schapenvachten 

Onderwerp van on-my-own

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Wol is altijd leuk. Wassen niet de wasmachine, daarvan droogt de wol uit en wordt het taai en hard. Ik trok de vieze stukken eruit verder niet.
    Wat voor een wol is het, dus van welk schapenras? Texelaar is bv niet te vilten, andere soorten wel
    Ik verfde de wol zo in de pan, volgens techniek sprookjeswol verven, dan krijg je prachtige kleuren en nuances en daarna maakte ik er wol schilderijen van. Inmiddels heb ik er niet een meer van, alles is naar school gegaan.
    Niet elke wol is fijn om te spinnen, en niet elke gesponnen wol is daarna prettig om te breien of kleding van te dragen. Ik vond spinnen meditatief, maar kon weinig met de wol.

    Wanneer de wol te vilten is, dan is het leuk om daar iets mee te doen. Van bloemen vilten naar tassen en sloffen.
  2. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef on-my-own
    Link plakken wil ze liever niet, wel een paar foto's gekregen om te delen...





    >>LINK<<
    Is het dit schapenras? Ik kan niet van een foto de wol soort oid herkennen, maar ik lees dat dat fijne witte wol is. Het drents heideschaap heeft harde wol, dat vind ik niet fijn werken of vilten.
    Ik weet niet of deze wol makkelijk te vilten is, kan daar online weinig over vinden.
  3. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef on-my-own
    Link plakken wil ze liever niet, wel een paar foto's gekregen om te delen...







    Prachtige dingen maakt ze er van, gaat ze vast veel plezier van de wol hebben.
  4. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef on-my-own
    Volgens mij zijn het kempische schapen...maar weet het niet zeker.

    Ja, dus Rose....heb net je link aangeklikt. Die soort is het.



    Gaat ze vast veel plezier van hebben, leest als hele mooie wol.

    Mocht ze de wol willen verven, dan is sandolan fijne verf, ook zuinig in gebruik. Emaille pan van de kringloop en gaan :)
  5. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef on-my-own
    Bedankt! We zaten net al een youtubefilmpje te kijken over wol verven. Daar gebruikten ze voedselkleurstof.



    Dat verbleekt zodra de zon er op komt helaas.
    Ik heb daar ook wel mee geverfd. Koolaid, de ongezoete gaat wel weer. Is eigenlijk limonade vnl uit Amerika, maar dan onverdund kun je het gebruiken om te verven, het is nl erg zuur
    Behalve Sandolan is colortex ook een goed merk, die kwam net weer boven borrelen 😁
  6. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef on-my-own
    Wasmachine-experiment is ernstig mislukt. In alle waszakjes zat een soort bloemkooltje. Ontzettend vast ook. Denk dat die de kliko in moeten. Gelukkig nog 3 vachten over Smile



    Dan kun je iig vilten met deze wol, dat is dan wel duidelijk. Word je zo zennnn van.
    Wol is dan niet zo geschikt om gesponnen te verwerken tot kleding.
  7. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef on-my-own
    Inmiddels heeft ze het ook gevonden op internet. Beginnersfoutje...de geur was behoorlijk aanwezig en we dachten dat vilten nog wel zou lukken na de wasmachine. Dat is ook gelukt 😀 maar in een verkeerde vorm.


    Ach jullie zijn nu weer wijzer geworden en vergeten dit nooit weer.
    Ik heb in de 20 jaar werken met wol ook wel de nodige vergissingen gemaakt. Bv verven met dylon droogt de wol teveel uit, wat ik eerder schreef over levensmiddelenkleurstof, verbleekt.
    Test van alles uit, vind je eigen weg erin en geniet van het proces.
    Mocht je iets willen weten stuur maar een pb.



  8. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef rotonde
    Voor t spinnen moet je het eerst kaarden, soort van kammen. Mijn moeder had een grote ronde, heb t vroeger vaak gedaan. goed voor de armspieren haha. dan gaan de haren meer dezelfde kantop en kun je regelmatiger spinnen. De geur kan ik me nog levendig herinneren. Blijft erin tot je t gesponnen en gekleurd hebt. Spinnen vond ik ook leuk.



    Ik heb ook een kaardemolen, maar rechtstreeks uit de vacht spinnen gaat ook prima. Eerst kaarden kan dus maar niet noodzakelijk. Ik heb zelfs nog kaardeborstels.
    Luie spinsters kopen ook lontwol :)

  9. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef rotonde
    Oh, en mijn moeder me maar laten draaien met de molen haha



    Kinderarbeid 😂😂😂
  10. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef on-my-own
    Kaardeborstels....zo heten ze 😀 dank



    Een molen is veel fijner, overigens bijna niet aan te komen tweedehands. Die van mij komt uit Leiden of Voorburg.
  11. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef nienkevb
    Die was gisteren ook bij eigen huis en tuin geloof ik.... ze liet ook zien hoe ze dat deed, nat vilten. Ze had er geen machientjes bij.



    Vilten is in principe ook met de hand en niet met een machine.
Terug naar de lijst