quote:Dit schreef Suzette Probleem nummer 1:
Vanmiddag een nieuwe ID aan proberen te vragen.
Wat blijkt is dat de gemeente de Basisregistratie Personen moet aanpassen, maar dat kunnen ze pas doen als de geboorteakte is gewijzigd. Gemeente wist niet hoe dat proces in zijn gang gaat, degene die daar over gaat was niet aanwezig. Waarschijnlijk moeten we bij de geboortegemeente zijn en zelf de boel actief opstarten. Die gemeente gebeld (wij wonen 180km verderop), ook daar was degene die erover gaat niet aanwezig. Ik word morgen terug gebeld.
Weet iemand hier hoe dat in zijn gang gaat?
Ik kan me niet herinneren dat wij bij de geboortegemeente iets hebben moeten doen....Of dat ben ik al weer vergeten Geboorteakte is echt niet gewijzigd. Hij is immers geboren met als achternaam X. Vervolgens is die naam16 jaar later gewijzigd in Z.
Wij zijn met het besluit naar de gemeente hier gegaan. Zij hebben volgens mij de rest geregeld. Binnen 2 weken hadden we nieuwe id.
quote:Dit schreef Suzette Vanaf vandaag is het officieel, mijn zoon heeft een nieuwe achternaam (de mijne). Een langgekoesterde wens van hem eindelijk in vervulling gegaan.
Maar goed, met een koninklijk besluit ben je er nog niet, er moet best een hoop geregeld worden en het blijkt minder simpel dan gedacht. Best raar, Justis (die over de naamswijziging gaat) informeert niet hoe de procedure verder gaat na zo'n besluit.
Daarom hier de vraag voor tips en wellicht meteen ook handig voor anderen die er mee bezig zijn of gaan. Wat duidelijk is, is dat voor alles de nieuwe ID nodig is dus dat moet als eerste.
Wat te regelen (volgens mij):
- Gemeente: nieuwe ID aanvragen
- Banken: naam doorvoeren, nieuwe passen aanvragen
- Zorgverzekering: naam doorvoeren, nieuwe pas
- School: naam doorvoeren en mentor informeren
- Oude school: nieuw diploma aanvragen
- DUO: naamswijziging doorgeven
- Huisarts: naamswijziging doorgeven
- Apotheek: naamswijziging doorgeven
- Nieuwe OV-kaart met juiste naam aanvragen
Dank je! Net iemand van de geboortegemeente gesproken en die vertelde zo'n beetje hetzelfde als jij. De geboortegemeente krijgt het Koninklijk besluit binnen, zij maken een aanvulling op de geboorteakte en sturen het door naar de woongemeente die vervolgens de aanpassing in het BRP doet. Zodra die wijziging erdoor is, dan kan zoon een nieuwe ID aanvragen.
Ik ben blij dat het toch min of meer automatisch gebeurt, we moeten dus gewoon wachten op de administratieve afhandeling. Ik hoop dat dat vlot gaat, dan kunnen we de rest ook laten aanpassen.
Ik ben ook een beetje blij, want begon al ernstig aan mijn geheugen te twijfelen, aangezien ik me niets kon herinneren van een geboorteakte die ik moest laten aanpassen
Wat gaat automatisch:
- DUO
- Zorgverzekering
- School (via DUO)
- Ziekenhuis (via zorgverzekeraar, wel bij volgende afspraak kijken of het al aangepast is)
- Huisarts (idem als ziekenhuis)
- Tandarts (idem als ziekenhuis)
- Apotheek (idem als ziekenhuis)
To do lijstje als de nieuwe ID er is:
- Bankrekeningen
- Verzekeringen anders dan zorgverzekering
- OV-kaart
- Werkgever
- Sportschool
- Testament (nog navragen of dat nodig is)
Ik krijg blijkbaar ook nog een aangepast officieel document waarin staat dat mijn zoon nu anders heet. Ik ben benieuwd wat dat nou weer voor document is.
Bijzonder hoe opa's een nog belangrijkere rol krijgen als de biologische vader niet meer in beeld is. Jammer dat hij hem het niet meer kan vertellen
We hadden eerst een brief van justitie waarin stond dat de naamswijziging goedgekeurd was en ontvingen vrij snel daarna een soort van document 'getekend' door onze koning.