PC, weg ermee...of niet? Wat doe ik met alle bestanden?

PC, weg ermee...of niet? Wat doe ik met alle bestanden? 

Onderwerp van Ezzie

BEHEERD DOOR:
rdolfijn
Terug naar de lijst
  1. Ezzie
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Ezzie
    Ik stof wekelijks de PC af die nauwelijks meer gebruikt wordt, een strakke Medion uit het jaar 20xx. Als we ‘m soms weer eens even aanzetten duurt het langer en langer voordat ‘ie opgestart is, denk al snel een minuut of 10-15. Daarnaast duurt het steeds langer voordat programma’s en bestanden openen: het beste ding lijkt toe aan pensioen...
    Op deze PC staat een schat aan gegevens, bestanden en foto’s tot een paar jaar geleden.
    Ooit maakte mijn ex om de zoveel tijd backups op een externe harde schijf, eigenlijk deed hij altijd alles wat met nullen en enen te maken had en daardoor weet ik er veel te weinig vanaf. Daarnaast heb ik er denk ik ook niet echt aanleg en/of interesse voor, wat in dit geval ook niet erg meehelpt.

    Wat ik wil voorkomen is dat ik binnenkort de PC helemaal niet meer aan de praat krijg en nergens meer bij kan.

    Ik loop tegen een aantal zaken aan waar ik geen antwoord op kan vinden of niet goed raad mee weet:
    1) Kan ik een externe harde schijf overschrijven met een nieuwe versie (dus ik overschrijf de gegevens op de laatste externe schijf die ik hier nog heb liggen) of kan dat niet? Of kan dit wel, maar kan ik beter een nieuwe externe schijf kopen?
    2) Als ik de PC weg doe en niet vervang door een nieuwe, heb ik alleen nog een IPad. Is dat raadzaam, of kan ik beter daarnaast ook een nieuwe PC of een laptop of Chromebook aanschaffen? Foto’s van vakanties e.d. die ik met mijn camera maak sla ik nog altijd op op mijn PC. Wat is daar eventueel een veilig alternatief voor?
    Daarnaast vind ik de PC soms prettiger werken als ik documenten opstel in Word, maar vaak gebeurt dat niet, dan moet ik de PC weer aanzetten...maar of ik voor deze twee gebruikerswensen een vervanger voor de PC moet aanschaffen (kosten/baten)?
    3) Met een adapter zou ik de externe harde schijf aan mijn IPad moeten kunnen koppelen. Klopt dat en kan ik dan dus via mijn IPad alle gegevens die ik nu nog op de d-schijf van mijn PC heb staan bekijken, downloaden...ook dat weet ik dan dus niet, maar dat is van later zorg.

    Kortom: welke mogelijkheden zijn er wat is een goed, makkelijk, handig en veilig alternatief voor alles wat nu nog op de PC staat...

    Alle tips en adviezen in niet al te technische taal zijn zeer welkom!
  2. Ezzie
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Ezzie

    quote:
    Dit schreef rdolfijn


    wat wil je hiermee bereiken? Ja je kunt de externe schijf wissen (formateren) en opnieuw vol zetten. moet je wel zeker weten dat de inhoud weg kan.

    Ik kan dan een nieuwe backup op de externe harde schijf zetten die ik al heb.


    je spreekt jezelf tegen wat wil je ?
    Ipad en via externe schijf pc dingen lezen zou ik niet aanraden. zelfde geldt voor een chromebook "deze apparaten hebben een echt andere wereld die in principe de gegevens van een pc niet zo maar aan kunnen"
    daarna zeg je dat je een pc prettiger vind.
    pc vergt onderhoud daar is het fout gegaan bij jou. een nieuwe pc/windows laptop zal stuk sneller zijn.

    PC vind ik soms idd prettiger, maar niet prettig genoeg om er weer eentje aan te schaffen als ik er verder nauwelijks iets mee doe. Dat is vrees ik ook de reden waarom ik er helemaal niet aan gedacht heb om de PC te onderhouden, een zeer terecht punt. Externe schijf en Ipad en/of Chromebook is geen goede combi schrijf je, goed om te weten. Dat betekent dat dat in ieder geval geen optie is.

    ja je kunt met een adapter je ipad koppelen. Maar dan naar je ipad downloaden NEE daar is een ipad niet geschikt voor. Of je de bestanden kunt bekijken dat vraag ik me af.

    Dank voor je uitleg, voldoende duidelijk zo.

    Als ik zo je bericht lees denk ik of je gaat je verdiepen in de pc wereld of je brengt het hele zootje naar een software bedrijf en laat deze het opknappen.
    in het laatste geval maak dan een duidelijk plan wat je wilt, slaap er een paar nachten over en scherp je plan aan en stap daarmee naar een software bedrijfje.


    Dank voor je antwoorden, informatie en terechte vragen. Ik kan hiermee zeker verder en zal er daarna inderdaad een paar nachten over slapen
Terug naar de lijst