Pan met puin #hoe bak je nou fatsoenlijk aardappelen

Pan met puin #hoe bak je nou fatsoenlijk aardappelen  

Onderwerp van EmC

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef EmC
    En waar haal ik een deksel vandaan?
    Ik heb nog nooit een koekenpan met een deksel in een winkel zien hangen.

    Ik heb ooit wel eens een koekenpan met deksel als setje kunnen kopen, maar vaak worden de deksels los verkocht.

    Ben zelf een tijdje geleden trouwens afgestapt van pannen met een anti-aanbaklaag van teflon. Teflon is vrij zacht en slijt daardoor snel. En jij maar denken dat die zwartje puntjes op je aardappels peper is. Ander nadeel van teflon is dat het niet tegen oververhitting kan. Na wat zoekwerk ben ik terechtgekomen bij Greenpan. Zeer over te spreken. Het is me nog niet gelukt iets aan te laten bakken (niet te verwarren met aanbranden; dat lukt me altijd prima) en vorige week heb ik geconstateerd dat ze ook geen problemen hebben met oververhitting toen ik per ongeluk de verkeerde inductiezone op standje "burn, motherf#$%^&, burn" had gezet en me na een kwartier begon af te vragen waar die rare lucht vandaan kwam en waarom mijn water nog niet kookte.
  2. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef EmC
    Zijn wel aan de prijs die groene pannen.

    Als je ze met een Hema-pannetje van een tientje vergelijkt, zijn ze inderdaad duur. Nadat ik het assortiment van Demeyere had bekeken, vond ik ze ineens spotgoedkoop. Smile

    Omdat ik op inductie kook, vallen de goedkoopste pannen sowieso al af. Voor een koekenpan van Tefal die op inductie werkt betaal je ook al gauw 35 euro; het prijsverschil met Greenpan is dan nog maar een paar euro, en dat vind ik het best waard. Mijn laatste Tefalpan begon al na een paar weken te krassen, en dan gebruik ik alleen maar kunststof spatels (en ik waste hem met de hand af, omdat de combinatie van vaatwasmiddel en anti-aanbaklagen ook niet erg gelukkig is). Binnen twee jaar kon ik hem weggooien, omdat ik het idee had dat ik hem zat op te eten.
  3. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef EmC

    Nee, zal zo even op marktplaats kijken.

    Als ik op marktplaats op "schoonmoeder" zoek, krijg ik als eerste hit een cactus. Smile
  4. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef EllesB
    Het bakt dus wel anders, zo te horen.

    Op zich vind ik dat nog wel meevallen. Wel is het zo, dat de warmtegeleiding van een keramische pan veel beter is dan die van een pan met teflon-coating, dus hij is sneller warm en je kan vaak de kookpit ook iets lager zetten tijdens het koken.

    Ook is het belangrijk om de pan na gebruik goed schoon te maken. Sommige verkopers zeggen dat het voldoende is om hem even af te vegen met een keukenpapiertje. Hij lijkt dan inderdaad schoon, maar er zal dan toch nog een laagje eiwitten achterblijven. Bij de volgende kookronde zullen die eiwitten dan een beetje inbakken in de toplaag en na verloop van tijd gaat dat ten koste van de anti-aanbakkwaliteit (je ziet dan vaak een wat bruinige laag ontstaan op de bodem van de pan). Vaak kun je dat herstellen door de pan een uurtje uit te koken met azijn, maar voorkomen is beter, want azijn stinkt zo. Smile

    Zelf is het me tot nog toe in ieder geval niet gelukt om iets aan te laten bakken, maar ik kan me voorstellen dat e.e.a. ook nog afhankelijk is van de pan die je gebruikt (en dan met name een eventuele coating die erop zit), de leeftijd van de pan en het type kookplaat (gas, inductie, keramisch). Ik heb ook wel eens zowel een koekenpan als een braadpan per ongeluk zwaar oververhit door de verkeerde kookpit op vol vermogen aan te zetten en dat pas te ontdekken toen het wel heel erg vreemd begon te ruiken in de keuken. Niks aan de hand. Pan af laten koelen (nooit 'blussen' met koud water), voor de vorm nog een keertje afgewassen, en daarna deed 'ie het weer alsof er niets gebeurd was.
Terug naar de lijst