koelkast caravan camper

koelkast caravan camper 

Onderwerp van Maxime1969

Terug naar de lijst
  1. Maxime1969
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Maxime1969
    Wie heeft er technisch verstand van koelkastjes die op 12V zouden moeten werken in een caravan (of in mijn geval campertje)

    Mijn koelkastje werkt, zowel op 220, gas en 12v
    Maar op 12v lijkt ie veel minder goed te koelen.

    Ik zit er dus over te denken iets anders aan te schaffen, maar ik ben daar niet zo handig in.
    Bovendien vrees ik dat ik dan mijn hele keukenblok moet verbouwen, en daar ben ik niet meer echt toe in staat - dat is een te grote klus in mijn eentje zal ik maar zeggen.

    Kortom, ik zit een beetje met mijn koelkastje in mijn maag - heb er al meerderen naar laten kijken, maar t probleem lijkt te ingewikkeld te zijn.
    Dus dan maar een oproepje hier

    Wie weet kan iemand mij helpen met een oplossing voor ofwel mijn huidige koelkast
    ofwel een andere compressor koelkast inbouwen of wel misschien meer dan alleen dat #durftevragen Smile


  2. Maxime1969
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Maxime1969

    quote:
    Dit schreef Ster
    Ik heb de oude koelkast er uit gehaald en een klein camping koelkastje gekocht (op 230 v). Die erin geplaatst. Ik heb het keukenblok wel wat verbouwd. Als ik rijd heb ik een extra spanband om m op zijn plaats te houden mocht ie gaan verschuiven.
    Op de foto is het niet zo duidelijk maar hopelijk duidelijk genoeg....


    Oh ik durft niet zomaar mijn hele inbouw eruit te halen en een nieuw keukenblok en andere kastjes erin te bouwen. Ik wil t wel, maar ben bang dat t er erger uit gaat zien dan u Smile
  3. Maxime1969
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Maxime1969

    Dank voor ieders reactie!

    Ik ben weer een paar stappen verder
    mede dankzij wat telefonische info van Piwi, mede dankzij een bezoekje aan een elektricien/automonteur in Utrecht die een hele middag alles op diverse manieren heeft uitgemeten.

    Mijn oude koelkast is oud, maar werkt prima - op gas, op 220 en ook op 12v. Maar er is wel degelijk eea mis

    Een nieuwe boordaccu moet er sowieso in - de huidige was vorige week overleden.
    Inmiddels veel gehoord gelezen en gezien over lithium accu's en AGM accu.
    Beiden hebben hun voor-nadelen.

    Ik heb met behulp van die elektricien de koelkast (middels zijn lithium accu - welke hij mij adviseerde) aan verschillende diktes kabel zien hangen en mijn huidige bekabeling vanaf de boordaccu is veeeeeeel te dun, maar mijn koelkast werd op 12v wel koel!

    Dus van de accu moet er minimaal een 6kwadraat - liefst 10 kwadraat bedrading komen - bij de 10kwadraat deed mijn koelkastje het alsof hij op 220 liep. Dat kan ik dus zeker wel accepteren!

    Dan moet ik een relais aanschaffen

    Zaterdag ga ik met mijn campertje nog even langs iemand die bij de VW-Camper in Amersfoort werkt - deze persoon raad juist weer een AGM accu aan, dus ik wil zijn verhaal ook aanhoren. en....als hij wil en kan helpen met het sleutelen hieraan, is dat een stuk dichterbij dan die man in Utrecht. Bovendien zijn de kosten van een AGM ook een stuk meer in balans met mijn gevoel dan een lithium Smile

    Dus basis stappenplan:
    1 Accu
    2 Bedrading
    3 Relais

    Dan ben ik alweer wat euros lichter en ga ik pas nadenken wat de volgende stappen zijn.

    Een compressiekoelkast (stap 4) staat nog steeds op mijn verlanglijst en die komt eerder in de mogelijkheden wanneer ik voor een AGM accu gaat, dan voor een lithium, maar de basis moet eerst worden aangepakt.

    Het klussen aan de meubels laat ik nog even voor wat het is. Ik durf nog steeds niet zomaar van alles eruit te halen en weer op te bouwen. Bovendien moet ik de kosten ook verdelen. Ik heb laatste tijd al heel veel geld uitgegeven aan nieuwe duikspullen dus mijn spaarpot is behoorlijk leeg. En met de kosten van de accu - relais en bedrading ben ik zo weer een paar honderd verder. Smile

    wordt vervolgd....



  4. Maxime1969
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Maxime1969

    quote:
    Dit schreef rdolfijn


    mooie oplossing en met een grote 12v naar 220v omvormer werkt het altijd (tot je accu leeg is)

    zelf heb ik toen voor een 220v versie gekozen met een zware (1200W) omvormer van 12v naar 220v. werkt prima en gebruikt minder stroom dan de 12v absorptie versie.
    de zware omvormer is nodig omdat de start watt van de koelkast hoog is. daarna is het verbruik 61W.
    >>LINK<< deze dus.

    succes met de keuze


    Oke, dit lees ik nu pas echt goed, en na een dagje in utrecht te zijn geweest, begrijp ik het ook beter, dus hier ga ik ook nog even over nadenken!
    Qua kosten is dit ook nog een passende optie

    dan wordt het stappenplan iets anders

    1 accu (wat voor accu heb jij?)
    2 bedrading
    3 relais
    4 inverter/omvormer
    5 koelkast 220v

    voordeel hiervan is dat ik alle stekkerdozen kan gebruiken zonder 'aan de paal te staan'

    Ik neem het mee in mijn overwegingen! thnx

  5. Maxime1969
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Maxime1969

    quote:
    Dit schreef ArnoM


    Als ik zie hoe duur zo'n koelbox/koelkast is en dan ook nog een goede omvormer erbij zou ik toch aan willen geven eerst naar de 12V koeling te laten kijken. Als ik het goed herinner was het vervangen bij mij van de 220V koeling goedkoper dan zo'n koelkastje. Laat eerst eens een offerte maken, of vraag gewoon bij een caravan/camper onderhoudszaak hoe duur zoiets is en hoe groot de kans is dat dit je problemen oplost. Vragen kost niets.


    In principe werkt mijn huidige koelkastje op 220 wanneer ik met mijn camper aan de stroompaal zit.
    Dus mocht ik met een inverteer/omvormer vanuit mijn nwe accu en bedrading mijn huidige koelkastje daarop aan kunnen sluiten, is het misschien niet eens nodig om n andere koelkast aan te schaffen.

    Ik wil sowieso eerst de basis goed hebben...een ander koelkastje is budgettair gezien pas ergens tegen de zomer een optie...dus tijd genoeg nog om erover na te denken (en te sparen)
Terug naar de lijst