verlenging en uitbreiding huidig contract

verlenging en uitbreiding huidig contract 

Onderwerp van Eeva

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Eeva zelf op 22 februari 2020 om 20:31:02

Terug naar de lijst
  1. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    De uitbreidingen staan in het systeem? Netjes is als je daar een brief over ontvangt.
    Tegelijkertijd gelden ook zonder de schriftelijke bevestigingen de regels vd WAB. Zolang begin- en einddatum van de uitbreidingen traceerbaar zijn (systeem en loonstroken) zit je echt safe
    En ja, uitbreidingen kunnen afwijkende data hebben tov contractrn maar de einddatum vh contract niet overschrijden
  2. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    quote:
    Dit schreef Eeva
    Ik heb het gisteren uitgeprint vanuit mijn portaal... dan heb ik het zelf in mijn dossier.

    Ik geloof best dat het allemaal zal kloppen vanuit de werkgeverskant..maar ervaring leert dat ik graag alles wel zuiver op papier wil hebben.
    En weet dus niet hoe het nu juridisch zit met al die wijzigingen en verleningen. Tellen deze als contractvorm bijvoorbeeld in de WAB of val ik nog onder de oude WWZ regels.


    Ze tellen niet als apart contract

    Er is een verschil tussen contracten en omvang van de arbeidsduur en tegelijkertijd volgen ze dezelfde kaders. Binnen een contract kun je uitbreiden in afwijkende termijnen

    Maar voor uitbreidingen geldt weer wel dat ze de wettelijke termijnen niet kunnen overschrijden, ook de extra uren worden structureel na verloop van tijd

    Wat ik lees gaat alles bij jou na 2020 wijzigen en schuiven en daarvoor geldt dan de WAB
  3. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    quote:
    Dit schreef Eeva
    Dank je Ank.

    Ik heb mijn eerste jaar contract in 2019 gekregen. Die is nu 'verlengd"? Er staat op het jaarcontract van 2019 wel een einddatum in 2020.

    Gaat dan de WAB nu tellen in 2020? Omdat nu de wijzigingen en verlenging is wordt gezet? Dan zou kunnen gelden dat ik voor 4 jaren in tijdelijke contracten kan zitten op deze wijze?
    Met een start in 2019.

    Of val ik nog onder de WWZ regels vanwege de start in 2019? Er is een wijziging in het contract uit 2019 van urenuitbreiding.



    misschien is het ook goed het voor te leggen bij de rechtsbijstand..


    Je mag in totaal 3 contracten met een totale duur van 3 jaar aldus de WAB
    Je startte in 2019 met je eerste contract. Dat is de eerste in de serie.
    Daarop mogen nog 2 contracten volgen
    Einddatum tijdelijk ligt uiterlijk 2022

    Uitbreidingen mogen daar doorheen fietsen maar iedere uitbreiding mag ook maar 2x verlengd worden met een totake duur van 3 jaar

    En een uitbreiding kan nooit langer duren dan de einddatum vh contract waarbinnen de uitbreiding loopt


  4. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    quote:
    Dit schreef Eeva



    In juni zou het zijn 3e contract gaan worden...maar is nu al gezegd, overeengekomen, onder de noemer van het kan niet anders.. (en ook tegen mij op mijn vraag vast contract wens)


    Je werkgever is dit niet verplicht
    Is rekenfoutje geweest dan
  5. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    quote:
    Dit schreef Eeva



    Zou kunnen, dat wil ik dus ook helder hebben.
    Niet voor mijn jonge mannelijke collega maar voor mijzelf. Mijn collega's geven aan dat ik nooit een vast contract ga krijgen omdat is ingezet op verjonging. Eerdere ( oudere) tijdelijke collega's dit ook was overkomen.

    Ik ben overigens in de plaats gekomen van een werker met een vast contract, die vertrok, mijn urenuitbreiding komen uit een vast contract van iemand die volgende maand na 30 jaar werken in deze organisatie met pensioen gaat.


    Dat is echt zo

    Ze kunnen jou na dit 2e contract dat eindigt in 2021 met nog ern jaar verlengen
    Er is geen overgangsrecht qua keten


    —-
    Ketenregeling per 1 januari 2020
    Door de invoering van de WAB komt de ketenregeling met ingang van 1 januari 2020 als volgt uit te zien. Een keten van tijdelijke arbeidsovereenkomst gaat van rechtswege over in een vast contract indien sprake is van meer dan 3 opvolgende tijdelijke arbeidsovereenkomsten of indien de termijn van 3 jaar wordt overschreden. Ook de nieuwe ketenregeling wordt onderbroken indien sprake is van een tussenpoos van (minimaal) 6 maanden, daarna begint de keten van (tijdelijke) arbeidsovereenkomsten opnieuw te tellen.
    Deze ketenregeling wordt in de praktijk ook wel aangeduid als ‘3x3x6’, 3 tijdelijke arbeidsovereenkomsten gedurende een maximale termijn van 3 jaar en een onderbreking bij een tussenpoos van 6 maanden (zoals het ook voor de invoering van de WWZ was). Let op dat bij cao in beperkte mate kan worden afgeweken van de ketenregeling.
    Geen overgangsrecht
    De WAB voorziet niet in overgangsrecht m.b.t. de nieuwe ketenregeling. Dit betekent dat de nieuwe ketenregeling onmiddellijke werking heeft per 1 januari 2020. Deze onmiddellijke werking van de ketenbepaling houdt in dat bij een arbeidsovereenkomst, die eindigt op of na 1 januari 2020 een ketenbepaling van drie jaar van toepassing is. Ook indien de arbeidsovereenkomst is aangegaan vóór 1 januari 2020. Dit is uiteraard anders indien onder het huidige recht bij cao in het voordeel van de werknemer is afgeweken van de ketenbepaling. In dat geval zijn de cao-bepalingen die ten voordele van de werknemer zijn overeengekomen leidend.
    Ter verduidelijking van de nieuwe ketenregeling per 1 januari 2020 heeft de wetgever in de ‘memorie van toelichting’ op de WAB een drietal voorbeelden gegeven. Deze zal ik onderstaand invoegen om de nieuwe ketenregeling concreter en toepasbaarder te maken. Let op dat bij deze voorbeelden is uitgegaan van de nieuwe hoofdregel (3x3x6) en daarbij geen rekening is gehouden met eventuele afwijkingsmogelijkheden (zoals in een cao).
    Voorbeeld 1: De eerste arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (van 6 maanden) is aangegaan van 1 april 2018 tot 1 oktober 2018. Hierop volgt een tweede arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (voor een periode van 12 maanden) van 1 oktober 2018 tot 1 oktober 2019 en een derde arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (van 12 maanden) van 1 oktober 2019 tot 1 oktober 2020. In dit geval ontstaat, als gevolg van de inwerkingtreding van de voorgestelde wijziging, nog geen arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
    Voorbeeld 2: Er is een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (van 1 jaar) aangegaan van 1 oktober 2018 tot 1 oktober 2019. Er is een tweede arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (van 1,5 jaar) aangegaan van 1 oktober 2019 tot 1 april 2021. Na inwerkingtreding van dit wetsvoorstel blijft de tweede arbeidsovereenkomst een overeenkomst voor bepaalde tijd en gaat deze niet over in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Immers, de duur van de opvolgende contracten overschrijft weliswaar een periode van twee jaar, maar het moment waarop de periode van 2 jaar wordt gepasseerd ligt ná de inwerkingtreding van de wijziging.
  6. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    quote:
    Dit schreef Eeva




    Ik heb een contract van 24 uren die nu per 1 februari is uitgebreid met 4 uren en per 17 februari met nog eens 4 uren. Per 4 maart wordt mijn jaarcontract verlengd met nog een jaar voor 24 uren en tot eind 2020 met 8 uren totaal 32 uren. Daarna gaat het weer terug (mits er niets wijzigt) naar 24 uren en eindigt op 3 maart 2021..


    Dus heb je op 3 maart 2021 2 contracten gehad
    Wanneer startte je?

    En op 1 januari 2 keer uitbreidinh van in totaal 8 uur

    Je zou op 1 januari 2021 nog 1x uitbreiding kunnen krijgen
    En per 3 maart 2021 nog 1x verlenging
  7. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Wat nog wel boeiend is om uit te zoeken is hoe het zit in het geval je nog wel een verlenging krijgt volgend jaar maar geen uitbreiding. Ik weet niet of je recht hebt op transitievergoeding op die uitbreiding
Terug naar de lijst