Ik heb inmiddels in mijn hele leven veel papieren verzameld. Ik heb er geen last van; ik heb nog ruimte genoeg. Ik kom het wel elke keer tegen als ik kasten ga opruimen.
Aangezien ik toch wel een keer zal gaan verhuizen (kleiner wonen) lijkt me dat er heel veel weg kan.
Een ordner met echtscheidingspapieren en mailwisseling met advocaat (25 jaar geleden), ordner vol met papieren over mijn ontslag van mijn laatste werkgever (3 jaar geleden; ook daarin correspondentie met de vakbond).
Zo heb ik ook een hangmappensysteem waarin gegevens zitten van al de auto's die ik gehad heb. Ook heb ik nog hangmappen met belastinggegevens vanaf 2007. Leuk om eens te kijken wat ik toen verdiende. Maar.... wat is het veel bij elkaar.
Mijn vraag is: hoelang bewaren jullie dit soort papieren? En wat bewaren jullie?
Ik heb wel een map met diploma's, certificaten en dergelijke bewaard ook al zal ik nooit meer (hoeven) solliciteren.
-
17 mei '21 - 14:19:52
-
-
-
Belastingpapieren ouder dan 5 jaar hoef je niet te bewaren. Naast de al genoemde tips maak ik bij het opruimen van belangrijke papieren de afweging of dingen een emotionele waarde hebben. Soms helpt het om eerst een grove schifting te maken en na een poos een tweede schifting.
-
quote:
Dit schreef Eric1
Belastingpapieren ouder dan 5 jaar hoef je niet te bewaren. Naast de al genoemde tips maak ik bij het opruimen van belangrijke papieren de afweging of dingen een emotionele waarde hebben. Soms helpt het om eerst een grove schifting te maken en na een poos een tweede schifting.
Inderdaad besef ik dat aan bepaalde papieren een emotionele waarde zit. Ga ik het nog doorlezen? (echtscheiding was een heftige periode).
Ik begin maar met de auto's en belastingpapieren.
-
Ik scan papieren die ik echt wil bewaren (zo ook aankoopbonnen, is wel eens handig geweest voor de verzekering, en ook op kleding heb je garantie immers?) en daarna sla ik de digitale versie op en de rest gooi ik gewoon weg.
Alleen de hypotheekpapieren heb ik nog in de oorspronkelijke map zitten. Niet dat ik die ooit nog nodig heb, want alles staat in de bank. Besef ik terwijl ik dit type.
De pensioenpapieren van mijn ex (als hij doodgaat krijg ik weer geld) zal ik ook eens opzoeken en scannen. Ook wel zo handig. -
quote:
Dit schreef scar
Ik scan papieren die ik echt wil bewaren (zo ook aankoopbonnen, is wel eens handig geweest voor de verzekering, en ook op kleding heb je garantie immers?) en daarna sla ik de digitale versie op en de rest gooi ik gewoon weg.
Alleen de hypotheekpapieren heb ik nog in de oorspronkelijke map zitten. Niet dat ik die ooit nog nodig heb, want alles staat in de bank. Besef ik terwijl ik dit type.
De pensioenpapieren van mijn ex (als hij doodgaat krijg ik weer geld) zal ik ook eens opzoeken en scannen. Ook wel zo handig.
Als het goed is staan die pensioengegevens ook in mijnpensioen.nl of zo. Bij mij tenminste wel. -
quote:
Dit schreef scar
Ik scan papieren die ik echt wil bewaren.
De pensioenpapieren van mijn ex (als hij doodgaat krijg ik weer geld) zal ik ook eens opzoeken en scannen. Ook wel zo handig.
Ik krijg elk jaar een pensioenoverzicht. Ik print het dan toch nog uit. Die van het jaar ervoor gooi ik dan weg.
Ik probeer minder papier te gebruiken door het op te slaan in mappen.
Is misschien ook een generatiedingetje. Ik heb het nog graag in mijn handen. -
quote:
Dit schreef jeannetted
Inderdaad besef ik dat aan bepaalde papieren een emotionele waarde zit. Ga ik het nog doorlezen? (echtscheiding was een heftige periode).
Ik begin maar met de auto's en belastingpapieren.
Van de scheidibg heb ik alleen de uitspraak..dat het geregistreerd is. Verder heb ik bij de verhuizing schoon schip gemaakt, alles doorgenomen een traan gelaten en afgesloten! -
Ik heb graag alles nog op papier en in netjes in mappen.
Na het overlijden van mijn broer die vrijwel alles digitaal had of bij de bedrijven met inlogcodes was het voor mij erg lastig om alle zaken te regelen. Wist niet wat hij allemaal had, waar hij zijn telefoon abonnement bijv. had. Kon ook niet bij zijn bankgegevens of afschriften.
Hierdoor weer mijn mappen allemaal nagekeken en van het meeste de laatste brief en belasting tot 5 jaar bewaard. -
quote:
Dit schreef Asje
Ik heb graag alles nog op papier en in netjes in mappen.
Na het overlijden van mijn broer die vrijwel alles digitaal had of bij de bedrijven met inlogcodes was het voor mij erg lastig om alle zaken te regelen. Wist niet wat hij allemaal had, waar hij zijn telefoon abonnement bijv. had. Kon ook niet bij zijn bankgegevens of afschriften.
Hierdoor weer mijn mappen allemaal nagekeken en van het meeste de laatste brief en belasting tot 5 jaar bewaard.
Ik heb een digitaal document voor mijn kinderen gemaakt, dat ik elke keer update. Daar staan mijn belangrijkste gegevens in. Banken, pensioenen, hypotheken, Digid., Verzekeringen, energieleverancier, Provider etc.
Ook lidmaatschappen met lidnummer. Ook waar ik aan doneer. Ik hoop hen daar mee te ontzorgen mocht ik plotseling komen te overlijden.
-
quote:
Dit schreef jeannetted
Ik heb een digitaal document voor mijn kinderen gemaakt, dat ik elke keer update. Daar staan mijn belangrijkste gegevens in. Banken, pensioenen, hypotheken, Digid., Verzekeringen, energieleverancier, Provider etc.
Ook lidmaatschappen met lidnummer. Ook waar ik aan doneer. Ik hoop hen daar mee te ontzorgen mocht ik plotseling komen te overlijden.
Ik heb ook z'n overzicht gemaakt...helaas had mijn jongere broer dat allemaal niet.