Het moestuinseizoen begint weer!

Het moestuinseizoen begint weer! 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo

Dit onderwerp is gesloten.
door nienkevb zelf op 14 januari 2023 om 20:45:22

Terug naar de lijst
  1. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb
    Ik heb net mijn moestuinbakken achter mijn huis klaar gemaakt voor een nieuw seizoen. De moestuin ben ik nog niet aan begonnen, over twee weken denk ik.

    Ik heb alle bladeren en oude takken site ik voor de winter erop gelegd heb weer verwijderd en de grond voorzien van een rijke laag wormenmest uit mijn wormenhotel. Ik zag de vaste kruiden het goed overleefd hebben. Bieslook en peterselie komen al op. Zelfs de koriander doet het nog alhoewel hij er niet fris meer uitziet. Knoflook is ook nog best groen maar die zal wel veder uitschieten straks. In de hoge bak staan nog wat wortels die ik af en toe aan de cavias voer. Zo zijn ze toch de winter doorgekomen. De overgebleven sla, spinazie en bietenblad voer ik ze ook. Straks maar weer eens basilicum en andere krijden zaaien.

    Op mijn vensterbank staan inmiddels paprikas, pepers en tomaten te ontkiemen. Ja, laat het moestuinseizoen maar weer beginnen!
    Plaatje
    Plaatje
  2. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Bij de plantenafdeling van de AH hadden ze hier verschillende kweekbakjes met planten en groenten in de aanbieding. 99 cent voor een bak paprika, er zaten echt veel zaden in het zakje. Dadelijk nog een kijken of ze nog meer hebben!
  3. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Dat ziet er goed uit Frida! De mijne zijn ongeveer even groot nu. Wat een goed idee, die eierdoosjes, ik ga dat volgende keer ook doen!
  4. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Sanni66
    Mijn zoon had iets leuks gevonden op pinterest.
    Pallets op de grond leggen en vullen met goede grond en klaar is je kweekbak.


    Ik zag datvorig jaar mijn moestuinburen doen, is echt handig!
  5. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef 00h

    Tip voor een eenvoudige kas:


    Ik doe dat vroeg in het seizoen met die 2 liter melkflessen. Maar nu ik bijna geen melkproducten meer neem heb ik die flessen ook niet meer. Mijn moestuinbuurvrouw had vorig jaar bij het tuincentrum handige dingen gescoord. Ik ga daar nog eens naar zoeken.
  6. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef nienkevb


    Ik doe dat vroeg in het seizoen met die 2 liter melkflessen. Maar nu ik bijna geen melkproducten meer neem heb ik die flessen ook niet meer. Mijn moestuinbuurvrouw had vorig jaar bij het tuincentrum handige dingen gescoord. Ik ga daar nog eens naar zoeken.


    Aanvulling: ik zie dat Willemijn deze tip al heeft gegeven...
  7. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Das balen van die slakken Willemijn, zo irritant lijkt mij. Ik heb niet zoveel last van slakken, ik denk dan maar dat het in evenwicht is. Ik geloof dat de naaktslakken zich tegoed doen aan de plantjes, de meeste huisjesslakken doen dat niet en zij doen zich tegoed aan dood plantenmateriaal etc. N zij zijn weer voer voor andere dieren. Maar goed, ik heb gelukkig geen overlast van slakken, anders zou ik ook gaan jagen denk ik.

    Dank voor de tips!

  8. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Heeft iemand van jullie al eens paddestoelen gekweekt? Ben benieuwd naar jullie ervaringen? Ik wil graag iets gaan experimenteren, Shi-take denk ik maar ik ben er nog niet uit. Ik heb een aantal sites en ervaringen bekeken met boomstammetjes.
  9. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ik wil graag wat stammetjes met daarin deuvelbroed. Een paar collega's hebben dat met die koffieprut, ze zijn wisselend enthousiast. Maar ik wil het graag hier achter in de tuin, paar stammetjes met daarop shi-take of oesterzwammen.

    Bijvoorbeeld zoiets:
    >>LINK<<
  10. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef 00h
    Dat was ook t eerste wat ik dacht; MEE!!!
    Ga je het doen Nienke?
    En ons er alles over vertellen?

    Vorig jaar dacht je er ook over, over eetbaar hout toch?
    Of was dat iemand anders van OA?

    k Wil op school een moestuin starten
    t waait er verschrikkelijk over de lege kale zanderige vlakte waar nog nieuwbouwhuizen moeten komen.
    Hoe zou ik dat t beste aan kunnen pakken, k denk over kweekbakken op hoogte.
    Dan staat het net wat uit de wind.


    Wat leuk 00h! Ik zou niet al te hoge bakken maken, die worden snel droog en voor de kinderen maakt het niet uit als ze door de hurken moeten en van daaruit werken... Ik heb een jaar of 5 geleden op school ook een moestuin gestart. De school is nu een jaar of 10 nieuw. Ze waren begonnen met prachtige bloembakken, maar er was geen juf als jij met groene vingers. De plantenbakken waren kaal na een jaar of 5 school. Ik heb toen gevraagd of ik daarin een moestuintje moc ht maken. Ik heb dat jaar in de klas van dochter een paar groei en bloeilesjes gegeven, ze zelf groentezaadjes laten opkweken. Daarna in de bakken. De kinderen hebben veel plezier gehad en vol verwondering naar de steeds groter wordende plantjes staan kijken, zeker toen daar warempel ook nog herkenbare groenten en vruchtjes aan kwamen. Alles afgesloten met een oogst- en kooklesje. Groentesoep en jam hebben we gemaakt. Daarna lekker met toastjes opgegeten.

    Persoonlijk vond ik het best intensief, ik deed het naast mijn ft baan enmoest zeker in de droge periode extra wateren. In het weekend ging ik dus even met mijn volle gieter naar school, moest over het hek klimmen en dan watergeven😂. Maar zeker leuk om gedaan te hebben. Daarna ging dochter naar groep 3 en ben ik gestopt, en daarmee ook het moestuinproject. De bakken zijn nu alweer jaren een troosteloze woestijn. Zo zonde...

    IVN heeft schoolmoestuincoaches, misschien kunnen ze iets ondersteunen. Niet alle regio’s hebben dat maar mss vind je hier info:

    >>LINK<<
  11. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ik had de workshop nog niet gezien... zal eens kijken, ik zit nu te stomen in mijn tobbeSmile Ik wil die paddo’s al een tijdje maar ik heb er volgens mij nooit actief over geschreven. Dacht ik...
  12. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ik zat nog wat te denken 00h, kun je niet een scherm van wilgentenen plaatsen, daar kunnen ook wat klimmende makkelijke groenten tegen op. Of waait het zo hard dat alles wegblaast (ik verkijk mij altijd op het verschil in wind, hier is het niet vaak winderig en als het waait is het meestal een zuchtje in vergelijking met meer richting kust.
Terug naar de lijst