Wie heeft ervaring met een erfenis benificiair aanvaarden of verwerpen?

Wie heeft ervaring met een erfenis benificiair aanvaarden of verwerpen? 

Onderwerp van sanny

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Astrid
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Astrid
    Je kan bij het Centraal Testament register navraag doen of hij een testament had: >>LINK<<

    In alle gevallen, ben jij erfgenaam, een kind kan namelijk niet onterft worden. Kan in het testament staan dat de nalatenschap naar X gaat, maar dan nog kan je je kindsdeel opeisen.

  2. Astrid
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Astrid
    Ik zou broer toestemming geven, dan moet hij ook eventueel de lasten dragen.

    Voor verwerpen of benificiair aanvaarden moet een akte worden opgemaakt, deze kan een notaris voor je regelen. Als je zus hier ook voor kiest, kan dit op 1 akte, dat scheelt weer in de kosten.
  3. Astrid
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Astrid
    quote:
    Dit schreef Sonja14
    Meteen verwerpen dan kan je broer je niets maken. Toestemming geven aan je broer is niet voldoende. Zolang je geen keuze gemaakt hebt, kun je hangen voor kosten als je ook maar iets gedaan hebt of aangenomen hebt. Al is het een fotolijstje. Want anders wordt het gezien als aanvaard.

    Benificair aanvaarden, dan mag je dingen regelen en heb je ook de tijd om het uit te zoeken of er inderdaad schulden zijn of niet en heb je dus de tijd om te aanvaarden of te verwerpen.
    In die tussentijd ben je nog nergens verantwoordelijk voor en mag je wel bijv. helpen opruimen etc.
    Sterkte met alles. De notariskosten zijn wel voor jezelf.


    Weet je ook, hoe je kan verwerpen als je benificiair aanvaard hebt? Zodra er baten zijn, kan verwerpen niet meer is mij verteld.
  4. Astrid
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Astrid
    quote:
    Dit schreef scar
    Als er baten zijn hoef je toch niet te verwerpen?



    Klopt.

    Maar in mijn geval, mijn moeder overlijdt, mijn zus moest door bewindvoering de nalatenschap benificiair aanvaarden. 4 maanden later gaat mijn zus dood.

    Nu moet ik eerst erfbelasting betalen voor mijn zus over de nalatenschap van mijn moeder en daarna moet ik erfbelasting over het deel betalen wat ik dan weer van mijn zus erf. (Deel van mijn moeder)

    Als mijn zus alsnog kan verwerpen, scheelt het weer 30 procent erfbelasting.


  5. Astrid
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Astrid
    quote:
    Dit schreef Dion


    Dit is niet helemaal waar.
    Als je onterfd bent, heb je recht op de helft van je kindsdeel.
    Je kunt dus voor de helft onterfd worden.

    Je moet er wel zelf achteraan, binnen 5 jaar na overlijden.
    Anders vervalt de legitieme portie.


    Oke de helft dus.
Terug naar de lijst