Messen(set)

Messen(set) 

Onderwerp van Rene_63

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Rene_63
    Al doende leert men

    Toon alleen de berichten van Rene_63
    Ik ben toe aan een set nieuwe keukenmessen, in het verleden een set loeischerpe messen van Tefal gehad met een Titanium legering, daarna al 2 messensets versleten waarvan 1 set van de Makro.
    Ik zit momenteel naar keukenmessen van Sabatier te kijken maar die zijn best nog wel aan de prijs, hebben jullie andere tips wat messen betreft?
  2. Rene_63
    Al doende leert men

    Toon alleen de berichten van Rene_63

    Plus hebben we hier niet en de Jumbo kom ik te weinig.
    Ik ga eens kijken naar de merken die jullie noemen Smile
  3. Rene_63
    Al doende leert men

    Toon alleen de berichten van Rene_63

    quote:
    Dit schreef saskiamaria
    Wij hebben de messen van Global (Japans). Niet goedkoop, wel heel goed.


    Heb even gekeken inderdaad niet goedkoop maar ik weet dat goede messen niet goedkoop zijn.
  4. Rene_63
    Al doende leert men

    Toon alleen de berichten van Rene_63

    quote:
    Dit schreef scar
    Ik kan je een rondje kookpunt alhier aanbevelen... dan kan je echt goed kiezen. Zij hebben alles in veelvoud.


    Zit alleen in Rotterdam zag ik en de laatste keer dat ik daar geweest ben is lang geleden.
  5. Rene_63
    Al doende leert men

    Toon alleen de berichten van Rene_63

    quote:
    Dit schreef Erik010
    Koop meteen pleisters. Op een of andere manier snij je altijd in je vingers na het slijpen of kopen of in een ander huis Smile.


    Gelukkig heb ik daar niet zo snel last van dat ik in mijn vingers snijd maar heb het genoeg gezien mensen die zich sneden aan een mes en daar zelfs bij flauw vielen omdat ze niet tegen bloed konden Smile
  6. Rene_63
    Al doende leert men

    Toon alleen de berichten van Rene_63

    quote:
    Dit schreef scar

    Wat weerhoud je.

    Eerste zaterdag van de maand is op het noordplein de oogstmarkt. Het kookpunt ligt aan het noordplein. Leuk uitje hoor.

    Dan je voor de tip Smile

    quote:
    Dit schreef jellehl


    psies... en je ken altijd een bakkie pleur kome halen..

    Altijd lekker Smile
  7. Rene_63
    Al doende leert men

    Toon alleen de berichten van Rene_63

    quote:
    Dit schreef EmC


    Ik vandaag ook weer een kookpoging gedaan.
    Meteen klein topje van duim af bij de eerste paprika die ik sneed.
    Bloedde als een malle.
    Koken moet je gewoon niet willen.
    Unox, Iglo en Appie kunnen dat ook gewoon veel beter want daar zitten nooit topjes in het eten.
    Wil je mijn messen adopteren Rene?

    Je moet ze ook niet te hard behandelen en ze ter adoptie aanbieden dat kan je ze toch niet aan doen Smile
  8. Rene_63
    Al doende leert men

    Toon alleen de berichten van Rene_63

    quote:
    Dit schreef majan
    Vakantieveilingen even kijken bij producten


    Heb ik ook gekeken maar ik wil juist niet van die hele goedkope messen, mijn laatste messenblok wat ik nu nog heb ziet er mooi uit is van Sola niet echt onbekend maar kwalitatief valt het zwaar tegen vandaar dat ik nu naar messen zoek uit een iets duurdere klasse.
  9. Rene_63
    Al doende leert men

    Toon alleen de berichten van Rene_63

    quote:
    Dit schreef jellehl
    Misschien een tip... ga niet voor een set... die combinatie heb je zelden nodig..


    koop voor de klussen die je echt vaak doet de topmessen los.. en neem voor het minder gangbare werk gewoon goed is goed genoeg..


    Goeie tip inderdaad het gaat mij ook vooral om een koksmes, broodmes o.a. is niet zo belangrijk heb ik er nog één van liggen die nog goed scherp is.
  10. Rene_63
    Al doende leert men

    Toon alleen de berichten van Rene_63

    quote:
    Dit schreef cootje

    En dan een magneetstrip aan de muur schroeven om ze aan te "plakken".
    In een la is niet goed voor het mes.


    Goeie tip was ik al van op de hoogte op mijn werk hangen ze ook aan magneetstrippen.
  11. Rene_63
    Al doende leert men

    Toon alleen de berichten van Rene_63

    quote:
    Dit schreef foetske
    Ik heb zelf een aantal jaren in de ontwikkeling van messen gezeten.
    Als we het over messen hebben, ongelegeerd 0,4-0,8 % koolstofstaal is het meest slijtvaste,wordt nauwelijks bot maar breekt als t valt. 0,2 % koolstof gaat al stukken beter qua vallen overleven: dit zijn de roestende schilmesjes en zakmessen.
    Wil je echter roestvaststaal,minder slijtvast maar if you prefer shine above sharpness dan:

    Sabatier, wat je noemt, is een verzamelnaam, net zoals Laguiole en bijvoorbeeld Solingen (ook plaatsnaam)

    Voor koksmessen zijn er feitelijk drie topmerken: Kai, Victorinox en DiamantSabatier.

    Kai is Japans, licht en sterk. Dat lichte moet je aanstaan. Vaak zijn lichte messen het meest vermoeiend, al klinkt dat raar. Maar een zwaar mes bewaart de bewegingsenergie wanneer je neweegt vóórdat je snijdt.
    Kai is scherp maar wat minder slijtvast.

    Victorinox, idd van Karl Elsener, uit Zwitserkland die ook de zakmessen maakt.Sterk, qua zwaarte een middenklasser, slijtvastheid top. Stabiel, fijn mes.

    Diamant Sabatier. Anders dan de naam doet vermoeden, Nederlandse herkomst. (>>LINK<<

    Zwaar, stabiel mes. Uitgebalanceerd. Op het punt precies tussen heft en lemmet is het mes in balans.
    Qua hardheid,, slijtage en levensduur het maximaal haalbare. Snijd erg makkelijk, erg stabiel. Veel geld maar gezien levensduur, niet duur

    Andere messen merken zijn zeker niet sleciht, zal ik nooit beweren. Maar bot worden is maar één puntje van de velen. Wil je flinterdun snijden, kun je met een licht mes minder bereiken. Diamant Sabatier is het meest uitgebalanceerde mes verkrijgbaar en dat voor een redelijke prijs.

    O ja, neem geen messenblok als je veel kookt: bacterienest, zeker als dit blok geen beukenhout is. Beuken bevat een stof wat blijvend bacteriën weert. Een goed, geplastificeerde magneet (geen ikea) aan de muur is schoner en handiger. Geplastificeerd want roestvaststaal (roestvrijstaal bestaat écht niet) is erg krasgevpelig.


    Diamant Sabatier daar was ik naar aan het kijken best prijzig maar alle waar naar zijn geld natuurlijk.

    Dat van dat messenblok wist ik en dat van de magneetstrip ook, ik ben geen ook maar in mijn werk worden ook veel messen gebruikt.
Terug naar de lijst