Kooptips tweedehands elektische fiets

Kooptips tweedehands elektische fiets 

Onderwerp van Tuwa

BEHEERD DOOR:
leeuwin70

Dit onderwerp is gesloten.
door Tuwa zelf op 22 augustus 2019 om 17:44:25

Terug naar de lijst
  1. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa
    Ik overweeg al lang om een elektrische fiets te kopen.
    De laatste tijd wordt de drang om dat ook echt te doen steeds sterker.

    Ik wil méér en vaker en verder fietsen dan mijn lijf en energie nu toelaat op m'n 'analoge' degelijke Batavus Weekend en wat het weer betreft.

    Ik heb wel wat ervaring met elektrische fietsen op de Wadden, maar te weinig om echt te weten wat ik prettig vind en nodig heb.

    Ik fiets nu in de weekends (bij geschikte weersomstandigheden) rondjes van zo'n 30-40 kilometer, soms iets meer. Vaak de fiets op de fietsendrager en dan naar een omgeving die ik wil verkennen.

    Ik stel me voor dat ik met een elektrische fiets sowieso verder kan/ga/wil fietsen, maar dat ik ook minder afhankelijk ben van het weer, van heuvels, van tegenwind, e.d.
    Soms staat er windkracht 5 of 6 (of meer) en dan voel ik de drang om m'n haren in de war te laten waaien, maar heb ik geen zin tegen de wind in te beulen.

    Ik heb best wat geld over voor een goede elektrische fiets, maar overweeg eerst iets tweedehands te kopen voor rond de duizend euro om puur te ervaren.
    Een fiets die wel voldoet aan een aantal minimale eisen die ik stel, maar waar ik gaandeweg mee ervaar welke dingen ik belangrijk vind of juist niet.

    Het probleem met tweedehands elektrische fietsen is volgens mij de staat van de accu, en misschien nog wel méér. Er zijn natuurlijk ook nog ieder jaar belangrijke innovaties.

    Is het slim om eerst een jaartje een goede tweedehands uit te proberen om beter te kunnen kiezen wat ik wil als ik echt 2.000-2.500 euro uitgeef voor een nieuwe?
    En waar moet ik volgens jullie dan specifiek op letten bij de de aankoop van die tweedehands?
    Wat zijn valkuilen?
    Wat zijn redelijke garantievoorwaarden?

    Bedankt.
  2. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef Geanna
    Ik zou kijken bij een fietsenwinkel voor een ingeruilde fiets.


    Maar, eenmaal een elektrische en je wilt nooit meer anders.
    Dus wat dat betreft kan je ook gelijk voor 1 gaan, een nieuwe, waar je al je eisen bij in kan vullen.
    (mijn ervaring)


    Accu is idd een dingetje.
    Een nieuwe accu is duur!


    Elke fiets heeft zo z'n voor- en nadelen, het gaat er om wat het zwaarste weegt.
    Ik weet nog niet goed welke pluspunten ik sowieso wil hebben en welke minpunten voor mij niet cruciaal zijn.
  3. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef Geanna
    Bij een fietsenwinkel kan je verschillende fietsen uit proberen.

    Zo voel je het verschil.
    De verkoper kan je adviseren.

    Nav deze info kan je een keuze maken



    joh
  4. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef Dianaa
    Geen high speed hoor
    Die dingen zijn levensgevaarlijk
    En je moet er een helm bij dragen, krijg je lelijk haar van



    bedankt, ik wil ook absoluut geen high-speed
    En zeker geen helm SmileSmile
  5. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef kaatje
    Ik lees even mee.

    Tijdje terug stond er een test van E-bikes in de kampioen. Volgens mij kwamen degenen met een Bosch accu er het beste uit, maar weet niet meer op welke punten.

    Zelf ga ik waarschijnlijk voor een middenmotor. Schijnt het natuurlijkste te fietsen.




    Ik heb ook de meeste testgegevens (ben lid van de Consumentenbond en ANWB).
    Maar het zijn ook wel vaak de duurste en nieuwste types die de test winnen.
    Logisch, het is een relatief nieuw product met een enorm hoge winstmarge.

    Daarom wil ik eerst even wat uitproberen.

  6. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    Ik lees al veel nuttige tips, dankjewel.
  7. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    Heb nu twee tweedehands fietsen op het oog.

    De Qwic Trend T-MN7.2 HS11 en de Batavus Milano E-Go 400 Wh (herenuitvoering)
    De Qwic is iets duurder dan de Batavus, maar heeft ook sterkere motor. Tegelijk is de Qwic ook meer voor 'luie' fietsers, terwijl ik het fietsen juist ook gebruik om fit te blijven.
    Bij allebei een jaar garantie op motor en accu.

    Ik ga er nog even over nadenken, misschien morgen al de knoop doorhakken.
  8. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    Batavus is gekocht, inclusief nieuw zadel (oude was doorgezakt) en fietstassen en garantie.
    Morgenmiddag kan ik 'm halen.

    Bedankt allemaal.
Terug naar de lijst