbij fors hoger zullen uitvallen op je jaarrekening. Kan je voorschot nu lager zijn, uiteindelijk zal de jaarrekening echt door jouw moeten worden opgebracht. De voorzichtige conclusies nu zijn dat de kosten van energie en gas tussen de 300 en 350 euro hoger zijn dan in 2018.


    Je hebt hier in voorledig gelijk, maar ik weet niet op wat voor termijn we gaan verhuizen, ivm nu eerst een andere traject start voor me dochter, en als zei hier uit komt horen we hoe snel alles gaat verlopen waar ook de verhuizing bij aan vast zit, en tot Sept. Wil ik proberen zoveel alle beetjes geld wat ik over hou aan de kant te zetten ivm straks de kosten van 't verhuizen heb.


  7. Es_85
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Es_85

    quote:
    Dit schreef Erna
    Om je maandelijks voorschot lager te krijgen, kun je ook overwegen het termijnbedrag bij Nuon naar omlaag bij te stellen. Door even in te loggen en je huidige standen in te voeren, kun je al zien hoe realistisch je termijnbedrag nu is. Mijn ervaring met Nuon is dat zij daarbij aan de hoge kant zitten met hun voorschotten. Ze keren liever uit dan dat ze moeten bijvangen aan het eind van het jaar.


    Zo had ik het vorige afrekeningsjaar bv een termijnbedrag door Nuon gekregen van 80 euro per maand. Dit heb ik direct verlaagd naar het voor mij minimaal mogelijke van 64 euro. Nuon gaf door het jaar heen steeds het advies dat ik met dat maandbedrag moest rekenen op een bijbetaling van rond de 200 à 300 euro. Ik kreeg echter aan het eind van het jaar nog 75 euro terug. Ze zaten er dus fors naast met hun advies. En ook het huidige jaar wilden ze toch weer naar bijna 90 euro dit keer. Dus weer gelijk naar beneden bijgesteld naar nu het minimaal mogelijke van 68 euro in mijn geval. Zij gingen ervan uit dat mijn verbruik hoger zou gaan worden, terwijl dit al jaren stabiel is. Dus grote onzin om hun hogere voorstel te accepteren.

    Kijk dus goed naar je verbruik door de jaren heen. En kijk ook goed naar het verbruik waarop het maandbedrag is berekend. Ligt dat in lijn met elkaar. Is dat realistisch. Vergelijkingssites kun je raadplegen, maar mijn idee is dat ze niet geheel onbevooroordeeld zijn en ze hebben een commerciële insteek. Gebruik vooral je eigen gezonde verstand en vergelijk ook zelf tarieven van de verschillende aanbieders.

    Nog een vraag: in welke maand ontvang je altijd je jaarafrekening? En op welke termijn is verhuizen realistisch en haalbaar wat aanbod woning betreft en nav traject dochter?


    me dochter gaat nu tot 31 augustus elders heen, en we hopen binnen deze tijd meer te horen wanneer we kunnen starten bij het traject voor het gehele gezin, dan horen we ook hoe lang dit gaat duren. je zit helaas ook met wachtlijsten. Verhuizen zal pas eind/ begin volgend jaar worden. De eind rekening krijg ik altijd rond maart.
  8. Es_85
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Es_85

    quote:
    Dit schreef Dayenne
    Nooit overstappen via de deur. Ik zou op basis van je verbruik meerdere vergelijkingssites invullen (gaslicht, pricewise, independer om maar wat te noemen). Vervolgens het jaar bedrag zonder korting met elkaar vergelijken. De korting wordt nl niet maandelijks verrekend, maar aan het eind van het eerste verbruiksjaar, in de regel. Hier maak je je eigen top drie van. En niet langer dan een jaar vastleggen.


    dingen aan nemen bij de deur doei ik nooit, ik luister rustig. maak een afspraak dat ze terug kunnen bellen, en dan ga ik ondertussen info opdoen.
  9. Es_85
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Es_85

    quote:
    Dit schreef Erna

    Oké dus voor maart verhuizen zit er hoogstwaarschijnlijk niet snel in. Dat betekent dat de dure maanden qua verbruik van gas ook nog binnen het huidige contract/jaarafrekening van de huidige woning gaan vallen. Dan eventueel het maandbedrag naar beneden bijstellen, maar niet te laag, zodat je ook de dure maanden die nog moeten komen meeneemt en je niet in maart wordt geconfronteerd met een hoge bijbetaling.

    Of nu toch overstappen en voor hooguit een jaar vastleggen. Immers kan een andere woning qua verbruik wel veel gunstiger of ongunstiger liggen. Afhankelijk van energielabel, isolatie e.d.
    Dan ben je wellicht beter gebaat bij weer een andere leverancier en het zou dan zonde zijn dat je nog een paar jaar vastzit aan een nu afgesloten contract passend bij je huidige woning, maar eigenlijk niet goed passend bij de nieuwe woning.

    Als je nu overstapt krijg je waarschijnlijk veel geld terug. Dit omdat je voorschot is berekend over het verbruik voor een heel jaar inclusief de dure maanden (okt t/m maart). Die dure maanden heb je dan niet gebruikt als je nu zou overstappen en voor de maanden vanaf maart tot nu is het voorschot veel te hoog. Dit is immers ook bedoeld om een deel van de dure maanden op te vangen.

    Echter in een nieuw contract voor de huidige woning zitten wel al die dure maanden. En als je dan in bv mei verhuist is de verhouding, meer dure maanden dan goedkope maanden qua verbruik en moet je je afvragen of het maandbedrag dat is voorgesteld dit wel voldoende afdekt. Zorg dus dat je dan niet voor verrassingen komt te staan. Immers bij een verhuizing wordt het bestaande contract afgesloten met een eindafrekening en start je in de nieuwe woning weer van 0.
    Sluit je nu over en blijf je sowieso nog een heel jaar in je huidige woning dan is bovenstaand effect niet van toepassing.

    Ik kijk zelf niet alleen naar tarief per eenheid elektra en gas, maar ook naar de vaste tarieven die je moet betalen. Vervolgens reken ik dan altijd globaal uit wat ik kwijt ben tegen mijn gemiddeld verbruik bij verschillende leveranciers. Variabele en vaste tarieven kunnen nl erg verschillend zijn bij de verschillende aanbieders.

    Succes met je verdere afwegingen.


    dank je wel voor deze super tip
Terug naar de lijst