airco misschien 

Onderwerp van robinet

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva
    Ik heb in mei een vaste airco laten installeren op beide slaapkamers, van zoon en mij.
    Ik heb een (koop)huis met plat dak en al jaren is de temperatuur op de slaapkamers boven de 50 graden.. ongezond om in te slapen en te verblijven. Werd op ochtenden wakker met een hoofdpijn en totaal uitgedroogd. Raam open kan niet en zeker niet als het buiten nog warmer is dan binnen, ventilators bliezen alleen de warme lucht rond en ook overdag de gordijnen dicht hielp niet..de zomers zullen in de toekomst niet minder lang en heet zijn..
    IK zie het in mijn wijk, allemaal dezelfde woningen staan er al 60 jaar.. nagenoeg eenieder heeft vorig en dit jaar vaste airco's laten plaatsen. De zomers worden langer en heter, voor mij het bewijs dat voorheen in onze woningen prima de zomer was door te komen en nu niet meer..
    Heb twee jaar terug overwogen om mobiele airco aan te schaffen.. maar de herrie en het gedoe met slangen en ramen/deuren( zoon heeft geen raam maar een balkondeur) alsmede de ervaringsverhalen van buurtgenoten heeft mij doen besluiten..airco laten installeren. Is tevens ook een waardevermeerdering van mijn woning als ik die over 8 jaar wil gaan verkopen.

    Ik heb ook zonnepanelen, de overweging deze te laten installeren was ook om met de inverter airco de slaapkamer ( van zoon) in de winter te kunnen verwarmen.. zoveel mogelijk het huis energie neutraal maken met zo min mogelijk gasverbruik is de achterliggende gedachte.

    Ja, het is een grote investering.. en kan ook. Bij een appartement krijg je te maken met een vereniging van eigenaren.. want hoe je het ook wend of keert.. die buitenunits en leidingen die nodig zijn voor het een en ander zijn geen fraai beeld van je huis of appartement aan de buitenkant.. bij mij valt het mee omdat de buitenunits op de dak van mijn garage staan.. Ook binnen is het een hele kast tegen de wand.
    Ik heb nu echt heel veel profijt van mijn vaste airco.. ik ben nu gewend aan de nacht zachte zoeffff geluid.. zet de airco een twee uur vantevoren aan op turbo.. en als ik ga slapen op de laagste fanstand en slaap weer geweldig.. heerlijk.

    In mijn woonkamer/keuken heb ik een grote ventilator en houd overdag rolluiken en gordijnen dicht..
  2. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva
    quote:
    Dit schreef robinet
    Dank voor jullie input. Ik heb een eigen woning. De optie zonnepanelen/vaste airco (rare combinatie overigen) spreekt mij wel aan. Zeker als deze ook als verwarming te gebruiken is.



    En ook om te ontvochtigen en te ventileren.. dat kan mijn airco nl ook nog..
  3. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva
    quote:
    Dit schreef Dayenne
    Draait jouw airco overdag volledig op de panelen of verbruikt ie meer?



    bedoel je mij.. overdag staat de airco niet aan.. de zonnepanelen wel. Mijn zonnepanelen leveren dan naar de energieboer en mijn gebruik in de nacht gaat daar weer vanaf. De airco is +++ en de inverter warmte ++ label
    Zou de airco overdag aan staan dan neemt ie de energie direct van de zonnepanelen.. Maar overdag lig ik niet op bed..mijn energie rekening loopt nu naar winst..ik ga ontvangen (salderen) aan het eind van het jaar ipv betalen..ben benieuwd als straks in de winter ook de warmte stand aan gaat..
    Als het allemaal klopt heb ik over 6 jaar mijn panelen kosten eruit gehaald..en ga ik vanaf die tijd alleen nog ontvangen..wie weet heb ik dan over 10 jaar en de panelen en de inverter op deze wijze bekostigd, maar wel mijn waardevermeerdering van het huis..en wil dan gaan verkopen.
  4. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva
    quote:
    Dit schreef Dayenne

    Ja de vraag was idd voor jou. Oh ja, je hebt m op je slaapkamer staan. Dan is het niet nuttig om aan te hebben overdag 🤦🏻



    kan wel, is het advies geweest om overdag op laag de airco aan te zetten zodat in de avond de kamer afgekoeld is (gebleven) en je de turbo ( gebruikt dan wel meer energie) niet hoeft te gebruiken.. ook daarin geldt nl dat hoe harder de airco moet werken hoe hoger energie verbruik..dus da's nog een overweging voor mij.. om de airco te laten draaien overdag op lage stand en met gebruik van de zonnepanelen opgevangen energie en in de avond geen hogere energie stand..

    overigens bij aanschaf goed informeren naar het geluid dat de buitenunits maken.. anders krijg je met de buren problemen..
    Plaatje
    Plaatje
  5. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva
    quote:
    Dit schreef Salome
    Ik heb een vaste, 1000 euro, inclusief installatie. Heb een hoekwoning, dus die lelijke kast buiten kan onopvallend hangen, dat vind ik wel fijn.
    Binnen een kleine unit, die de huiskamer verkoelt en ook de kamers boven, een voor een.
    Daarnaast ventileert hij, ontvochtigt hij en verwarmt hij. Dat laatste is beduidend goedkoper dan cv. Vind het dus een goeie investering.



    Precies, al was/waren de mijne incl installatie een stuk duurder C.H. En nog goedkoper dan die van de buren, Mitshubitschi...
  6. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva
    Ja klopt.. in 2031 hoop ik verhuisd te zijn.
    Overigens heb ik zonnepanelen waar tzt een batterij mogelijk gaat zijn om aan te sluiten. In 10 jaar tijd kan er nog veel wijzigen..
  7. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva
    Ik heb een uurtje terug mijn airco op de slaapkamer aangezet op de fan stand 2...dan hoeft de turbo straks niet aan en de zonnepanelen leveren vooralsnog de energie nu direct ervoor..
  8. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva
    quote:
    Dit schreef robinet
    Ik ga voor de vaste airco. Nu oriënteren.Volgend voorjaar/winter laten hangen.
    Hoe hebben jullie gezocht naar een goede installateur?



    Ja, de "aanbiedingen" vliegen nu niet om je oren...ik heb er enkele ter oriëntatie uitgenodigd vorig jaar zomer..schrok van de prijs.. over de €3000,00 en een wachtlijst.
    Uiteindelijk in april kwam via FB een bedrijfje uit de buurt voorbij die een aanbieding had voor de Cooper en Hunter.. zou uit de fabriek van Daikin komen. Die laatste schijnt de beste te zijn.. geen idee.
    Heb wel onderzocht op gebruik en geluid..
    Nette installateurs die een week later met twee mannen een 5 uur bezig zijn geweest om boven begin mei de boel te installeren..hadden prima materiaal bij zich en waren netjes...ik probeer dat soort zaken altijd lokaal te laten doen/installeren..ik was voor 2 inverters compleet €2600,00 kwijt.

    >>LINK<<
  9. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva
    quote:
    Dit schreef scar
    1x kwh = €0,22

    15x€0,22=€1,10 per dag.



    Mijn zonnepanelen hebben vandaag opgeslurpt 11.104 Kwh
    minder dan gisteren en de dagen ervoor 12,244 Kwh

    ik ga zo meteen de airco boven vast aanzetten.. kan de slaapkamer voor koelen.
  10. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva
    quote:
    Dit schreef nick14


    Dat is best weinig, meestal hoor ik toch bedragen van minimaal € 3.000,-


    ligt eraan hoeveel airco's, inverters ( warmtepomp) je laat plaatsen.. ik neem aan dat de €1550,00 1 airco betreft op 1 kamer..
    Je zit voor 2 airco's ( split,inverter) al snel aan die €3.000,00
Terug naar de lijst