Zonnepanelen

Zonnepanelen  

Onderwerp van _Debbie_

BEHEERD DOOR:
leeuwin70

Dit onderwerp is gesloten.
door Gewoon_Debb zelf op 28 september 2019 om 22:39:36

Terug naar de lijst
  1. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Frank-en-kids


    Je eigen elektra opslaan is toch verboden?


    Nee, is niet verboden, maar niet rendabel, omdat je met de huidige accu's maar hooguit voor een paar dagen kunt opslaan.
    Het is niet zo dat je met de overtollige zonne-uren een wintervoorraad kunt aanleggen.
    Dat is nog toekomstmuziek.
  2. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef indigo


    Een Tesla batterij kan zo'n 13 kWh opslaan. Daar red je het niet mee nee. Maar zou je een wintervoorraad elektrische energie in huis willen hebben? Los van je eigen veiligheid, brandverzekering zal onbetaalbaar worden lijkt me, je huis is met één zo'n batterij al slecht blusbaar.

    Ik denk niet dat dat de toekomst is.


    Als dat niet de toekomst is, hebben we een probleem.
    Want zonne-energie legt het (nog) af tegen andere energiebronnen, omdat je het niet kunt opslaan.
    Als daar geen oplossing voor komt gaat zonne-energie het niet worden, lijkt me.

    Wellicht in de toekomst via waterstof (weet niet of dat kan).
  3. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Gewoon_Debb


    PSmile

    Daar ga ik ook voor. Opbrengst is iets meer dan gebruik.
    Kan wel elektrisch gaan koken.
    Hoe minder gas hoe liever.


    Probleem is dat opbrengst en gebruik niet parallel lopen.
    Van de opbrengst kun je misschien maar 20% zelf verbruiken en de rest lever je terug aan het net.
    Dat is niet erg (en zelfs voordelig), zolang de salderingsregeling van toepassing is.
    Maar die verdwijnt dus na 2023 en het is onduidelijk wat ervoor terugkomt.
    Regering heeft toegezegd dat nieuwe regeling niet ongunstiger is dan de huidige, maar dat moeten we dus afwachten.
    Dat is dan ook meteen het grootste risico (los van snelle slijtage en eventueel onderhoud), het is geen risicoloze investering.

    Terugverdientijd ligt rond de 9 jaar, als je er ook rekening mee houdt dat de omvormers na 10-12 jaar vervangen moeten worden en de opbrengst van de panelen elk jaar met ca. 2,3% afneemt (verkopers vertellen dit vaak niet).
    28 sep '19 - 14:40:30 / 28 sep '19 - 15:10:54
Terug naar de lijst