Peer enten

Peer enten 

Onderwerp van PeterLokker

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. PeterLokker
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van PeterLokker
    Hallo allemaal,

    In mijn tuin staat een perenboom van zo'n 70 jaar oud 'dood te gaan' en die zou ik graag nog willen enten want hij had emotionele waarde voor mijn pas overleden vrouw Hettie. Hij staat namelijk in de tuin van haar ouderlijk huis waar wij de afgelopen 25 jaar wonen. Vanaf 10 jaar geleden heeft zij er een paar keer een deskundige bij gehaald die elke keer flink gesnoeid heeft maar dat heeft geen effect gehad, nog steeds sterven er stukken boom af en de boom geeft nog amper peren.

    De naam heb ik nog in haar papieren gevonden: Conseiller de la Cour

    Wie heeft er verstand van en kan mij vertellen hoe ik dat aanpak? In welk seizoen doe je zoiets? Op welke donor (heet dat zo?) enten? enz.

    Ook een foto om het beter duidelijk te maken.
    Plaatje
  2. PeterLokker
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van PeterLokker

    Dank voor jullie reacties, ik ga ermee aan de slag!
  3. PeterLokker
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van PeterLokker

    Bedankt Rose_s, goeie tips en fijn om een naam en adres te hebben van een deskundige.

    De boom is inderdaad ruim over zijn houdbaarheidsdatum. Eerder heb ik gehoord dat 50 jaar zo'n beetje de max is voor deze soort dus hij zit al 20 jaar in 'overtime'.

    Hoog- en laagstam, waarom niet? Alleen is mijn stads-postzegeltuintje beter geschikt voor laagstam maat weggeven van de hoogstammen, als de enten lukken, kan altijd :-)

    De boom heeft bestuiving nodig. Dat merkten we aan jaren dat de bloesem er eerder was dan de bijen. Dan was er amper opbrengst. Kun je misschien uitleggen waardoor het komt dat het 10 jaar duurt voordat er fruit komt?
  4. PeterLokker
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van PeterLokker

    Dank je nogmaals, Rose_s. Die pagina had ik eerder gezien. Je vertelt welke 'de bestuivers' zijn. Ik heb geen idee wat daarmee bedoeld wordt. Moeten die oplanten in de buurt staan van mijn peer om die t ekunnen bestuiven? Of wat....?
  5. PeterLokker
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van PeterLokker

    Prima uitleg Rose_s, ik snap 'm!

    Mijn tuintje leent zich eigenlijk alleen voor laagstam want geen muur te bekennen, alleen een paar schutting en de achterkant van mijn huis wat niet geschikt is.

    Als ik je zo lees dan mogen we tevreden zijn met 65 jaar opbrengst van de boom.

    Wordt vervolgd en nogmaals: dank je wel!

    quote:
    Dit schreef Rose_s
    Ze kunnen echt wel 70 jaar worden, 50 vind ik wat kort. Je hebt nu een Hoogstam, maar in een kleine tuin is dat idd wat groot. Er bestaat ook nog een half stam, een tussenmaat maar daar weet ik niet veel van.

    Over het algemeen genomen kun je van een laagstam na een jaar of drie al oogsten, de optimale oogst is ongeveer tot een jaar of 12 met een jaar of 20 is de boom echt op.

    Een hoogstam kan zo een 30- 50 jaar fruit leveren, maar heeft de eerste jaren nodig om te groeien, op groeikwaliteit wordt de onderstam uitgezocht. Wanneer er een paar stuks fruit aanzitten is dat niet zo een probleem. Voor de boom is het beter niet te veel te dragen en in het begin zit er ook weinig bloesem in.

    Een peer kun je ook tegen een muur leiden, of dat met dit ras ook kan weet ik niet zeker. Maar dan neemt hij minder ruimte in.

    Dit zijn algemeenheden, specifieke raseigenschappen weet ik zo niet.

  6. PeterLokker
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van PeterLokker

    Er is een vervolg op het enten van onze perenboom!

    Mijn vriend Gerard heeft via een bevriende tuinier in Boskoop uit kunnen vinden dat ene Josje Regout zich inzet voor het veilig stellen van oude fruitrassen en omdat mijn boom een oud fruitras is ben ik aan het goede adres.
    Ook geeft zij snoei- en entcursussen en ent zij op verzoek, precies wat ik nodig heb.

    De periode om te enten is februari-maart, dus helaas wordt dat wachten tot volgend jaar.
    Ik moet dan 1-jarige takken aanleveren om te enten waarbij ik als onderstam kan kiezen uit laag- of hoogstam.

    Er is nog een periode waarin je kunt enten (dan wordt het een zgn 'oog-ent') en dat is augustus.
    Ik ga dus allebei de periodes benutten om een grotere kans te hebben om te slagen.

    Nu hopen dat de boom het nog even redt want er zijn weer takken 'aangedaan' en sterven af.
  7. PeterLokker
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van PeterLokker

    Dank je wel Rose_s en excuus dat ik niet met de tuinder die jij me aanraadde aan de gang ben gegaan.

    Dat lag niet aan die tuinder maar aan mijn stemming. Ik kan me moeilijk zetten tot dit soort dingen door het overlijden van mijn liefste pas geleden. Ik ben dus op de achterbank gaan zitten en heb vriend Gerard het werk laten doen.
Terug naar de lijst