Werken op afroep / buiten kantoortijden leeftijdgebonden?

Werken op afroep / buiten kantoortijden leeftijdgebonden? 

Onderwerp van An-drea

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. An-drea
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van An-drea
    Een vriendin van me is verpleegkundige en kan 'officieel' niet meer voor nachtdiensten worden gepland op basis van haar leeftijd (ze houdt wel van een nachtdienstje van tijd tot tijd dus ze doet die diensten nog wel en dat mag ook). Maar wie weet of er in het algemeen, los van de branche waarin je werkzaam bent, een dergelijke regel of wet geldig is met betrekking tot werken buiten je 'standaard' uren als je een bepaalde leeftijdsgrens bent gepasseerd?
  2. An-drea
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van An-drea

    Ja, ATW. Gevonden, ga ik me verder in verdiepen. Dank je @Carla-S. Mijn vraag gaat voornamelijk over de oproepdienst, consignatie. Weer wat geleerd (dat woord kende ik niet).
  3. An-drea
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van An-drea

    ATW en CAO's lijken me heel terecht idd. Ik heb vroeger in de verpleging gewerkt. En toen ook de gekste dingen meegemaakt; veel gebroken diensten, opgebeld worden in een vrij weekend om toch een avond te komen, tot doorwerken na de avonddienst (nachtdienst ziek). Of doorwerken na de nachtdienst (ochtenddienst ziek of om andere reden niet op komen dagen). Vroege dienst na late diensten. Tien dagen achter elkaar werken was heel gewoon in die tijd (zeker als leerling) en de nachtdienst duurde standaard 7 nachten. Dat mag allemaal niet meer, maar goed ook, en voor mij is dat sowieso al lang voorbij.

    Inmiddels werk ik al weer 20 jaar bij een bedrijf dat software maakt voor onder meer ziekenhuizen. Daar leveren we uiteraard ook support op. Binnenkort komt er een nieuw 'te supporten' product bij. Met de afnemers daarvan blijkt de support op basis van een 24/7 bereikbaarheid afgesproken te zijn. Dat is tussen mijn werkgever en de klant. Maar tussen de werkgever en mij ligt er geen 24/7 werkafspraak, die is nooit gemaakt en ik heb er ook nooit naar gesolliciteerd. Mijn werkgever vindt het nu een soort van 'vanzelfsprekendheid' en een 'nieuwe uitdaging' om 24/7 bereikbaar te zijn voor support. En kondigt dat aan met de nodige vleierij 'wij en de klanten zijn je dankbaar' misschien om mij af te leiden van de zakelijke kant van dit verhaal dat weet ik nog niet. Zelf vind ik het niet vanzelfsprekend. Misschien is het dat wel als ik een managerssalaris zou hebben (dan moet je verder ook niet zeuren) maar daar kom ik beslist niet bij in de buurt.

    Ik werk nu fulltime gewoon overdag op de kantoortijden. Ik werk regelmatig door na kantoortijd en dat vind ik geen probleem zolang ik daar zelf de controle over heb. Maar ik wil niet naar de situatie waarin dat andersom is en de klant / werkgever de controle hebben over mijn tijd buiten mijn huidige werktijden (gewoon helemaal niet, ook niet gedurende die 14 dagen per 4 weken die toegestaan is op basis van de ATW). Ik moet dat nu gaan bespreken (nee zeggen) met m'n baas. En ik zoek daarvoor naar de juiste liefst zakelijke argumenten. En naar de juiste toon en de nodige voorzichtigheid. Hoe pak ik dat aan zodanig dat mijn werkgever nog steeds blij met mij is? En als ik nee zeg, kan mij dan werkweigering verweten worden? We hebben geen CAO. Vandaar dat ik vroeg naar het bestaan van algemene regels.
  4. An-drea
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van An-drea

    quote:
    Dit schreef twelve

    Pffff...ik vind dat nogal wat. Ik zou voor het gesprek aan te gaan eerst juridisch advies gaan inwinnen bij bv het Juridisch Loket. Ik zou hier ook geen trek in hebben. Stel je zit op een feestje en dan moet je plotseling support gaan geven aan een klant. Als je een wijntje wilt drinken moet je toch wel even opletten, want stel dat je gebeld wordt. Ik vind het niet kunnen. Of gaat de werkgever het zelf doen? Het is zijn bedrijf en als hij daar 24/7 mee bezig wil zijn is dat zijn zaak.


    Het gaat inderdaad mede om de gevolgen voor mijn privétijd en -activiteiten. Daar vraagt mijn werkgever bewust niet naar, daar zal ik zelf voor moeten opkomen. Onze klanten werken 24/7 dus ik begrijp de behoefte en de vraag, commerciële belangen spelen een nog grotere rol. De spullen worden beter verkocht met die belofte. Nu gaat het gaat me niet om een extra beloning (die is me niet in het vooruitzicht gesteld, hoeft ook niet als ik de ATW goed begrijp). Ik word nu ook wel eens gebeld door een collega die dan even niet weet dat ik vrij ben. Geen enkel probleem, als ik kan zal ik altijd helpen. Maar verplicht moeten toetreden tot de vrijwillige reddingsbrigade (en dat zien als een 'uitdaging') gaat me te ver. Het zou onder meer betekenen dat ik mijn vrijwilligerswerk voor de sportclub misschien wel moet gaan opgeven. Zelf niet meer kunnen sporten, telefoons zijn niet toegestaan bij Bikram yoga. Theater, bioscoop, etentjes: vergeet het maar. En dat in de helft van mijn vrije tijd. Het lijkt wel een lock down Smile

    Juridisch loket heb ik nog niet aan gedacht. Ik kwam in mijn zoektocht tegen dat er kennelijk een wetsvoorstel in voorbereiding is 'recht op onbereikbaarheid': >>LINK<< En: >>LINK<<

    Dat betekent dat ik iig niet de enige ben die te maken heeft met de verwachting om 24/7 bereikbaar te moeten zijn voor werk. Wie weet moet ik maar eens op die Gijs van Dijk gaan stemmen dan.
Terug naar de lijst