Waar sluit ik mijn hypotheek af?

Waar sluit ik mijn hypotheek af? 

Onderwerp van jeannetted

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. jeannetted
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van jeannetted
    Ik ben ingeloot voor een nieuw huis VON
    Ik ben aan het onderzoeken of ik dit kan kopen. Van de overwaarde van mijn huis en ik moet een nieuwe hypotheek nemen naast de hypotheek die ik nog heb.
    Het is een duurzaam huis, met warmtepomp en zonnepanelen; BENG
    Dat duurzaam zijn zou een lager rentepercentage mogelijk maken? Heeft iemand daar ervaring mee?
    Ik zit mijn hele leven al bij de Rabobank en ook mijn huidige hypotheek heb ik daar.
    Ik ben tevreden over hen. Ik heb al een gratis online-overleg gehad en kan in mijn hypotheekdossier allerlei variabele getallen invoeren. Ik weet wat mogelijke opties zullen kosten. Ook zit er nog geen keuken in.
    Ik weet niet wat mijn huis gaat opbrengen als ik het ga verkopen. En dat is niet nu, omdat het nieuw te bouwen huis pas volgend najaar klaar zal zijn.
    Wat doet Corona straks met deze overspannen woningmarkt?
    Kan ik gaan shoppen en waar? Wie heeft ergens goede ervaringen mee?
  2. jeannetted
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van jeannetted

    quote:
    Dit schreef koen
    een lager rente vanwege een energiezuinig huis kan haast niet, de rente is nu net op de bodem soms zelf minder dan 1%

    gefeliciteerd met je nieuwe woonhuis!


    Ik weet nog niet of ik het doe. Als ik de dingen die ik graag wil niet kan doen (c.q. betalen) dan zeg ik het af. Aanstaande donderdag heb ik een online gesprek met de woonconsulent. Daarna heb ik nog een week bedenktijd.
    Ik ben vandaag nog even naar de locatie gaan kijken.
    Plaatje
  3. jeannetted
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van jeannetted

    quote:
    Dit schreef Judith
    Over de verkoop van je huidige huis zou ik me niet zo'n zorgen maken. Corona de prijzen tot nu toe alleen maar opgedreven. Tot in het absurde, zo merken wij (zijn aan het zoeken). Maar goed, daar kan de makelaar vast meer over vertellen.

    En over die week bedenktijd: die gaat pas in als jij het voorlopig koopcontract van de nieuwe woning hebt getekend en die vervolgens getekend door de projectontwikkelaar weer bij jou terug is. Tot dan kun je op elk moment nog terug.


    Er is hier een andere procedure. Je kunt namelijk allerlei zaken laten veranderen. De projectontwikkelaar heet Wonen à la Carte. Als je dat wilt ga je nog in gesprek met de architect en moeten er nieuwe berekeningen gemaakt worden. Dat kost € 2.500 Als je dan doorgaat gaat het van de totaalprijs af. Zie je er na dat gesprek en berekening vanaf dan ben je dat bedrag kwijt.
    Dit proces wordt medeopdrachtgeverschap genoemd.

    Over de prijs van mijn huidige huis hoef ik me volgens de nieuwsberichten van vanmorgen niet druk te maken. Die schijnen alleen nog maar hoger te worden.
  4. jeannetted
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van jeannetted

    @Erna
    Het gaat om een woning in >>LINK<< Ik had op 3 type "schuren" ingeschreven. Ik heb nr. 7 gekregen. Daar wil ik uitbouwen en als ik het kan betalen een opbouw zoals bij nr. 6.
    Ik begrijp uit bovenstaande dat jij niet gekozen hebt voor een aanbieder met meerdere hypotheekgevers.
    Als ik kies voor dit huis dan is het ook pas eind 2022 klaar. Ik zie me niet bij één van mijn kinderen (en kleinkinderen) inwonen.
    Ik hoorde vanmorgen bovendien dat de Rabobank verwacht dat de huizen nog duurder worden komend jaar. Voor mij is ook de verkoopprijs van mijn huidige woning belangrijk voor wat ik aan mijn nieuwe woning kan laten doen.
    Een hoop onzekerheid en dan denk ik soms: "waar begin ik aan, ik woon toch goed en goedkoop nu". Maar.. niet levensloopbestendig en te groot en arbeidsintensief en ik moet een echte duurzaamheidsslag (heb wel zonnepanelen) nog gaan maken. En... ik heb nu nog de tijd en energie om alles hier rondom zelf te regelen. Ben ook niet meer de jongste. Mijn huis komt dan ook weer vrij voor een gezin.
    Het kan nog alle kanten op, ook omdat ik initiatiefnemer ben van een duurzame woongemeenschap.(zie een speciaal draadje hierover). Nog geen locatie en dat is en blijft moeilijk. Ik heb me dan ook na een dipje een paar weken geleden voor dit Prijsse Erf ingeschreven met inloting tot gevolg. Echter... behalve het erf/tuin / auto's hebben we niets gemeenschappelijks. Ik wilde ook nog een gemeenschappelijke ruimte en logeerkamer en fietsenschuur, zodat iedereen zijn basiswoning kleiner zou kunnen zijn. Die wens moet ik dan ook loslaten.
  5. jeannetted
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van jeannetted

    quote:
    Dit schreef Judith
    Echt schitterend, @Jeannetted! Bofkont! Prachtig ontwerp. Al dat glas. Levensloopbestendig. Duurzaam. Min of meer vrij uitzicht. En een terras op de meest zongunstige kant. Ik zou zeggen: waarom twijfel je nog? Je kunt er toch gewoon in stappen? En als het met die woongemeenschap toch wat wordt, verkoop je dit weer en ga je daarmee verder. Maar ik denk zomaar dat als je hier eenmaal woont, je niet meer weg wilt.

    Maar goed, het is wel heel eng om dit in je eentje te doen. Dus ik snap je aarzeling ook wel. Wij zijn met z'n tweeën aan het zoeken en aarzelen ook telkens. En dan hebben we nog wel houvast aan elkaar.
    Toch zou ik als buitenstaander zeggen: dit is te mooi om te laten lopen. En die prijs... Als je een ruime eengezinswoning achterlaat, hou je misschien zelfs nog geld over joh.Smile

    Wat zeggen je kinderen?


    Ik houd mijn kinderen hier zoveel mogelijk buiten. Schoonzoon vindt dat ik nu best goed woon. Waarom zou ik dan kleiner en duurder gaan wonen. Praat wel met vrienden. Ik blijf in de woonplaats wonen waar mijn kinderen ook wonen.
    Ik moet er echt een behoorlijke hypotheek bij nemen. Ik kom dik boven de € 400.000 met de opties die ik wil. Alles is kaal, ook geen keuken.
    Heb wel behoorlijke overwaarde. Ik ga deze week een makelaar benaderen voor de waarde van mijn huis. Maar hoe is die over een jaar?
    Ik zie dit als een compromis. Niet wat ik echt wil. Te weinig gemeenschappelijk en toch weer een bovenverdieping. Donderdag een gesprek met de woonconsulent. Ik heb een goede vriend gevraagd (technisch en financieel goed onderlegd) om bij het online gesprek te zijn. Hij raadt het me af. Te klein.
    Ik heb ook vragen over de verplichting om aan de deelauto' s mee te doen. Er zitten 2 elektrische in de VVE. Ik heb zelf een vrij nieuwe kleine auto met trekhaak en fietsendrager. Die wil ik niet kwijt. Ook omdat ik mijn auto vaak deel met mijn zoon die geen auto heeft en zich deze ook niet kan permitteren.
    Ik wil ook meer weten over de warmtepomp. Etc. Ik ben er nog niet uit.
    Het concept is prachtig en de plek is mooi.
  6. jeannetted
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van jeannetted

    quote:
    Dit schreef Judith
    Ben je al wat verder @Jeannetted ?


    Zie mijn draadje over woongemeenschappen.

    Ik heb wel een makelaar gevraagd mijn woning te taxeren.
Terug naar de lijst